וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחות השלום בתימן: הושגה הפסקת אש בעיר נמל אסטרטגית

בפריצת הדרך הגדולה ביותר במו"מ, הסכימו נציגי הממשלה שנתמכת ע"י הקואליציה הסעודית ונציגי החות'ים הפרו-איראנים לסגת מחודיידה שתהיה תחת פיקוח האו"ם. העיר היא חבל ההצלה למיליונים הזקוקים לסיוע. השיחות יחודשו בחודש הבא. "תקווה שזו נקודת ההתחלה לסיום המלחמה"

עריכה: טל רזניק

הצדדים הלוחמים בתימן הסכימו אתמול על הפסקת בעיר הנמל חודיידה, במסגרת שיחות השלום בין נציגי ממשלת תימן לבין המורדים הנתמכים בידי איראן. זאת פריצת הדרך המשמעותית הראשונה במאמצי השלום של האו"ם מאז תחילת העימות שגבה את חייהם של עשרות אלפים.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר כי השיחות יתחדשו בחודש הבא. הוא הוסיף שהוא מקווה שהפסקת האש בחודיידה, מוקד הקרבות בחודשים האחרונים, היא "נקודת הפתיחה לסיום המלחמה". ארצות הברית, איראן וערב הסעודית בירכו על ההבנות.

ריאד נתונה ללחץ גובר לסיים את המלחמה מאז הרצח של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, שגרם למשבר עם וושינגטון, בעלת בריתה הקרובה. אתמול העביר הסנאט החלטה לא מחייבת לסיום המעורבות הצבאית במלחמה בתימן וקבע שיורש העצר מוחמד בן סלמאן אחראי לחיסול האכזרי בטורקיה. ריאד טוענת שלנסיך הצעיר אין קשר לרצח.

נציגי ממשלת תימן והמורדים החות'ים לוחצים ידיים בשיחות השלום בשבדיה, 11 בדצמבר 2018. רויטרס
נציגי הממשלה והמורדים לוחצים ידיים בשיחות השלום, שלישי/רויטרס

מדינות המערב, שחלקן מספקות נשק ומודיעין לקואליציה בראשות ערב הסעודית שהתערבה בתימן ב -2015, לחצו על שני הצדדים להסכים לצעדים בוני אמון כדי לסלול את הדרך להפסקת אש רחבה יותר ולתהליך מדיני לסיום המלחמה. עשרות אלפי אנשים, בהם ילדים רבים, נהרגו ומתו ממחסור במזון. הסכסוך דחף את תימן, המדינה הענייה ביותר בחצי האי ערב, אל סף רעב.

לאחר ההגעה להבנות, ראשי המשלחת של הממשלה הנתמכת על ידי ערב הסעודית ושל החות'ים שזוכים לתמיכת איראן לחצו את ידיהם. לפי ההסכם, המורדים והכוחות הפרו-ממשלתיים ייסוגו מחודיידה בימים הקרובים ובמקום יתפרסו "כוחות מקומיים".

עיר הנמל שלחופי הים האדום היא שער הכניסה המרכזי לסיוע הומניטרי, אולם הקואליציה הסעודית טוענת שדרכה מוברחים כלי נשק איראניים לידי החות'ים. המורדים, שאמורים לסגת מעוד שני נמלים, מכחישים את ההאשמות האלו. האו"ם אמור לפקח על הסחורות הנכנסות לנמלים ולחלק את הסיוע לאזרחים.

עוד הוסכם בקווים כלליים על הבנות בנוגע לעיר תעז, השלישית בגודלה במדינה, שם מתנהלים קרבות עזים. ועדה נפרדת של האו"ם אמורה לפקח על הקמת מסדרונות המוניטריים לעיר הנצורה.

הממשלה והמורדים אמורים גם להשלים עסקה גדולה לשחרור אלפי אסירים, שנמקים בבתי הכלא במדינה, שם הם עוברים עינויים קשים. לפי ארגונוי זכויות אדם, כל המעורבים במלחמה אחראים לפשעי מלחמה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
הלוויה בצפון תימן להרוגי תקיפת הקואליציה האווירית של ערב הסעודית ב-13 באוגוסט 2018. רויטרס
הלוויית ילדים שנהרגו בתקיפת הקואליציה הסעודית בצפון תימן, אוגוסט/רויטרס

השאלה הגדולה שנותרה היא אם הצדדים אכן ימלא את חלקם בהסכם. כל הכוחות החמושים אמורים לסגת מחודיידה בתוך 21 יום. לפי שגריר ערב הסעודית בתימן, הפיקוח על יישום הפסקת האש יחל היום.

החות'ים ממשיכים לשלוט על מרבית שטחה של תימן, כולל על הבירה צנעא. הממשלה המודחת בראשות הנשיא עבד רבו מנסור האדי יושבת בעדן, שבדרום המדינה. לפי מומחים, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות הגבירו עליו את הלחץ כדי שזה יתפשר על מנת למצוא פתרון למלחמה היקרה והקטלנית. חרף העליונות האווירית והימית המוחלטת של הקואליציה הסעודית, החות'ים המשיכו לאחוז במרכזי הערים. עם זאת, לטענת הקואליציה, המתקפה על חודיידה אילצה אותם לשוב למשא ומתן אחרי שנתיים של קיפאון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully