וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כל הכוכבים נופלים": מטר מרהיב בשמי הארץ ששיאו - 120 מטאורים בשעה

13.12.2018 / 17:16

מדי שנה סמוך לחג המולד מתקיים מטר מטאורים. מדובר בגרגרי חול ואבנים קטנות שמתכלים כאשר הם נתקלים במולקולות האוויר שבאטמוספירה. ניתן יהיה לצפות בכוכבים מכל מקום בארץ בהתאם למידת העננות. "כשהאסטרואיד מגיע לקרבה מסוימת לשמש, הוא מתחיל להשאיר מעין שובל"

עריכה: ניר חן

הסמיכות לחג המולד מספקת לחובבי האסטרונומיה אירוע עתיר כוכבים מחר (שישי) בשעות הלילה. מדובר במטר מטאורים המתרחש מדי שנה בין התאריכים 12-14 בדצמבר, ונקודת המוצא שלו היא קבוצת הכוכבים "תאומים". בשיאו של האירוע, ניתן יהיה לצפות ב-120 מטאורים בשעה. מטאורים מכונים בטעות "כוכבים נופלים", אבל למעשה הם כלל אינם כוכבים, אלא גרגרי חול ואבנים קטנות שמתכלים כאשר הם נתקלים במולקולות האוויר שבאטמוספירה.

"ההבדל ממטרי מטאורים אחרים שמוצאם משאריות אבק של כוכבי שביט, הוא שמוצאו של מטר זה הוא מאסטרואיד", מסביר לוואלה! NEWS האסטרונום עדן אוריון מאוניברסיטת חיפה. "האסטרואיד הזה ששמו 'פאת'ון 3200', נע במסלול אליפטי סביב השמש וכשהוא מגיע לקרבה מסוימת אליה, הוא מתחיל להשאיר מעין שובל, ענן אבק, מאחוריו". עוד הוא מסביר כי "כדור הארץ, המקיף את השמש גם כן, חולף במסלולו בתוך אותו ענן אבק, וכשחלקיקי האבק נופלים אליו בגלל כח המשיכה הם נשרפים ומאירים".

לדבריו, משקלם הסגולי של חלקיקי האבק של האסטרואיד מוערך בכשני גרם לסמ"ק, מה שמאפשר להם "לבעור" זמן רב יותר בעת הכניסה לאטמוספירה. כמו כן, הם איטיים ביחס למטאורים אחרים כ-35 ק"מ בשנייה, מה שמאריך את משך המופע שלהם. "זה אולי רומנטי יותר ממדעי, אבל זה מה שמאפשר זמן רב יותר למי שצופה בהם לחשוב על המשאלה המתאימה".

עוד בוואלה! NEWS:
בולמים, יורים ונמלטים: פיגועי הירי שמפתיעים את צה"ל בצמתים
ברקע אירועי הטרור: 50 ח"כים נגד הפצת שמות ושמועות בווטסאפ
פיגוע ירי ליד עפרה: שני לוחמים נהרגו, חייל נוסף במצב אנוש; מצוד אחר המחבלים

מטר מטאורים בשמי יוון ב-13 באוגוסט 2018. רויטרס
מטר מטאורים בשמי יוון, אוגוסט 2018/רויטרס

אפשר לצפות במטר המטאורים מכל מקום ברחבי הארץ ואין צורך באמצעים מיוחדים, למרות זאת במספר נקודות יתכנסו חובבי אסטרונומיה כדי לצפות במשותף במופע. איכות הראות תלויה בסמיכות וצפיפות העננים, ובתקופה זו של דצמבר הסיכוי לכך גבוה מאד. לכן מומלץ לצפות במטר מהמדבר, שם רבים הסיכויים לשמים בהירים. אחד האירועים המרכזיים יתקיים בחניון נחל נקרות המערבי, החל בשקיעה ועד הבוקר.

"נתחיל את הלילה בצפייה בירח, באמצעות הטלסקופ", מבטיח עדן אוריון שידריך את האירוע, יספק הסברים ויענה על שאלות. "כשהירח ישקע בסביבות 23:00 נעבור לצפות במטאורים, ויש עוד הפתעות כמו גלקסיות ערפיליות, שביט אחד שיגיע להתארח ועוד".

  • עוד באותו נושא:
  • מטאורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully