וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יורש העצר מפלצת, אוכל את יריביו": ההודעות האחרונות של חאשוקג'י

רשת CNN חשפה התכתבות מהשנה האחרונה בין העיתונאי הסעודי שנרצח בקונסוליה הסעודית באיסטנבול ובין גולה סעודי נוסף, המגלה כי השניים יזמו קמפיין ברשתות החברתיות נגד התעמולה של המשטר הסעודי. כשגילו שעוקבים אחריהם, כתב חאשוקג'י לבן שיחו: "שאלוהים יעזור לנו"

רויטרס

רשת CNN חשפה הלילה (שני) התכתבות וואטסאפ בין העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, שנרצח בקונסוליה של ערב הסעודית באיסטנבול, לגולה סעודי נוסף לאורך השנה שלפני מותו, וממנה מתגלה כי חאשוקג'י תיאר את יורש העצר הסעודי מוחמד בין סלמאן בתור "פאק-מן" האוכל את מה שעומד בפניו. "ככל שהוא אוכל יותר יריבים, כך הוא רוצה יותר", כתב חאשוקג'י במאי. "לא אופתע אם הוא יתחיל לדכא גם את אלו המריעים לו".

שותפו לשיחה עומאר עבדולאזיז, אף הוא מבקר של המשטר שחי בקנדה, אמר לרשת כי חאשוקג'י האמין כי יש לעצור את מעשיו של בן סלמאן. השניים קיוו ליצור קשר עם נוער סעודי ברשת כדי להיאבק ברשתות החברתיות בתעמולה של המשטר הסעודי. "לנו אין פרלמנט, יש לנו רק את טוויטר", אמר עבדולאזיז.

עוד ידיעות מהעולם בוואלה! NEWS
מנהיגי המערב ליורש העצר הסעודי: "הבהר את עובדות רצח חאשוקג'י"
דיווח: בן סלמאן התכתב עם מפקד החיסול של חאשוקג'י סמוך לרצח

אנשים מחזיקים בתמונותו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י במהלך הלוויה סימבולית בחצר מסגד באיסטנבול, טורקיה 16 בנובמברר 2018. רויטרס
מפגינים עם תמונתו של ג'מאל חאשוקג'י באיסטנבול, לפני כשבועיים/רויטרס

לדברי עבדולאזיז, השניים שלחו כרטיסי SIM זרים למתנגדי משטר בערב הסעודית כדי שיוכלו לצייץ מבלי שיאתרו אותם. הוא אף טען כי חאשוקג'י השקיע ביוזמה כ-30 אלף דולרים והבטיח לגייס סכומים נוספים. צעדים אלו עשויים היו להיתפס על ידי ערב הסעודית כצעדים עוינים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"האשמה הורגת אותי"

בהמשך עבדולאזיז טען כי בראשית אוגוסט, הממשל הסעודי היה מודע לפרויקט שלהם וסיפר על כך לחאשוקג'י. האחרון כתב בהקשר זה לבן שיחו "שאלוהים יעזור לנו" - חודשיים בלבד לפני מותו. עבדולאזיז טוען כי השיחות בין השניים נוטרו באמצעות רוגלה של החברה הישראלית NSO, וביום ראשון נציגיו הגישו בתל אביב תביעה נגד החברה. "הפריצה למכשיר הטלפון שלי מילאה תפקיד מרכזי במה שקרה לג'מאל, לצערי. האשמה הורגת אותי", אמר.

עוד סיפר עבדולאזיז, כי בחודש מאי האחרון הגיע אליו מסר משני בני אדם שהזדהו כקשורים למשטר הסעודי, הציעו לו שיתוף פעולה וביקשו ממנו להיפגש בשגרירות הסעודית. לדבריו, חאשוקג'י ייעץ לו שלא להיפגש איתם במקומות שאינם פומביים, ועל כן לא הלך. חאשוקג'י, כזכור, מצא את מותו בקונסוליה הסעודית באיסטנבול.

העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בכנס בלונדון, ספטמבר 2018. רויטרס
"האמין כי יש לעצור את מעשיו של בן סלמאן". העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י/רויטרס

בעקבות הפרסום, חברת NSO מסרה בתגובה כי הטכנולוגיה בה החברה עושה שימוש "מאפשרת לממשלות וגופי אכיפת חוק להלחם בטרור ובפשע. המוצרים שלנו סייעו עד היום במניעת פיגועי התאבדות, בעצירת ראשי קרטלי סמים וסחר בבני אדם, ובהחזרת חטופים. המוצרים שלנו מורשים אך ורק לשימוש חוקי על ידי גופי ממשל מוסמכים למטרות חקירת ומניעת פשע וטרור בעידן בו רמת התחכום שלהם גוברת".

עוד נמסר מ-NSO כי "החברה פועלת על פי חוקי הייצוא הביטחוני ותחת פיקוח של כלל הגורמים במערכת הביטחון. כל עסקה כפופה לאישור המדינה. בנוסף, החברה מפעילה ועדת אתיקה חיצונית ומחייבת שבוחנת כל עסקה בטרם התבצעה, גם אם ניתן אישור ייצוא מהמדינה. לא נסבול ניצול לרעה של המוצרים שלנו ונחקור כל מקרה בו יש חשד לניצול לרעה. אנו נפעל בהתאם למסקנות החקירה, לרבות ביטול הסכמים".

על כתב התביעה אמרה החברה כי הוא "מופרך לגמרי" ו"אינו כולל שום ראייה לשימוש בטכנולוגיה של החברה. יתרה מזו, הוא כולל פרטים שאינם מעוגנים במציאות, כמו למשל התקשרות של החברה עם חברת Balam במקסיקו, שלחברה אין כל קשר אליה. NSO היא חברה טכנולוגית שאינה מעורבת בהפעלת המוצרים הנמכרים ללקוחותיה. מדובר בכתב תביעה שמבוסס על קטעי עיתונות שאין להם קשר למציאות, במטרה ליצור כותרות תקשורתיות".

בארגון אמנסטי ישראל אמרו כי הם פנו לפני כחודש למשרד הביטחון "בדרישה שיבטלו להם את הרישיון בגלל הפרות חמורות של זכויות אדם על ידי הכלים שלהם, בין היתר על ידי מדינות אויב. בנוסף לכך, גם פרסמנו באוגוסט שניסו לפרוץ גם לאמנסטי העולמית בכלים שלהם. הפנייה למשרד הביטחון נדחתה בלי נימוקים סבירים וכעת אנחנו בשלבי עתירה לבג"ץ בעניין".

התכתבות ווטסאפ עם העיתונאי הסעודי חאשוקג'י. מערכת וואלה!
התכתבות בין חאשוקג'י לחברו/מערכת וואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully