וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנאט נגד סעודיה: להפסיק את התמיכה במלחמה בתימן, בן סלמאן אחראי לרצח חאשוקג'י

סנאטורים דמוקרטים ורפובליקנים הצביעו בעד עצירת התמיכה בקואליציה הסעודית בהחלטה ראשונה מסוגה. יורש העצר הואשם פה אחד בחיסול העיתונאי. זהו אמנם צעד סמלי מאחר שבבית הנבחרים אין לכך רוב, אך הלחץ על טראמפ גובר. סנדרס: "האחריות למלחמה היא של הקונגרס"

רויטרס

הסנאט בארצות הברית אישר הערב (חמישי) החלטה דו-מפלגתית ברוב של 56 מול 41 להפסיק את התמיכה האמריקנית במלחמה של ערב הסעודית בתימן. זאת בצל הרצח של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י. בהחלטה נפרדת, תמכו המחוקקים הרפובליקנים והדמוקרטים פה אחד שבה הואשם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן באחריות לרצח מבקר השלטון בקונסוליה באיסטנבול, חרף הכחשותיו והכחשותיה של ריאד. ההחלטה קראה לריאד "למתן את מדיניות החוץ הבלתי יציבה שלה".

על אף שמדובר בהחלטה סמלית בעיקרה כיוון שלהצעה אין רוב בבית הנבחרים הנוכחי שבשליטת הרפובליקנים, היא מהווה סימן נוסף לביקורת ההולכת וגוברת גם בתוך שורות הרפובליקנים לגיבוי שמעניק הנשיא דונלד טראמפ ליורש העצר הצעיר. טראמפ הבטיח להטיל וטו על החקיקה, אך חברי הקונגרס נחושים להעניש את הממלכה, אחת מבעלות הברית המרכזיות ביותר של ארצות הברית.

לקריאה נוספת בנושא
סנאטורים בכירים נגד בן סלמאן: "צריך לשלם מחיר על רצח העיתונאי"
"השומרים": מגזין "טיים" בחר בחאשוקג'י ובעיתונאים לאנשי השנה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מברך את נסיך סעודיה מוחמד בן סלמאן רגע לפני פגישתם בבית הלבן בוושינגטון, ארה"ב 20 במרץ 2018. רויטרס
טראמפ ובן סלמאן בבית הלבן, מרץ/רויטרס

זאת הפעם הראשונה שבה אחד מבתי הקונגרס תומך בצעד לסיום מעורבות צבאית של ארצות הברית בסכסוך זר. חוק סמכויות המלחמה עבר ב-1973, בעת מלחמת וייטנאם, שמטרתו להגביל את סמכויות הנשיא לסכן את הכוחות האמריקניים ללא אישור המחוקקים. ההחלטה נועדה למנוע מהפנטגון לחדש את תדלוק מטוסי הקואליציה הסעודית, שהופסקו בחודש שעבר. בינואר תעבור השליטה בבית הנבחרים לדמוקרטים, אחרי בחירות האמצע בנובמבר, ואז צפוי המהלך לקבל תנופה מחודשת.

"היחסים הנוכחים עם ערב הסעודית לא עובדים מבחינת ארצות הברית", אמר הסנאטור הרפובליקני הבכיר לינדזי גרהאם. "אני לא אניח לזה עד שדברים ישתנו בערב הסעודית". הסנאטור העצמאי ברני סנדרס אמר: "זו הצהרה ברורה כשהסנאט מתאחד כדי לומר שהאחריות על מלחמה תלויה בקונגרס ולא בנשיא, בין אם הוא דמוקרטי או רפובליקני".

מוקדם יותר הוכרזה הפסקת אש בעיר הנמל חודיידה, במסגרת שיחות השלום בין נציגי ממשלת תימן לבין המורדים הנתמכים בידי איראן. זאת פריצת הדרך המשמעותית הראשונה במאמצי השלום של האו"ם מאז תחילת העימות. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר כי השיחות יתחדשו בחודש הבא.

מדינות המערב, שחלקן מספקות נשק ומודיעין לקואליציה בראשות ערב הסעודית שהתערבה בתימן ב -2015, לחצו על שני הצדדים להסכים לצעדים בוני אמון כדי לסלול את הדרך להפסקת אש רחבה יותר ולתהליך מדיני לסיום המלחמה. עשרות אלפי אנשים, בהם ילדים רבים, נהרגו ומתו ממחסור במזון. הסכסוך דחף את תימן, המדינה הענייה ביותר בחצי האי ערב, אל סף רעב

עוד באותו נושא

"אני לא נושם" וקולות ניסור: רגעיו האחרונים של חאשוקג'י

לכתבה המלאה
אנשים מחזיקים בתמונותו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י במהלך הלוויה סימבולית בחצר מסגד באיסטנבול, טורקיה 16 בנובמברר 2018. רויטרס
הלווייה סמלית לחאשוקג'י באיסטנבול, בחודש שעבר/רויטרס

ההצבעה מגיעה יומיים אחרי שטראמפ נשאל לגבי הרצח וסירב להשיב אם לדעתו יורש העצר עומד מאחוריו, כפי שהעריך ה-CIA בחודש שעבר. "הוא המנהיג של סעודיה, והיא בעלת ברית טובה מאוד", אמר טראמפ לסוכנות הידיעות רויטרס. כשנשאל אם לעמוד לצד ריאד המשמעות היא לעמוד לצד יורש העצר, ענה הנשיא: "ובכן, כרגע זה בהחלט מה שזה אומר".

חאשוקג'י, שכתב טורים ביקורתיים בוושינגטון פוסט, נכנס לקונסוליה של ארצו ב-2 באוקטובר כדי להשלים את הליך הגירושים שלו, אך הוא נרצח כעבור דקות אחרי חוליה סעודית שבה היו חברים 15 איש, בהם מקורבים ליורש העצר. הממלכה הסונית טענה בתחילת הפרשה כי הוא בכלל יצא בחיים מהמקום, אך בשל לחץ בינלאומי הודתה במותו. היא שינתה בחודשיים האחרונים פעמים רבות את גרסתה.

טורקיה דורשת את הסגרתם של החשודים, אולם ערב הסעודית דוחה זאת ומתעקשת כי היא תעמיד אותם לדין בשטחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully