וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הר הגעש שעלה מהמים - והציף את אינדונזיה מוכת האסונות

אינדונזיה בקושי התאוששה מהצונאמי שפקד אותה בספטמבר, ופעם נוספת הפכו עיירותיה לעיי חורבות שקברו תחתיהם מאות הרוגים. "מכוניות נשטפו מהכביש", סיפר תייר שניצל. ההר שגרם לאסון עלה מהמים לפני 90 שנה והצטרף ל-130 הרי הגעש במדינת האיים שב"טבעת האש" הפסיפית

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

כוחות ההצלה באינדונזיה פועלים היום (ראשון) לחילוץ קורבנות הצונאמי, שמניינם עומד על 222. הגל העוצמתי, שהכה סמוך למצר סונדה בין האיים ג'אווה וסומטרה, גרם לפציעתם של מאות רבות של בני אדם. בנוסף להרוגים, עוד מאות מוגדרים נעדרים והעיירות הסמוכות לחוף הפכו להריסות.

קאת'י מולר, דוברת הצלב האדום במדינה, אמרה ל-CNN כי מניין ההרוגים צפוי לעלות: "זה שלב כל כך מוקדם, המספרים ישתנו וייקח זמן לפני שהתמונה תתבהר". עוד אמרה כי בשל תקופת החגים, "האזור אמור היה להיות עמוס בתיירים בעת שהכה הצונאמי".

סוטופו פורוו נוגרוהו מסוכנות האסונות של אינדונזיה אמר כי לא ניתנה אזהרה לתושבים לפני הצונאמי והתריע כי למדינה אין את הציוד הנדרש כדי לזהות מבעוד מועד אירועים אלה. "זה דבר חדש בשבילנו", אמר נוגרוהו שהסביר כי אין ברשותה של אינדונזיה סנסורים תת-ימיים, ולרוב מפורסמת אזהרת צונאמי לאחר רעידות אדמה. אולם, הפעם הצונאמי לא נגרם מרעידת אדמה, אלא ככל הנראה בעקבות שילוב של מפולות והתפרצות הר געש מקומי.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ משיב למאטיס: בעלות בריתנו חשובות - לא כשהן מנצלות אותנו
ברקע התקרית הימית עם ארה"ב: התרגיל הצבאי של איראן במפרץ הפרסי
בהיעדר רוב לבניית חומה בגבול מקסיקו: הממשל האמריקני מושבת

הרס באינדונזיה אחרי הצונאמי ב-23 בדצמבר 2018. רויטרס
אזור עמוס בתיירים. הרס באינדונזיה, היום/רויטרס

תיעוד פגיעת הצונאמי בהופעה חיה באי ג'אווה:

אויסטין לונד אנדרסן, צלם הרי געש נורווגי, סיפר בראיון ל-BBC כי הוא צילם את הר הגעש לאחר שנצפתה בו פעילות ערה מוקדם יותר באותו הערב. "הייתי בחוף הים לבד, המשפחה שלי ישנה בחדר. ניסיתי לצלם את התפרצות הר הגעש... אבל לא הייתה שום פעילות, היה פשוט חושך. ופתאום ראיתי את הגל מגיע והייתי חייב לברוח", הוא שחזר.

הרס באינדונזיה אחרי הצונאמי ב-23 בדצמבר 2018. רויטרס
אסון נוסף במדינת מוכת האסונות. הרס באינדונזיה, היום/רויטרס

כוחות החירום באינדונזיה:

"היו שני גלים", הוסיף אנדרסן. "הראשון לא היה חזק - יכולתי לברוח ממנו. רצתי ישר לבית המלון, איפה שאשתי ובני ישנים, והערתי אותם. ואז שמעתי את הגל הגדול ביותר מגיע. הסתכלתי מהחלון וראיתי אותו פוגע. הוא חלף על פני בית המלון, מכוניות נשטפו מהכביש".

"הלכנו עם אנשים נוספים מבית המלון ישר לתוך היער שנמצא במקום גבוה שליד בית המלון ואנחנו עדיין על הגבעה עכשיו", הוסיף.

ההר ש"הופיע" לפני 90 שנה

הר הגעש שעל פי ההערכה גרם לצונאמי עלה מהמים באזור קבוצת האיים קרקטואה לפני 90 שנים, ובעשור האחרון נכלל עם הרי הגעש המועדים ביותר להתפרצות. ההר, המכונה "אנאק קרקטואה" ("הבן של קרקטואה"), היה פעיל במיוחד מאז חודש יוני ומאז פלט אפר לעיתים תכופות. בחודש אוקטובר, סירת סיור כמעט נפגעה מלבה שנפלטה ממנו.

ב-27 באוגוסט ההר ירה אפר לגובה של 20 קילומטרים, והתפרץ בעוצמה רבה עד כדי כך שניתן היה לשמוע אותו מאוסטרליה ועד למאוריציוס. ענן האפר כיסה את השמיים במשך יומיים, והותיר את האזור תחת אפלה.

הרס באינדונזיה אחרי הצונאמי ב-23 בדצמבר 2018. רויטרס
עץ שקרס בעקבות הצונאמי, היום/רויטרס
הרס באינדונזיה אחרי הצונאמי ב-23 בדצמבר 2018. רויטרס
רחובות מוצפים אחרי הצונאמי, היום/רויטרס

ההר "אנאק קרקטואה" הופיע רק בשנת 1928 ועם השנים, הוא התרומם לגובה של 300 מטרים מעל פני המים. פרופסור ריי קס מאוניברסיטת מונש באוסטרליה אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי "רוב ההתפרצויות יחסית קטנות, והיו גם התפרצויות שגרמו לזרימת לבה". החוקר הסביר כי ההתפרצות האחרונה, אף שהייתה קטנה יחסית, ככל הנראה גרמה למפולת סלעים או לרעידת אדמה שיצרו את הצונאמי.

זה לא הצונאמי הראשון שאותו חווה בחודשים האחרונים המדינה המוסלמית הגדולה בעולם, שבה חיים 260 מיליון תושבים. בחודש ספטמבר נספו יותר מ-1,600 בני אדם בעקבות צונאמי שהכה באי סולוואסי בעקבות רעידת אדמה בעוצמה 7.5 ו-450 רעידות המשנה שלאחריה. מאות קורבנות נקברו תחת הבוץ והרשויות התקשו לפלס את דרכן בין ההריסות, שהפכו לקברי המונים. המדינה התקשתה להתאושש מהאסון, וכ-200 אלף בני אדם נזקקו לסיוע הומניטרי שהחל להגיע אחרי ימים של עיכובים. בנוסף לכך, בחודש אוקטובר הצפות גרמו למפולות בוץ שהרגו 20 בני אדם והרסו בית ספר בצפון סומטרה.

התפרצות הר הגעש אנאק קרקטואה שבאינדונזיה בשנת 2007. AP
ההר שעלה מהמים. התפרצות "אנאק קרקטואה" ב-2007/AP

תיעוד התפרצות ההר "הבן של קרקטואה":

הקרבה של אינדונזיה לנקודת המפגש של שלושה לוחות טקטוניים הופכת אותה לפגיעה במיוחד לרעידות אדמה ולהתפרצויות געשיות. מדינת האיים, שכוללת כמעט 130 הרי געש פעילים, מהווים חלק מ"טבעת האש" הפסיפית - קשת של אזורים המתאפיינים בפעילות ססמית אינטנסיבית המשתרעת מיפן מוכת רעידות האדמה דרך דרום מזרח אסיה ועד ללב האוקיינוס השקט.

לפחות 62 הרוגים בפגיעת צונאמי בחופי אינדונזיה. AP
הריסות באינדונזיה, היום/AP
רעידת אדמה, אינדונזיה, ג'ווה, 21 דצמבר 2018. רויטרס
ניצולי הצונאמי, היום/רויטרס
רעידת אדמה, אינדונזיה, ג'ווה, 21 דצמבר 2018. רויטרס
נזקי הצונאמי באי ג'אווה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully