וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת פתיחת קו הרכבת לירושלים העירייה עתרה להריסת מבנים היסטוריים

העירייה ערערה על החלטת ועדת התכנון המחוזית לבטל היתרי הריסה ל"מתחם הרכב הצפוני" בכניסה לעיר, הסמוך לתחנת הרכבת המהירה, בשל כוונתה להקים כיכר פתוחה במקום. במועצה לשימור אתרים הציעו להפוך את המתחם למרכז מידע לתיירים ולפתוח במקום בית מלון ומסעדות

מתחם הרכב הצפוני ברחוב יפו בירושלים המיועד לשימור, שהעירייה עתרה להריסתו. Google Earth
העירייה עתרה נגד ביטול צווי ההריסה. מבני מתחם הרכב הצפוני ברחוב יפו/Google Earth

עיריית ירושלים עתרה בשבוע שעבר נגד המועצה לשימור אתרים ונגד ועדת התכנון המחוזית על מנת שתוכל להרוס מבנים היסטוריים בכניסה לעיר. בעתירה, שהוגשה לאחר שוועדת הערר ביטלה את היתר ההריסה שהוצא לארבעה מבנים, נטען כי החלטת הוועדה שגויה לחלוטין וישנה חשיבות בטיחותית להריסה. דיון בעתירה נקבע ל-12 בנובמבר.

במסגרת פרויקט הכניסה לעיר ירושלים המוקם בימים אלה, וכולל מגדלים לעסקים ותיירות, החליטה העירייה גם על הריסת חלק מהמתחם ההיסטורי המכונה "מתחם הרכב הצפוני" ונמצא על רחוב יפו מול התחנה המרכזית. מדובר במתחם שנבנה בשנות ה-30, ותשעת המבנים בו שימשו אז למסחר ולמגורים. אחרי הקמת המדינה, הושכרו המבנים למשרדי ממשלה ובין היתר פעל בהם מנהל הרכב הממשלתי, אך מזה יותר מעשור המתחם נטוש.

מתחם הרכב הצפוני ברחוב יפו בירושלים המיועד לשימור, שהעירייה עתרה להריסתו. Google Earth
המבנים סומנו כמיועדים לשימור והוחרגו מתכניות. מתחם הרכב הצפוני/Google Earth

המתחם סומן על ידי הוועדה המחוזית כמתחם לשימור, והוא הוחרג מהתכניות שאושרו על מנת שתוכן עבורו תכנית ייעודית. התכנית עוד לא הושלמה, ובשנה שעברה הוציאה העירייה צו הריסה למבנים, בהסתמך על תכניות משנת 1964 ו-1967. במקום המבנים העירייה מתכוונת להקים במקום כיכר פתוחה ומגדל תצפית זמני. את ההחלטה נימקה העירייה בשיקולי בטיחות לשמירה על מעבר הולכי הרגל.

בעקבות זאת, הגישה המועצה לשימור אתרים ערר לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים. ועדת הערר קבעה בחודש מאי האחרון כי התוכניות שעליהן מסתמכת העירייה אינן חלות על שטח המתחם המיועד להריסה. עוד ציינה הוועדה בהחלטתה כי במהלך כל התהליכים התכנוניים שקדמו לאישור תכניות הכניסה לעיר, "היה ברור לכל המעורבים שיש לשמר את כל המבנים במתחם הרכב הצפוני". לפיכך קבעה הוועדה כי היתר ההריסה מבוטל.

עוד באותו נושא

המאבק בנכסים נטושים בי-ם: העירייה תהרוס מלון מול העיר העתיקה

לכתבה המלאה

העירייה: "צורך בטיחותי ממדרגה ראשונה מחייב הריסת המבנים לאלתר"

בשבוע שעבר הגישה העירייה עתירה נגד ההחלטה לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים. בעתירה טוענת העירייה כי החלטת ועדת הערר "שגויה משפטית ומהותית בשים לב לכך שאין כל תכנית - החלה על ארבעת המבנים - המונעת את הריסתם ולנוכח ההכרח הבטיחותי שבהריסת מבנים אלו על פי בדיקת מומחים". לטענת העירייה מדובר בהחלטה המבוססת על "שגיאה מהותית ותמוהה" לפיה מדובר במבנים המיועדים לשימור אותם ניתן להרוס רק במסגרת תכנית מתאר מקומית.

בעירייה טענו עוד כי על פי התוכניות משנות ה-60 ניתן להרוס את המבנים משום שהן מייעדות חלק מהמבנים ל"דרך". בנוסף לכך הבהירו בעירייה כי בשל תחילת פעילות הרכבת המהירה לירושלים בקרוב ישנו "צורך בטיחותי ממדרגה ראשונה המחייב את הריסת המבנים לאלתר".

במועצה לשימור אתרים הציעו להפוך את המתחם למרכז מידע לתיירים בשל מיקומו האסטרטגי, וכן הציעו שימושים נוספים כמו בית מלון, מסעדות ואף כמקום מעבר לרכבת הקלה תוך הריסת מחיצות פנימיות במבנים - כך שיתאפשר מעבר הולכי רגל במקום.

המועצה לשימור אתרים: הצענו אלטרנטיבה חיונית לירושלים

לדברי מנהל מחוז ירושלים במועצה לשימור אתרים איציק שוויקי "מצער מאוד שעיריית ירושלים, מהנדס העיר וראש העיר יוצאים נגד ההחלטה והמועצה לשימור אתרים כדי להרוס את המבנים לשימור. הצענו אלטרנטיבה מאוד חיונית לירושלים בהקמת מרכז מבקרים ומרכז תיירות לכל הבאים לירושלים".

עוד אמר שוויקי כי במועצה אף הוסיפו כי על אף שהבתים מיועדים לשימור, ניתן להוסיף עליהם עוד קומות ולהרחיב אותם. "אני מקווה שבית המשפט יקבל את דעתם של יו"ר ועדת הערר, הוועדה המחוזית והמועצה לשימור אתרים והתוכנית תיגנז", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully