וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מזדהים עם הבחירה": עלייה בפניות לשריפת גופות אחרי צוואת רונה רמון

20.12.2018 / 11:19

לאחר שפורסם כי גופתה של רמון תישרף לבקשתה כדי שילדיה לא יצטרכו לעבור עוד הלוויה, חברת "עלי שלכת", העוסקת בהליך, קיבלה מאות טלפונים מאנשים בנושא. מנתונים שהגיעו לוואלה! NEWS עולה כי בכל שנה הביקוש לשריפת הגופות בישראל עולה. "אנשים מזדהים עם האמירה"

נשיא המדינה, ראובן ריבלין מספיד את רונה רמון/אתר רשמי

48 שעות לאחר שנודע שרונה רמון ביקשה בצוואתה שגופתה תישרף, על מנת למנוע מילדיה הלוויה נוספת, מאות פניות הגיעו לחברת "עלי שלכת" העוסקת בעריכת טקסי הלוויה אזרחים, בהם שריפת גופות. "קיבלנו מבול של טלפונים, עד השעות המאוחרות של הלילה, מאזרחים שמתעניינים ושואלים על שריפת גופות", סיפרה לוואלה!NEWS, איילת נתיב, מנכ"לית "עלי שלכת" והוסיפה, "אנשים מזדהים עם הבחירה והאמירה".

נתיב ועובדיה בחברה רואים קשר ישיר בין פרסום צוואתה של רמון לזינוק הדרמטי בפניות הציבור בנושאי שריפת גופות יקיריהם לאחר מותם. ממידע נוסף שהגיע לוואלה!NEWS עולה כי בישראל מתים מדי שנה כ-40,000 תושבים, 3% מהם בוחרים לשרוף את גופתם ולא להיקבר. "עלי שלכת" סירבו לאשר את הנתונים בטענה שהם חסויים, אך הדגישו שישנה מגמת עלייה מדי שנה. "אם לאחר הקמת החברה דובר על מספרים בודדים של בקשה לשריפת גופות, כיום אפשר לומר שמדי שנה יותר מאלף אנשים בוחרים להישרף ולא להיקבר", אמרה נתיב.

עוד הסבירו בחברה שאם בשנות ה-70 אחוז הבחירה בשריפת גופות עמד על 5% בממוצע, כיום מספר הבקשות חוצה את רף ה- 50% במדינות הנמוכות, ויכול להגיע ל- 90% בחלק מהמדינות, כמו סין לדוגמה, עם 99% בקשות לשריפת גופות. "אנחנו רואים את העלייה באחוזים באותן מדינות בהן ההתנגדות הדתית להליך שריפת הגופות נמוך.

עוד בנושא בוואלה! NEWS
"הסתערת על העולם": הנשיא ריבלין ספד לרונה רמון בטקס האשכבה
פרידה אחרונה מרונה רמון: "נכנסה ללב של כולנו, איך אפשר אחרת?"
"קראתי לה אמא": החייל היתום שמצא משפחה בביתה של רונה רמון

רונה רמון לטור של אילן רבינוביץ'. באדיבות רונה רמון, באדיבות המצולמים
ביקשה שגופתה תישרף, למען הילדים. רמון/באדיבות המצולמים, באדיבות רונה רמון

לדבריה של נתיב, טקס האשכבה הממלכתי שנערך אתמוך הוא סוג של "קבלה", גם ברמת ההתנגדויות להליך. "עם כל הכבוד לרבנים שהתנגדו, מדובר ברבני ערים ורבנים של קהילות שוליים, לא שמעתי התנגדות של שר הדתות, או של הרבנים הראשיים - ההתנגדות בישראל שקעה", אמרה נתיב. עוד הוסיפה כי כיום לחברה ישנם שיתופי פעולה עם חברת קדישא, ואף קוברים עפר איתם, ועם חברות לייצור וייבוא כדי עפר ברחבי הארץ.

בנוגע לעלויות, נראה ששריפת גופה משתלמת יותר כלכלית. חבילת השירותים הבסיסית שחברת "עלי שלכת" נותנת ללקוחותיה, שכוללת פינוי מהמקום בו נפטר האדם, החזקה בקירור למספר ימים במקרה הצורך, טיפול בניירת ותעודת הפטירה, ועד להחזרת האפר למשפחה עולה סביב ה-12 אלף שקלים. בהשוואה לקבורה של אדם בבית העלמין, במצב בו הוא לא צריך לשלם על חלקה, שמקרה זה דיי נדיר וחלקה יכולה להגיע למאות שקלים, רכישת המצבה תעלה סביב ה-12 אלף שקלים.

עוד באותו נושא

רונה רמון הלכה לעולמה בגיל 54 לאחר מאבק במחלה קשה

לכתבה המלאה

הסיפורים המיוחדים מאחורי שריפת הגופות

"אחד הלקוחות שלנו קיים את צוואתה של אמו ניצולת השואה ופיזר האת האפר של אמו במחנה ההשמדה טרבלינקה בפולין", סיפרה נתיב. "התהליך היה מאוד קשה, אבל מאוד מרגש, כי ידע שהוא סוף סוף סגר מעגל עבור אימא שלו". לדבריה, הבקשה הנפוצה ביותר היא שמירת האפר של יקירם בבית.

נתיב סיפרה על מקרה מיוחד בו משפחה קשת יום מצפון הארץ שהחליטה לשרוף את גופתה יקירה, ועם האפר שלו לנטוע עץ אורן סמוך לביתה. "אב המשפחה נהרג בתאונה מצערת, המשפחה החליטה לנטוע עם האפר עץ אורן במורדות הכרמל, והנה לך 500 מטרים מביתם יש מצבה אליה ניתן לעלות". עוד סיפור ייחודי היה של אדריכלית שביקשה שאת האפר שלה ייצקו לאבן הפינה של הפרויקט הציבורי שהיא תכננה, ומקרים אחרים בהם המשפחות בחרו לפזר את האפר בלב ים לאחר טקס פרידה מרגש.

אחד הסיפורים שהכי זכורים לנתיב הוא על זוג קיבוצניקים, שהאישה ביקשה שמהאפר שלה ייצקו יהלום, "למה יהלום? כל החיים הילדים היו תלויים לי על הצוואר, עכשיו אני אהיה תלויה להם". לדבריה של נתיב "הניואנסים הקטנים האלה, עושים את אירוע הפרידה כל-כך אישי ומיוחד".

חיסיון לגבי מיקומו של הכבשן המשמש לשריפת הגופות

מה שנתיב לא הסכימה לגלות, הוא היכן ממוקם כיום הכבשן של החברה. הכבשן נמצא בלב ליבה של הסערה שגעשה במדינה עקב התנגדותם של גורמים חרדים לשרוף גופות ובשנת 2007 הוצת והושמד. הצתתו הגיעה לאחר פרסומה של כתבה במקומון חרדי אודות המתקן, ובה נחשף מיקומו המדויק. שר הדתות דאז, השר יצחק כהן, גינה את פעילותה של "עלי שלכת" וטען שהחברה מפעילה "קרמטוריום" לשריפת גופות. "יש להוציא מחוץ לחוק את העמותה וראשיה, היונקים את מורשתם משמידי העם היהודי באין מפריע", אמר אז השר. "אני אשים סוף לתופעה שבה אנשים מיישמים כאן פתרון סופי מחודש - במדינת היהודים לא יישרפו גופות".

כחלק מטיעוניו, ציין השר כהן את פעילות אדולף אייכמן בשואה ותקף את מבצעי הליך שריפת הגופות. "אני מציע לאותם אנשים שרוצים לעסוק בשריפת גופות להתבייש. לא ירחק היום ועם ישראל ישמח לפזר את אפרם האידיאולוגי מחוץ לגבולות המים הטריטוריאליים של המדינה", אמר.

רבנים למשפחת רמון: "אל תשרפו את הגופה - ערכו הלוויה צנועה"

פרסום הדברים מצוואתה רמון עורר עדים ופניות של מספר רבנים, בניהם רבה של העיר באר שבע, ראש אבות בית הדין ואחיו של שר הפנים ח"כ אריה דרעי, הרב יהודה דרעי. הרב שיגר מכתב בהול למשפחת רמון ובו ביקש מהם שלא לשרוף את גופתה של האם שלדבריו, מנוגד לחלוטין להלכה היהודית. "הזדעזעתי לשמוע בתקשורת כי המנוחה ברוב אצילותה האופיינית ביקשה שלא להביאה לקבורה אלא לשרוף את גופתה כדי למנוע לוויה נוספת וסבל מיותר מבני המשפחה", כתב הרב דרעי. "כמי שמכיר את ההשלכות ההלכתיות החמורות מצעד חריג זה, אשר בכל קהילת ישראל מקדמת דנא חשו בו זעזוע עד שנפסקה הלכה בישראל 'שמי שציווה שלא יקבורוהו אין שומעין לו' ובפרט המנוחה אשר מדבריה משתמע שלא ציוותה כדי שלא לגרום צער מיותר לבני המשפחה", הסביר.

הרב דרעי פנה בבקשה לבני המשפחה לשקול בשנית את ההחלטה, ובעצם שלא למלא אחר צוואתה של רמון, ולהביאה לקבר ישראל. הרב אף הציע לערוך לרמון הלוויה צנועה ולא המונית בצורה ראויה ומכובדת גם מבלי שבני המשפחה יהיו נוכחים בה וזאת כדי שיהיה לרמון מצבה המנציחה את זכרה. במכתב טעה הרב דרעי בשמה של רונה רמון וקרא לה "אורנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully