וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני לא נושם" וקולות ניסור: רגעיו האחרונים של חאשוקג'י

10.12.2018 / 1:00

בתמלול המלא ביותר שפורסם עד כה מקלטת השמע שתיעדה את חיסול העיתונאי סעודי, נשמע האחרון נאבק בחוליית המחסלים שלו עד שהכניעו אותו. בהמשך נשמע קול המסור שביתר את גופת מבקר השלטון ויורש העצר

רויטרס

אני לא יכול לנשום" - אלה היו המילים האחרונות שאמר העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י לאחר שהותקף על ידי חולייה סעודית בקונסוליה של ארצו באיסטנבול - כך דיווחה הלילה (שני) רשת CNN, על פי מקור שתודרך בחקירת רצח העיתונאי, שכתב טורים לוושינגטון פוסט נגד יורש העצר מוחמד בן סלמאן. המקור, שקרא תמלול מתורגם של הקלטה קולית של רגעי האימה האחרונים שעבר העיתונאי, אמר כי ברור שמותו ב-2 באוקטובר לא היה תוצאה של מבצע חטיפה כושל, אלא של הוצאה להורג מתוכננת. במהלך הסצינה המזוויעה, תיאר המקור את מאבקו של חאשוקג'י בקבוצת אנשים הנחושים להרוג אותו.

"אני לא יכול לנשום, אני לא יכול לנשום, אני לא יכול לנשום", אמר העיתונאי. בהמשך נשמעו בהקלטה קולות ניסור גופתו במסור עצמות, כשלחברי החולייה הומלץ להאזין למוזיקה כדי לא לשמוע את הקולות.

לפי הדיווח, התמלול מעיד על כך שנעשו תוך כדי כמה שיחות טלפון, שבהן תודרכו אנשים מעבר לקו על ההתקדמות בטיפול בחאשוקג'י. גורמים רשמיים בטורקיה סבורים שהשיחות היו לאישים בכירים בריאד. חלק מהפרטים בתמלול כבר הופיע בדיווחים קודמים על תוכן ההקלטה, אבל זהו התיאור המלא ביותר שפורסם עד כה.

גורם סעודי אמר בתגובה ל-CNN כי "גורמים סעודיים רלוונטיים בחנו את התמלול ואת תוכן הקלטת דרך הערוצים הטורקיים ואין בהם שום התייחסות או אינדיקציה לשיחה שנעשתה. אם יש לרשויות הטורקיות מידע שאנחנו לא מודעים לו, אנחנו נברך על קבלתו הרשמית לצורך בחינתו". הוא לא הגיב על תוכן התמלול.

לקריאה נוספת בנושא:
"יורש העצר מפלצת, אוכל את יריביו": ההודעות האחרונות של חאשוקג'י
דיווח: בן סלמאן התכתב עם מפקד החיסול של חאשוקג'י סמוך לרצח

תיעוד: כך פעלה החולייה שחיסלה את העיתונאי הסעודי, ג'מאל חאשוקג'י, בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. צילום מסך מ-TRT, אתר רשמי
חאשוקג'י נכנס לקונסוליה באיסטנבול, 2 באוקטובר/אתר רשמי, צילום מסך מ-TRT

בתחילה שאל חאשוקג'י, שהגיע כדי להשלים את הליך הגירושים שלו, את אחד מחברי החוליה מה מעשיו במקום. הוא הבין כי דברים אינם כשורה אחרי שזיהה את מי שלפי המקור של CNN היה מהר מוטרב, דיפלומט סעודי לשעבר ואיש מודיעין שעבד עבור בן סלמאן. חאשוקג'י הכיר אותו מהתקופה שבה עבדו בשגרירות הסעודית בלונדון.

"אתה חוזר", אמר האיש.

"אתה לא יכול לעשות זאת", השיב חאשוקג'י. "אנשים ממתינים בחוץ".

כאן נפסקה השיחה, לפי המקור, והתמלול מעיד על כך שכמה אנשים התנפלו על העיתונאי. ברקע נשמעו רעשים וחאשוקג'י התקשה לנשום. בתחילה טענו בריאד כי הוא נחנק בטעות למוות, אך לפי התמלול, קולו של העיתונאי נשמע מעל רעשי הרקע, כשהוא אומר שוב ושוב שהוא אינו יכול לנשום.

אחד מהקולות שזוהו ברקע היה של סאלח מוחמד טובייקי, ראש היחידה הפורנזית במשרד הפנים הסעודי. הוא הקול השלישי שזוהה בשמו בתמלול.

"צרחה"

"צרחה"

"השתנקות"

אחרי החלק הזה, השתנה תיאור הקולות.

"מסור"

"חיתוך"

בתמלול נכתב כי הרופא הבכיר ייעץ לאחרים להאזין למוסיקה כדי לעזור להם להתמודד עם המשימה המבעיתה.

"שימו את האוזניות שלכם, האזינו למוסיקה כמוני"

התמלול תיאר גם שלוש שיחות לפחות שעשה מוטרב, אך לא ציין את הרגע הספציפי שבו חאשוקג'י מת. לפ המקור, מוטרב עדכן במתרחש מישהו, שלפי גורמיים טורקיים היה בריאד, כמעט על כל צעד ושעל.

"ספר לזה שלך שזה נעשה, נעשה". לפי ההערכות, התייחסות כאן היא לאחד הממונים עליו.

עוד באותו נושא

דיווח: קושנר הציג לבן סלמאן צעדים לבלימת המשבר אחרי רצח חאשוקג'י

לכתבה המלאה
מוחמד בן סלמאן בפסגת G20 בארגנטינה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין 30 בנובמבר 18. רויטרס
עוד אין אקדח מעשן. בן סלמאן ופוטין ב-G20, בחודש שעבר/רויטרס

התמלול הועבר לבעלות בריתן של טורקיה ושל ערב הסעודית, כולל באירופה, אבל רק ארצות הברית וערב הסעודית קיבלו את ההקלטה עצמה. לפי ההערכה, מוטרב שוחח עם סעוד אל-קחטאני, יועצו הקרוב ביותר של יורש העצר הסעודי. הוא הודח מתפקידו כראש מערך התקשורת של הנסיך.

מאחר שרק הדברים שאמרו מוטרב הוזכרו בתמלול, שהיה קצר מאחר שכל הרצח של חאשוקג'י נמשך דקות ספורות, קשה להגיע למסקנות נוספות. גורם המקורב לחקירה הסעודית אמר ל-CNN כי מוטרב וטובייקי הכחישו כי עשו שיחות טלפון כלשהן.

השניים, יחד עם 13 סעודים נוספים, הגיעו לקונסוליה זמן קצר לפני חאשוקג'י. הם הגיעו לאיסטנבול באותו יום במטוס פרטי ובמטוס מסחרי, אחרי שכבר ביקרו בעיר ימים קודם לכן, כחלק מההכנות. הם עזבו כמה שעות לאחר מכן את הקונסוליה, ואחד מחברי היחידה התחזה לחאשוקג'י ותועד על ידי מצלמות האבטחה כשהוא יוצא מהדלת האחורית.

בעוד שאין "אקדח מעשן" הקושר ישירות את בן סלמאן - המכחיש כי הוא הורה לרצוח את חאשוקג'י, שגלה בשנה האחרונה בארצות הברית - זה מחזק את התחושות שהשמיעו סנאטורים אמריקנים אחרי תדרוך של ה-CIA בשבוע שעבר. בתמלול אין אינדיקציה לכך שמשהו "השתבש" בפעולה, כפי שאמרו הסעודים, וגם לא לכך שחאשוקג'י סומם בטרם נרצח, כפי שנטען.

תוכן הקלטת, שהוכן על ידי הביון הטורקי המסרב לחשוף כיצד השיג את ההקלטה, צפוי להגביר את הלחץ על נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפעול נגד בעלת בריתו. טראמפ הזהיר כי פגיעה בברית בין וושינגטון לריאד תסכן את המאבק מול איראן, אך הלחץ בקונגרס גובר ככל שעוברים הימים ומצטברים עוד פרטים על המבצע המורכב.

דוח של ה-CIA קבע כי רק יורש העצר היה יכול להורות על פעולה כזו, אולם טראמפ ובכירי ממשלו אומרים כי אין בכך מידע חד-משמעי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully