וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בכיתי ופחדתי שאמות": מרוץ נגד הזמן באינדונזיה בחיפוש אחר נעדרים

יממה אחרי שצונאמי היכה בחופי המדינה, הרשויות ממשיכות לסרוק בין ההריסות אחר הנעדרים. תושבים באזורי החוף הסמוכים להר הגעש, שהתפרצותו על פי הערכות גרמה לגלי הענק, הוזהרו כי הסכנה טרם חלפה. "לא הצלחתי להתניע את האופנוע שלי אז התפללתי ורצתי רחוק ככל שיכולתי"

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

הרשויות באינדונזיה ממשיכות בחיפושים אחר מאות בני אדם המוגדרים כנעדרים לאחר שצונאמי היכה בחופי המדינה. זאת בזמן שתושבים באזורי החוף הסמוכים להר הגעש "אנאק קרקטואה", שעל פי ההערכה התפרצותו גרמה לאסון, הוזהרו כי הסכנה טרם חלפה.

280 איש נהרגו ו-843 נפצעו כשהגלים העוצמתיים, פגעו סמוך למצר סונדה בין האיים ג'אווה וסומטרה וזרעו הרס רב. "לפתע היכה בי גל בגובה מטר", שחזר אזקי קורניאוואן בן ה-16. "עפתי לתוך גדר בניין שנמצא כ-30 מטרים מהחוף ואחזתי בה הכי חזק שיכולתי. ניסיתי להתנגד למים והרגשתי שאגרר לתוך המים. בכיתי מפחד. פחדתי שאמות". הנער סיפר כי האזהרה הראשונה ששמע הייתה כשאנשים פרצו לתוך לובי מלון מקומי וצעקו כי גובה המים עולה.

עוד בעולם
טראמפ: שוחחתי עם ארדואן על נסיגה איטית ומתואמת מסוריה
הפלגים הפלסטינים מאיימים: יום שישי הבא - יום המבחן של ישראל
מאות מפגינים בפריז: מחאת "האפודים הצהובים" בצרפת נמשכת

ניצולי הצונאמי באינדונזיה, 23 בדצמבר 2018. AP
מאות נעדרים והרס רב. ניצולים באינדונזיה, אתמול/AP

רודי הרדיאנסיה, בעל חנות מקומית, סיפר כי החוף היה שקט עד ששמע "קול חזק מאוד בוקע מהים". הגל פגע בחנותו, והוא שחזר כי היכה בו שלוש פעמים. "תודה לאל. אללה הציל אותי, הצלחתי לצאת מההריסות". לדבריו, הוא לא שמע אזהרות, אך בעת הצונאמי נזכר בהוראות שלמד במהלך תרגיל בו השתתף. "ניסיתי לאחוז בכל דבר שיעזור לי לשרוד. הסתתרתי ונצמדתי לספסל כדי להיות בטוח".

עוד באותו נושא

הר הגעש שעלה מהמים - והציף את אינדונזיה מוכת האסונות

לכתבה המלאה
מבט אווירי על התפרצות הר הגעש אנאק קרקטואה שגרם לצונאמי באינדונזיה, 22 בדצמבר 2018. רויטרס
התפרצות הר הגעש אנאק קרקטואה, שלשום/רויטרס

"מכוניות ומכולות נגררו כעשרה מטרים", סיפר אספ פראנגאט ששהה בחוף קאריטה עם משפחתו בזמן האסון. "בניינים בקצה החוף נהרסו, עצים ועמודי חשמל נפלו לקרקע. כל התושבים שהצליחו להינצל ברחו אל תוך היער". תושבת מחוז לאמפונג, לופטי אל-ראשיד, העידה כי "לא הצלחתי להתניע את האופנוע שלי אז ברחתי ורצתי. התפללתי ורצתי רחוק ככל שיכולתי". תושב נוסף אמר כי רבים עדיין מחפשים אחר קרוביהם הנעדרים.

הריסות הצונאמי באינדונזיה, 23 בדצמבר 2018. AP
הריסות הצונאמי, אתמול/AP
חברי צוות הצלה נושאים גופה בעקבות צונאמי שפקד את אינדונזיה 23 בדצמבר 2018. רויטרס
222 הרוגים. חברי הצלה נושאים גופה, אתמול/רויטרס

ברשתות החברתיות פורסם סרטון דרמטי בו נראים חברי הלהקה האינדונזית "סבנטין", מופיעים בחוף טנג'ונג לסונג הפופולרי. עשרות בני האדם בקהל נראו רוקדים לצלילי המוזיקה. שניות לאחר מכן, כשסימן המתופף את תחילת השיר הבא, הנחשול העוצמתי סחף את הבמה והשליך את המוזיקאים והציוד לעבר הצופים.

בהצהרה מטעם הלהקה נמסר כי נגן הבס, נגן הגיטרה ומנהל סיבוב ההופעות נהרגו בצונאמי, בעוד שניים מחבריה עדיין נעדרים. "הגאות עלתה וסחפה את כל האנשים במקום", נכתב בהודעה. "לצערנו, כשהגל נסוג, חברינו לא הצליחו להציל עצמם".

זאק, אחד מחברי הלהקה, הצליח להינצל כשאחז בחלק מהבמה שהתרסקה. "מתחת למים יכולתי רק להתפלל 'אלוהים אדירים, הצילו'. בשניות האחרונות כמעט נגמר לי האוויר".

תיעוד פגיעת הצונאמי במהלך הופעת הלהקה

"תנחומיי העמוקים למשפחות הקורבנות במחוזות בנטן ולומפונג", אמר נשיא המדינה, ג'וקו וידודו. "כולי תקווה, כי הנעדרים יצליחו לגלות אורך רוח". הוא הורה לרשויות להגיב לאסון במהירות. בוותיקן, האפיפיור פרנציסקוס, ערך תפילה לשלום ההרוגים, הנעדרים וחסרי הבית באינדונזיה. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הביע את תמיכתו בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "אנחנו מתפללים לשיקום ולהחלמה. אמריקה אתכם".

זה לא הצונאמי הראשון שפקד את המדינה המוסלמית הגדולה בחודשים האחרונים. בחודש ספטמבר נספו יותר מ-1,600 בני אדם בעקבות צונאמי שהכה באי סולוואסי בעקבות רעידת אדמה בעוצמה 7.5 ו-450 רעידות המשנה שלאחריה. מאות קורבנות נקברו תחת הבוץ והרשויות התקשו לפלס את דרכן בין ההריסות, שהפכו לקברי המונים. המדינה התקשתה להתאושש מהאסון, וכ-200 אלף בני אדם נזקקו לסיוע הומניטרי שהחל להגיע אחרי ימים של עיכובים. בנוסף לכך, בחודש אוקטובר הצפות גרמו למפולות בוץ שהרגו 20 בני אדם והרסו בית ספר בצפון סומטרה.

(עדכון ראשון: 22:22)

נזקי הצונאמי שפקד את אינדונזיה 23 בדצמבר 2018. רויטרס
נזקי הצונאמי, אתמול/רויטרס
הרס באינדונזיה אחרי הצונאמי ב-23 בדצמבר 2018. רויטרס
נזקי הצונאמי, אתמול/רויטרס
הרס באינדונזיה אחרי הצונאמי ב-23 בדצמבר 2018. רויטרס
נזקי הצונאמי, אתמול/רויטרס
הרס באינדונזיה אחרי הצונאמי ב-23 בדצמבר 2018. רויטרס
נזקי הצונאמי, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully