וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צעד בכיוון הנכון": הודעת אוסטרליה התקבלה בקרירות בישראל

15.12.2018 / 18:28

הצהרתו של ראש ממשלת אוסטרליה בדבר הכרה במערב ירושלים כבירת ישראל התקבלה ברגשות מעורבים, ובאכזבה מכך שקנברה לא הכירה בירושלים כולה כבירה. בירדן גינו את ההחלטה וכינו אותה "הטייה ברורה לטובת ישראל", ואילו בחריין טענה כי איננה נוגדת את יוזמת הליגה הערבית

רויטרס

בישראל קיבלו ברגשות מעורבים היום (שבת) את הודעת ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, שהודיע כי מדינתו מכירה באופן רשמי במערב ירושלים כבירת ישראל. ממשרד החוץ נמסר הערב כי "ישראל רואה בהחלטת ממשלת אוסטרליה לפתוח את המשרד הביטחוני-כלכלי בירושלים כצעד בכיוון הנכון. ישראל מברכת את ממשלת אוסטרליה על עמדתה בעד הסנקציות נגד איראן ועל עמדתה התקיפה בעד ישראל באו"ם ונגד האנטשימיות". מדובר בתגובה צוננת יחסית מירושלים שלא מתייחסת לעיקר הודעת אוסטרליה - הכרה במערב ירושלים כבירת ישראל, משום שבירושלים התאכזבו מכך שאוסטרליה לא הכירה בירושלים בירת ישראל, אלא רק במערב ירושלים, וציינו כי בעתיד יכירו גם במזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית העתידית ובכך למעשה חילקה דה-פקטו את העיר.

בהצהרה מיוחדת שנערכה הלילה בסידני אמר מוריסון כי "אוסטרליה מכירה במערב ירושלים, שהיא מקום מושבה של הכנסת ומוסדות ממשלתיים רבים, כבירת ישראל". עם זאת, מוריסון ציין שהשגרירות לא תעבור למערב ירושלים עד שיושג הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים אך אמר שממשלתו תקים בה משרד שיעסוק בביטחון ובמסחר. עוד הוסיף כי הוא יתחיל לחפש מיקום מתאים לשגרירות שתוקם בירושלים. כמו כן, מוריסון אישר שאוסטרליה תומכת בפתרון שתי המדינות ובעיר בירה פלסטינית במזרח ירושלים.

עוד בוואלה! NEWS:
הפלסטינים על הכרת אוסטרליה בי-ם: "פוליטיקה פנימית וקטנונית"
האפודים הצהובים חוזרים לפריז: עשרות נעצרו, אלפי שוטרים הוצבו
פלסטינית, קומוניסטית, פמיניסטית: הסגנית לראשת העיר חיפה

ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון בכנס בסידני, 15 בדצמבר 2018. רויטרס
אוסטרליה תומכת בבירה פלסטינית במזרח ירושלים. ראש ממשלת אוסטרליה מוריסון/רויטרס

שר המדע אופיר אקוניס אמר לאחר הודעת אוסטרליה, שהיא "מתקבלת כמובן בברכה, למרות שירושלים כולה, היא בירת ישראל כבר 3,000 שנה. טוב עשתה ממשלת אוסטרליה שלא התקפלה בפני כל לחץ פלסטיני והודיעה את המובן לנו מאליו".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כתב בחשבון הטוויטר שלו, "תמוהה בעיניי הכרתה של אוסטרליה במערב ירושלים כבירת ישראל. אמרנו ונמשיך לעמוד על כך - ירושלים השלמה היא בירתנו לנצח, לא רק חלק ממנה".

עיתון א-דסתור הירדני דיווח כי משרד החוץ של ירדן גינה את ההחלטה, ובהודעת המשרד נמסר כי גורל סוגיית ירושלים ייקבע דרך מו"מ ישיר לפי החלטות בינלאומיות". עוד נמסר, כי ההחלטה האוסטרלית מהווה "הטייה ברורה לצד ישראל ומדיניותה המנציחה את הכיבוש, מזינה את המתח והמאבק ומונעת השגת שלום כולל והקמתה של המדינה הפלסטינית העצמאית בקווי 1967 ובירתה ירושלים המזרחית לפי עקרון שתי מדינות שהוא הפתרון היחיד".

עוד באותו נושא

ראש ממשלת אוסטרליה: "מכירים במערב ירושלים כבירת ישראל"

לכתבה המלאה
מלך בחריין חמד בן עיסא בבית הלבן, מאי 2017. AP
שר החוץ טען כי ההחלטה לא מנוגדת ליוזמה הערבית. מלך בחריין חמד בן עיסא/AP

מנגד, שר החוץ של בחריין חאלד בן אחמד חליפה אמר כי החלטת ממשלת אוסטרליה להכיר במערב ירושלים כבירת ישראל איננה מנוגדת ליוזמת הליגה הערבית ולדרישות הפלסטינים למזרח ירושלים.
הפלסטינים תקפו את החלטת מוריסון להכיר במערב ירושלים כבירת ישראל, וסאיב עריקאת שעומד בראש המשלחת הפלסטינית למשא ומתן, אמר כי הודעתה של אוסטרליה נובעת מ"פוליטיקה פנימית קטנונית". עריקאת הוסיף כי "למדיניות של ממשלת אוסטרליה אין אף תרומה לפתרון שתי המדינות. מעמדה של כל ירושלים צריך להיקבע במשא ומתן בעוד שמזרח ירושלים, לפי החוק הבינלאומי, מהווה חלק בלתי נפרד מהשטח הפלסטיני הכבוש".

איזט סאלח עבדולהאדי, ראש המשלחת הפלסטינית לאוסטרליה, אמר כי תמיכה בירושלים כבירת שתי המדינות תראה על מחויבות לשתי המדינות, אלא שישראל ממשיכה לראות בעיר כ"בירה הנצחית והמאוחדת שלה". הוא אמר לרויטרס כי "הכרה בכל חלק של ירושלים לפני שנעשו ויתורים אמיתיים ופשרות משמעותיות תהיה, לפחות במידה מסוימת, פרס על ההתנהלות העקשנית הזאת". בנוסף אליו, משרד החוץ של אינדונזיה קרא לאו"ם להכיר במדינה הפלסטינית על בסיס פתרון שתי המדינות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully