וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מתריעים כבר ארבע שנים ללא מענה": זעם בזרעית אחרי גילוי המנהרה

20.12.2018 / 11:00

תושבי המושב בגליל העליון שמנהרת חיזבאללה חזרה מטרים ספורים בסמוך אליו, טוענים כי התריעו על רעשים וחפירות במשך שנים. "כשאמרנו שיש רעשים, היו באים חופרים קצת אומרים אין כלום והולכים - התברר שצדקנו". בראש הנקרא בטוחים: "יש רשת מנהרות עמוקות יותר"

צילום: רוני כנפו, עריכה: טל רזניק

"מורידים את הכובע בפני צה"ל אבל עם כל הכבוד, אנחנו מתריעים כבר ארבע שנים על הנושא ללא מענה", כך אמרו היום (רביעי) לוואלה!NEWS ליאת וקובי כהן תושבי זרעית. זאת לאחר שנחשף היום כי המנהרה שאותרה בסוף השבוע נחפרה במערב הכפר השיעי רמיה וחדרה מטרים ספורים מהמושב שבגליל העליון.

"כשאמרנו אז שאנחנו שומעים רעשים, היו באים, חופרים קצת, בודקים קצת, אומרים אין כלום והולכים. ביום שישי התברר שצדקנו", מתחו ביקורת על הרשויות. אך הוסיפו כי "אנחנו לא מודאגים, סומכים על צה"ל ששומר עלינו".

עוד באותו נושא בוואלה! NEWS:
כשנסראללה שותק: למה חיזבאללה טרם הגיב למבצע המנהרות של ישראל?
אופנועים וכוחות גדולים דרך המנהרה: כך תכנן חיזבאללה פשיטה לישראל
מבצע מגן צפוני: חיזבאללה ניסה לחסום את תוואי המנהרות בגבול

זרעית. ויקפדיה, אתר רשמי
"התברר שצדקנו". הכניסה ליישוב זרעית/אתר רשמי, ויקפדיה

שלמה אזולאי טוען כי כבר שש שנים שהוא מדווח על רעשים ללא מענה. "אני צדקתי. אני מדווח על זה מ-2012. הייתי רואה שובלי אבק עולים מהאדמה ולאט לאט זה היה מתקדם לכיוון הגבול עם ישראל. אף אחד לא התייחס אלי. היו מנסים לבלבל אותי, היו אומרים לי זה עשן. הייתי מסביר להם עשן הוא מתנקה ברוח ומתנדף, אבק כבד יותר ועולה יציב, כל אחד יכול להבין את זה. אני גדלתי בשטח, ואני חקלאי אז כל תזוזה וכל שינוי אני רואה, מרגיש ויודע".

אזולאי בן ה-60 הוא חקלאי במושב אב לשלושה וסבא לחמישה. בתו מתגוררת גם כן במקום. בעבר ניצל בעצמו מירי חיזבאללה בשנת 2006 כאשר לא הרחק מזרעית סמוך לנקודה שבה נחטפו החיילים אהוד גולדווסר ואלדד רגב ניצל ממוות כשנפצע מרסיסי נפילת שני טילי סאגר ליד הטנדר שלו. אזולאי מתאר כיצד התריע בפני גורמים שונים כולל צה"ל אך לא זכה ליחס לטענתו. "אני הייתי מעדכן את הרב"ש, הוא היה מעדכן את הצבא שלא היה מי יודע מה התייחס". הוא אף סיפר כי רצה להביא חברה פרטית לקידוח כדי לגלות בעצמו את המנהרות בשל הטענות על רעשים אולם לדבריו: "הצבא נבהל ואמר שהוא לוקח את זה על עצמו והוא ייעשה את זה. אז אחר כך הם הגיעו וכל חלל שהם גילו הם אמרו עליו 'חלל טבעי'. אבל הם לא ידעו איפה המינהרות מתקשרות אליו".

עוד באותו נושא

העץ השרוף והסלעים שהתגלו: הסימנים שהובילו לאיתור מנהרה בזרעית

לכתבה המלאה

אזולאי אומר כי ישנה מנהרה נוספת שאליה טרם הגיעו. "למינהרה העיקרית שמובילה למוצב הם עוד לא העזו לחפור ולהכנס כי יש איומים מהחיזבאללה. שם זה החמ"ל שלהם. משם הם רואים את מפרץ חיפה כעל כף היד. גם לפני כמה שנים חיזבאללה שיגר איומים שלא ייגעו שם אחרת יפציצו".

למרות הטענות על מחבל הטיפול במנהרות אומר אזולאי כי "אנחנו לא מפחדים מאף אחד. אני בוטח בקדוש ברוך הוא ששומר עלי. מה שמגיע לי זה מה שיהיה לי. חוץ מזה אני מרגיש בטוח יותר מכולם כי אני יודע שבפעם הבאה העניין לא יהיה בנו אלא בעורף. אנחנו יותר בטוחים. המינהרה לא מבהילה אותי בכלל. גם לא מחדש לי שום דבר. בריש גלי סיפרתי על המינהרות לכולם. ב-2015, אחרי שהצבעתי להם איפה הפיצול של המינהרות, איפה נכנסים ויוצאים, הראיתי להם איפה הם בנו רמפה של מתכת, ועשו פה עוד פעילות של צה"ל עם אמצעים, אז מג"ד אחד אמר לי 'אתה צדקת'. הם היו כל הזמן חופרים. יום ולילה. לא שנה-שנתיים, זה שנים של עבודות".

11 שנים למלחמת לבנון השנייה סיפורו של האזרח הראשון שנפצע במלחמה. אנצ'ו ג'וש, מערכת וואלה! NEWS
מנהרה נוספת שטרם הגיעו אליה. שלמה אזולאי/מערכת וואלה! NEWS, אנצ'ו ג'וש

"שמענו רעשים אבל התביישנו לספר מחשש שלא יתייחסו אלינו ברצינות"

בראש הנקרה שבצפון הגליל המערבי גם כן לא הופתעו מתוואי המנהרה ואמרו כי התריעו על כך אך לא קיבלו מענה. "הנה מסתבר שהגזרה המערבית מחוררת בדיוק כמו שסברנו שנים", אומר תושב הקיבוץ גדי שבתאי. הוא טוען כי במשך שנים הוא אוסף עדויות של תושבי האזור על רעשים של חפירות ורעידות באזור. "בשבועות האחרונים מאז החל צה"ל לפעול מגיעים עוד דיווחים על רעשים ורעידות מתושבים בגליל המערבי".

לדבריו, גם ביישובים שמהם לא התלוננו עד כה על הנושא - הודו תושבים כי שמעו רעשים אך התביישו לספר על כך "מחשש שלא יתייחסו לעדותם ברצינות או לא יאמינו להם או ילגלגו עליהם ומסתבר שהם לא הזו". לדעתו ישנן מנהרות שנחפרו עמוק יותר וכי מי שלא מאמין לכך - הוא תמים. "המנהרות שנמצאו עד כה הן הרובד העליון בלבד ויש רשת מנהרות עמוקות יותר וחודרות יותר שאותן קשה יותר לגלות. די לתמימות".

עץ בודד שנשרף במרחב בניית המנהרה ועוררה את החשד להימצאותה של מנהרת טרור התקפית שנחפרה ממרחב מערב הכפר השיעי רמיה. דובר צה"ל
"מסתבר שהגזרה המערבית מחוררת בדיוק כמו שסברנו שנים״. עץ בודד שחשף את תוואי המנהרה/דובר צה"ל

במועצה האזורית מעלה יוסף שבגליל העליון הבהירו כי המנהרה לא היוותה איום על התושבים שחיים בשגרה. גם בצה"ל הדגישו מוקדם יותר כי המנהרה לא השלימה את מוכנותה המבצעית לשימוש. "במסגרת מבצע 'מגן צפוני' התגלתה מנהרה בקרבת גדר הגבול שבקרבת הישוב, ואנו עודכנו בזמן אמת אודות מאמצי צה"ל בחשיפתה", אמר ראש המועצה שמעון גואטה. "אנו סומכים ידינו על כוחות צה"ל, וחשוב להזכיר לתושבים כי אנו עדיין בשגרה ואין שינוי בהנחיות. המנהרה לא היוותה איום על הישוב בשום שלב. כוחות צה"ל פרוסים במרחב למתן הגנה מיטבית לתושבי הישוב".

מוקדם יותר חשף צה"ל כי מספר אירועים חריגים החשידו את המרחב כמקום שממנו חיזבאללה עלול לסלול מנהרה. בהם שריפת עץ בודד במרחב במאי 2016, התרוממות סלעים חריגה ויצירת שבילים חדשים ולא טבעיים באזור. ריכוז המאמץ שהתפרס על פני השנים האחרונות במגוון אמצעים, ויזואליים וטכנולוגיים, הוביל לגילוי מרחב התוואי בשטח ישראל.

במקביל לחשיפת המנהרה בזרעית, ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר היום הצהרה באנגלית בכנסת לקראת דיון במועצת הביטחון על המצב בלבנון. נתניהו האשים את חיזבאללה בפשע מלחמה כפול והבהיר כי האחריות מוטלת על לבנון. "חשוב להבין מה חיזבאללה עושה כאן פשע מלחמה כפול - הוא מטווח אזרחים ישראלים על ידי הסתתרות מאחורי אזרחים לבנוניים. אנו רואים בלבנון אחראית".

הפרות הקרקע באזור המנהרה היוצאת ממרחב מערב רמיה, מנהרת טרור התקפית שנחפרה ממרחב מערב הכפר השיעי רמיה. דובר צה"ל
תושבים התביישו לספר על הרעש. השבילים החדשים שהובילו לאזור/דובר צה"ל
תצ"א מרחבית של מרחב מערב כפר רמיה בהמשך
למנהרת טרור התקפית שנחפרה ממרחב מערב הכפר השיעי רמיה. דובר צה"ל
"המנהרות שנמצאו עד כה הן הרובד העליון". תוואי המנהרה שנחשפה בזרעית/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully