וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בני 10 מול מטוסי קרב: החיילים הילדים של המורדים בתימן

19.12.2018 / 15:28

החות'ים מפעילים קמפיין גיוס אלים בבתי הספר ובבתים כדי לעבות את שורותיהם מול הקואליציה הסעודית. גם בחזית, המפקדים לא חסו על הצעירים ביותר מול כלי הטיס שתקפו מהאוויר. "נאמני אללה, עליכם לתקוף"

עריכה: טל רזניק

המספר החרוט על הצמיד שעל זרועו של מוחמד מעניק נחת לחייל בן ה-13 בזמן שמטוסי קרב של האויב משגרים טילים ומרעידים את הקרקע שמתחתיו. במשך שנתיים, הוא נלחם בשורות המורדים החות'ים נגד הקואליציה הסעודית. הוא סיפר כי הוא עינה והרג אנשים וכי לא אכפת לו אם הוא ימות או יחיה.

אבל אם הוא ימות, הצמיד שלו מבטיח כי גופתו תשוב לביתו. "כשאהפוך לשהיד, הם יכניסו את המספר שלי למחשב, יעלו את התמונה והשם שלי ואז ידפיסו אותם עם השם 'שהיד' מתחת'", אמר. זה יודפס לכיסוי הארון שלו כשישוב למשפחתו.

הוא אחד מבין 18 ילדים חיילים לשעבר שתיארו בפני סוכנות הידיעות אי-פי את מאמציהם הבלתי-נלאים של המורדים השיעים הפרו-איראנים לגייס ילדים, כולל בני עשר. שני הצדדים במלחמת האזרחים שלחו ילדים לקרב בניגוד לאמנות הבינלאומיות, אולם החות'ים גייסו הרבה יותר, לעתים בכוח. הילדים שוהים במחנות עקורים ומרכז במחוז מאריב, אחרי שעקרו משורות החות'ים או נתפסו על ידי הקואליציה. המחוז נמצא בידי תומכי הממשלה.

עוד בנושא בוואלה! NEWS
האם מתימן שבנה גוסס בארה"ב תזכה לראות אותו: "היום המאושר בחיי"
המלחמה בתימן: לפחות 60 אלף נהרגו מאז 2016
שיחות השלום בתימן: הושגה הפסקת אש בעיר נמל אסטרטגית

חייל לשעבר בן 12 מדגים איך לעשות שימוש בנשק במחנה העקורים בעיר מאריב, תימן 27 ביולי 2018. AP
חייל לשעבר בן 12 מדגים איך לעשות שימוש בנשק במחנה העקורים בעיר מאריב, תימן 27 ביולי 2018/AP

גורם בכיר בשורות המורדים אמר כי הם גייסו 18 אלף ילדים חיילים לשורותיהם מאז תחילת המלחמה ב-2014. הוא דיבר בעילום שם בשל רגישות הנושא. זהו נתון גבוה בהרבה ממה שדווח בעבר, כשהאו"ם רק הצליח לאמת 2,721 ילדים שגויסו על ידי שני הצדדים, רובם המכריע בידי החות'ים. עם זאת, משפחות רבות לא מדברות על הנושא מחשש לנקמת החות'ים.

באופן רשמי, המורדים אומרים כי הם לא מגייסים ילדים ושולחים אותם בחזרה לביתם אם הם מנסים להתגייס. חלק מהילדים סיפרו לאי-פי כי הם חברו לחות'ים מרצונם, בעיקר בשל הבטחות לכסף או ההזדמנות לשאת נשק. עם זאת, אחרים סיפרו כי הם נחטפו מבתי ספר או מבתים או פותו להצטרף ללחימה בתמורה לשחרור אחד מבני המשפחה ממעצר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

רבים מהילדים נצפו מאיישים עמדות בכבישים ראשיים בצפון ובמערב המדינה, כשרובי קלצ'ניקוב תלויים על כתפיהם הצרות. אחרים נשלחו לחזית.

ריאד, נער בן 13, סיפר כי מחצית מהלוחמים שעמם שירת בהרי סירווה היו ילדים. הוא סיפר כי המפקדים הורו להם להתקדם במהלך הקרבות, על אף שמטוסי הקואליציה חגו מעל. כשניסה לקבל אישור לשלוח את הילדים הצעירים למחסה בזמן התקיפות האוויריות, התשובה תמיד הייתה: נאמני אללה, עליכם לתקוף".

ילדים חיילים רבים נהרגו והוחזרו לביתם בארונות. לפחות 6,000 ילדים נהרגו או נפצעו מתחילת המלחמה, לפי יוניצי"ף, אך לא ברור כמה מהם נהרגו בשדה הקרב. משרד ההגנה של החות'ים אינו מפרסם את מספר ההרוגים של כוחותיו.

חייל לשעבר בן 14 במחנה העקורים בעיר מאריב, תימן 27 ביולי 2018. AP
חייל לשעבר בן 14 במחנה העקורים בעיר מאריב, תימן 27 ביולי 2018/AP

מורה לשעבר מהעיר דמאר ספר כי לפחות 14 תלמידים מבית הספר שלו גויסו ונהרגו בקרב. תמונותיהם נתלו בכיתה ריקה במהלך חופשת שבוע השהידים ב-2016, שאותו מציינים החות'ים מדי פברואר. רובם היו תלמידי כיתה ה' ו-ו'. גורם ברשויות החינוך בדמאר אישר את דבריו של המורה. השניים דיברו בעילום שם מחשש לפגיעה בהם.

המורה סיפר כי הוריהם של חלק מהילדים הלוחמים היו משורות מנהיגי המורדים, ששלחו את בניהם לקרב מרצונם. "זה כואב מאחר שאלו ילדים וכולם היו כמו הילדים שלי מאחר שהייתי המורה שלהם", אמר. "הם נלקחו מבית הספר ושבו בארונות".

"שטיפת מוח לשנאת המערב"

נג'יב א-סעודי, פעיל זכויות תימני שהקים מרכז יעוץ במימון סעודי במחוז מאריב עבור אותם הילדים, אמר כי הבעיה האמתית תורגש בעוד עשור, "כשהדור שעבר שטיפת מוח לשנאה ועוינות נגד המערב יתבגר". בכירים בשורות החות'ים משבחים את החיילים הנערים שנהרגו במלחמה שאותה הם מתארים כמלחמת קודש נגד ארצות הברית, ישראל ומעצמות זרות אחרות שלטענתם מנסות להשתלט על המדינה.

דובר הכוחות המזוינים של החות'ים, יחיא סריא, אמר כי אין מדיניות רשמית של גיוס ילדים, אולם הודה בכך שיש צעירים המתנדבים לקרבות. הוא אמר כי דבריהם של הילדים שצוטטו בתחקיר הם "תעמולה" של הקואליציה הסעודית.

  • עוד באותו נושא:
  • תימן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully