וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח ועדת המודיעין בסנאט: כך זרעו הרוסים פייק ניוז אחרי הבחירות בארה"ב

18.12.2018 / 10:12

על פי הדוח, חשבונות מזויפים ברשתות החברתיות הפיצו מידע כוזב על התובע המיוחד רוברט מולר - שמונה כדי לחקור את המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016. "הממצאים מראים באיזו אגרסיביות הרוסים ניסו לפלג את האמריקנים לפי דת, גזע ואידיאולוגיה"

עריכה: ליר שפיגלר

ממשלת רוסיה הפעילה חשבונות משתמשים מזויפים כדי להשחיר את שמו של החוקר המיוחד רוברט מולר, באמצעות הפצת ידיעות כוזבות ברשתות החברתיות - כך עולה משני דוחות שהוכנו על ידי אוניברסיטת אוקספורד ואוניברסיטת קולומביה יחד עם גופי מחקר נוספים עבור ועדת המודיעין של הסנאט, והותרו לפרסום הלילה (שלישי).

כך, לדוגמה, בפוסט באינסטגרם נטען כי מולר, שמונה במאי 2017 על ידי סגן התובע הכללי לחקור את ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות, עבד בעברו "עם קבוצות אסלאם קיצוני". פוסטים אחרים בטוויטר ופייסבוק הציגו אותו כאדם מושחת, ואת עצם ההתערבות הרוסית בבחירות ב-2016 כקונספירציה שקרית.

לקריאה נוספת
המעורבות הרוסית נחשפת: כך פעל קמפיין הפייק ניוז למען טראמפ
כהן בריאיון ראשון אחרי העונש: שום דבר לא נעשה ללא אישור הנשיא
אזרחית רוסיה שמואשמת בריגול משתפת פעולה עם ה-FBI

ראש ה-FBI לשעבר רוברט מולר, 2013. רויטרס
הושמץ ברשת. החוקר המיוחד רוברט מולר/רויטרס

לפי הוושינגטון פוסט, החוקרים ניתחו 10 מיליון פוסטים בכל הרשתות החברתיות המובילות כדי להבין כיצד הרוסים השתמשו בטכנולוגיה האמריקנית על מנת לבנות "מכונה של דיסאינפורמציה". כל חלק נועד לתמוך בחלקים האחרים על שיתוף של לינקים מאותם החשבונות. עוד עולה מהדוחות, כי הרוסים פעלו בטקטיקה של מעבר מפלטפורמה לפלטפורמה, מה שהפך את הניסיונות לאתר ולמחוק את המידע השקרי שהופץ ברשת לבלתי אפשרי.

המידע השקרי לא הופץ רק כלפי מולר. לפי הוושינגטון פוסט, שם התפרסמו הממצאים לראשונה, נכתב כי בטוויטר הופנו מסרים לעיתונאים ומובילי דעת קהל. בפייסבוק הופצו מסרים שנועדו לדכא הצבעה של שחורים הנוהגים להצביע בשיעור גבוה למפלגה הדמוקרטית. ביוטיוב הופצו למעלה מ-1,100 סרטונים עם מידע שקרי. באתר פייפאל נפתח קמפיין גיוס כספים על ידי פעילים רוסים תחת הכותרת "גם אני תומך בכוחות המשטרה באמריקה". ממצא מעניין נוסף שעלה מן הדוחות הוא כי מרבית הפעילות, יותר מאשר בפייסבוק וטוויטר גם יחד, התרחשה באינסטגרם. למעלה מ-187 מיליון תגובות נכתבו לפוסטים באינסטגרם, רשת שזכתה למעט מאוד תשומת לב בהקשר של פרסום מידע שקרי. עוד עולה כי הפעילות של גורמים רוסים בטוויטר יותר מאשר הוכפלה בששת החודשים הראשונים לכהונת טראמפ, ופנתה בעיקר לקהל צעיר.

אדם שיף, המיועד לשמש כראש ועדת המודיעין בבית הנבחרים, אמר בתגובה לממצאים: "אני חושב שכל הפלטפורמות עדיין פגיעות, ואין לי כרגע את הביטחון שהחברות השקיעו את המשאבים הנדרשים לטפל בהיקף הבעיה. ריצ'רד בר, סנטור רפובליקני וראש ועדת המודיעין של הסנאט שהזמין את הבדיקה, אמר כי הממצאים "מראים באיזו אגרסיביות הרוסים ניסו לפלג את האמריקנים לפי גזע, דת ואידיאולוגיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully