וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל הטיה מצד מורים: נתוני המיצב לשנת 2018 פורסמו באופן חלקי

23.12.2018 / 21:17

הרשות הארצית ללמידה ולהערכה בחינוך לא פרסמה את נתוני הבחינה באנגלית ובמתמטיקה לכיתות ה', זאת בשל אי שמירה על טוהר הבחינות לאחר שנמצא כי שיעור ההתאמות שהוענקו לנבחנים היה גבוה מהרגיל. בין הממצאים: שיפור במתמטיקה והרחבת הפערים מול המגזר הערבי

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניב מעוז

משרד החינוך והרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) פרסמו הערב (ראשון) את נתוני המיצ"ב לשנת הלימודים תשע"ח (2018). נתוני הבחינות בכיתות ה' במתמטיקה ואנגלית לא פורסמו בעקבות אי שמירה על טוהר הבחינה מצד מורים, זאת לאחר שהתברר כי שיעור ההתאמות שהוענקו לנבחנים היה גבוה מהרגיל, מה שהוביל לפגיעה במהימנות הנתונים.

המבחנים, המתקיימים מדי שנה בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, נערכו בין החודשים מרץ-מאי 2018 בהשתתפות 61,544 תלמידים מ-784 בתי ספר. הבחינות מתקיימות במקצועות המדע והטכנולוגיה, שפת האם, מתמטיקה ואנגלית, לצד סקרים שמועברים בקרב תלמידים, מורים ומנהלים ועוסקים בשורה ארוכה של נושאים המשקפים את האקלים החברתי והפדגוגי בבית הספר.

נתוני השנה האחרונה מצביעים על התרחבות הפער בין דוברי העברית לדוברי הערבית לאחר שבשנים האחרונות החלה להסתמן מגמה של צמצום הפער. לעומת זאת, במגזר דובר העברית נרשם בחלק מהמבחנים צמצום פערים בין תלמידים מרקע חברתי-כלכלי שונה (גבוה, בינוני ונמוך). בתחום ההישגים הלימודיים נמצאה מגמה מעורבת; בכל הקשור לאקלים הבית ספרי ומדדי האלימות לא נמצאו שינויים מהותיים בהשוואה לשנים הקודמות.

עוד בוואלה! NEWS:
ואז הגיע טראמפ: הכאוס שהוביל לקריסת הבורסה
חשד לרצח בבאר שבע: גופת גבר ועליה סימני אלימות נמצאה ברחוב
"בכיתי ופחדתי שאמות": מרוץ נגד הזמן באינדונזיה בחיפוש אחר נעדרים

פתיחת שנת הלימודים בבית ספר אליאנס, תל אביב 2 בספטמבר 2018. ראובן קסטרו
מגמה יציבה במדדי האקלים הבית ספרי/ראובן קסטרו

ניתוח הנתונים של ההישגים הלימודיים מצביע על עליות בחלק מהמדדים, בהם מתמטיקה לכיתות ח', שפת אם עברית לכיתות ח', שפת אם ערבית לכיתות ח' ושפת אם ערבית לכיתות ה', זאת לצד שמירה על יציבות בלימודי שפת אם עברית לכיתות ה' ואנגלית לכיתות ח'. בלימודי המדע והטכנולוגיה לכיתות ח' - חלה ירידה.

כך למשל מנתוני הבחינות לכיתות ח' עולה כי במתמטיקה נרשמה עליה של תשע נקודות נקודות (תשע"ח: 543, לעומת תשע"ז: 534), בשפת אם עברית נמצאה עלייה של שבע נקודות (תשע"ח: 564 לעומת תשע"ז: 557), בשפת אם ערבית חלה עלייה של 13 נקודות (תשע"ח: 561 לעומת תשע"ז: 548). בכיתות ה' נרשמה עליה בערבית כשפת אם של עשר נקודות (תשע"ח: 602 לעומת תשע"ז: 592).

באנגלית לכיתות ח' נרשמה יציבות (תשע"ח: 520 לעומת תשע"ז: 523) וכך גם בעברית לכיתות ה' (תשע"ח: 545 לעומת תשע"ז: 542). במבחן במדעים לכיתות ח' נרשמה ירידה של שמונה נקודות (תשע"ח: 579 לעומת תשע"ז: 587).

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
בחינה. ShutterStock
תוצאות חלקיות בשל הטיה/ShutterStock

צמצום פערים בין מעמדות

מנתוני המיצ"ב עולה כי במהלך השנה האחרונה התרחב הפער בין המגזרים דוברי העברית לבין דוברי הערבית, זאת בניגוד למגמת הבלימה שהייתה בשנים האחרונות. כך למשל, בקרב תלמידי כיתות ח' במקצוע אנגלית הפער התרחב ב-11 נקודות. במתמטיקה - פער של שלוש נקודות, ובמדע - פער של חמש נקודות.

במשרד החינוך מציינים כי בעקבות הפערים יצרו את מודל התקצוב הדיפרנציאלי שמעניק תוספת משמעותית של שעות טיפוח בהתאם לעשירונים. עוד נמסר כי המשרד ייבחן לעומק את הנסיבות שהובילו לבלימת הצמצום אל מול מפת המשאבים שמנהל המשרד.

עם זאת, במהלך השנה הצטמצם הפער בין תלמידים מרקע חברתי-כלכלי שונה בקרב דוברי העברית. בשפת אם עברית ובמתמטיקה נרשם צמצום בפער, זאת בעקבות עליות בהישגי תלמידים מרקע סוציו אקונומי נמוך, ואילו באנגלית ובמדע וטכנולוגיה נרשם צמצום לא רצוי בעקבות ירידה בהישגי תלמידים מרקע גבוה.

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
הפער בין תלמידים מרקע חברתי-כלכלי שונה הצטמצם/בן קלמר

כך למשל, במתמטיקה לכיתות ח' נרשם צמצום של 13 נקודות, בעברית לכיתות ח' נרשם צמצום של 12 נקודות, במדע וטכנולוגיה לכיתות ח' נרשם צמצום של 14 נקודות, באנגלית לכיתות ח' נרשם צמצום של עשר נקודות. בעברית לכיתות ה' הפער נותר בעינו - 44 נקודות. במשרד בירכו על צמצום הפערים במתמטיקה ובעברית, אך יבחנו את הסיבה לירידה בהישגים של תלמידים מרקע גבוה.

אלימות ואקלים: יציבות יחסית

במסגרת המדדים הבוחנים את האקלים הבית ספרי וסוגיית האלימות נשמרה יציבות יחסית ביחס לנתוני השנה שעברה. כך למשל, במדד מעורבות באירועי אלימות בבתי הספר הסודיים נרשמה ירידה בשיעור של אחוז אחד (תשע"ח: 9% לעומת תשע"ז: 10%), כך גם בחטיבת הביניים (תשע"ח: 8% לעומת תשע"ז: 9%) ובחטיבה העליונה (תשע"ח: 7% לעומת תשע"ז: 8%). שיפור נרשם בדיווחי התלמידים על אירועים של ונדליזם בבתי הספר. בבתי הספר היסודיים חלה ירידה של 5% (תשע"ח: 22% לעומת תשע"ז: 27%), ובחטיבת הביניים ירידה של 9% (תשע"ח: 36% לעומת תשע"ז: 45%) ו- 12% בחטיבה העליונה (תשע"ח: 35% לעומת תשע"ז: 47%).

בסקרים שנערכו במסגרת המיצ"ב נשאלו התלמידים לראשונה אם במסגרת לימודיהם הם עוסקים בסוגיות ערכיות ומוסריות, כמו אחריות אישית, סולידריות, מצוינות חברתית וצדק חברתי. 75% מקרב תלמידי היסודי העידו כי במסגרת לימודיהם משולבות סוגיות אלו, זאת לעומת 59% מקרב תלמידי חטיבת הביניים ו-55% מקרב תלמידי החטיבה העליונה.

תלמידה יושבת בכיתה. ShutterStock
הפיקוח על הבחינה בכיתות מותאמות יורחב/ShutterStock

במדד פרקטיקות הוראה-למידה-הערכה איכותיות לא חל שינוי של ממש בין תשע"ז לתשע"ח. מדד זה כולל בין היתר התייחסות ללמידה בדרך החקר, למידה שיתופית של תלמידים ולמידה פעילה. בבתי הספר היסודיים לא חל שינוי (תשע"ח: 77% לעומת תשע"ז: 77%). כך גם בחטיבות הביניים (תשע"ח: 61% לעומת תשע"ז: 59%) ובחטיבות העליונות (תשע"ח: 55% לעומת תשע"ז: 53%).

נרשם שיפור קל בדיווחי התלמידים בעל-יסודי על שימוש במטלות כיתתיות המקדמות למידת חקר, בהן: הצגה בעל פה בפני הכיתה, הכנת עבודה בנושא אישי או עריכת תצפית. למשל, בהצגה בעל פה בפני הכיתה בחטיבות הביניים נרשמה עלייה קלה של 4% (תשע"ח: 66% לעומת תשע"ז: 62%) וכך גם בחטיבות העליונות (תשע"ח: 63% לעומת תשע"ז: 59%).

שיעור נבחנים גבוה בכיתות מותאמות

במסגרת פרסום הנתונים לא הוצגו הציונים שהושגו הנבחנים בכיתות ה' באנגלית ובמתמטיקה, זאת בהתאם להחלטה הרשות הארצית למדידה והערכה. ההחלטה התקבלה לאחר שעלה חשש להטייה מצד מוריהם של הנבחנים שככל הנראה התבטא בשיעור גבוה של תלמידים שנבחנו בכיתות המותאמות, שהתנאים בהן שונים מאלו הנהוגים בכיתות הרגילות. כך, בכיתות ה' שיעור התלמידים שנבחנו בכיתות מותאמות עמד על 21% בתשע"ח, לעומת 15% בתשע"ז. לטענת הרשות, הדבר גרם לפגיעה באיכות הסטטיסטית והפסיכומטרית של הנתונים.

משרד החינוך מסר כי בעקבות הנתונים, יוגבר הפיקוח והבקרה על מתן ההתאמות לתלמידים במסגרת מבחני המיצ"ב. "המשרד פרסם הנחיות ברורות בנושא, באילו מקרים יש לתת את ההתאמות", נטען. על פי ההנחיות החל משנת הלימודים הנוכחית יהיו זכאים להיבחן בכיתה מותאמת רק תלמידים הזכאים לתמיכה מתוכנית השילוב (להלן "תלמידי שילוב"), וכמו בכל השנים ציוניהם לא ייכללו בממוצע הכיתתי והבית-ספרי. יתר התלמידים ייבחנו בכיתות-האם, וציוניהם ייכללו בחישוב הממוצעים. עולים חדשים (המצויים בארץ בין שנה אחת לשלוש שנים) יוכלו להמשיך להיבחן בכיתה מותאמת בהתאם לצורך, וציוניהם לא ייכללו בחישוב הממוצע. תלמידים עם לקויות למידה שאינם תלמידי שילוב לא יהיו זכאים להיבחן בכיתה מותאמת. במקביל, במשרד ובראמ"ה בוחנים את האפשרות לעבור לאמצעים דיגיטליים לצורך מתן התאמות של הקראה דיגיטלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully