וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בולמים, יורים ונמלטים: פיגועי הירי שמפתיעים את צה"ל בצמתים

13.12.2018 / 16:49

עדויות הלוחמים לפיהן מבצע הפיגוע בגבעת אסף עזב את רכבו כדי לפתוח באש, מעידות על תעוזה, ועל מתווה של פיגוע שבצה"ל מתקשים להתמודד עמו. פיגוע ירי מרכב חולף הוא מורכב וקשה לסיכול מאחר וללוחמים יש פרק זמן קצר מאוד לזהות את האיום ולהגיב לו

מערכת וואלה!

באוגדת יהודה ושומרון לא מיהרו להודיע הבוקר (חמישי) על סיום המצוד אחר חוליית המחבלים שביצעה את הפיגוע בעפרה בתחילת השבוע, זאת למרות חיסולו של מי שעמד בראשה, סלאח ברגותי על ידי כוח ימ"מ, והמעצרים הנוספים שבוצעו. קצין בכיר בפיקוד המרכז אמר הבוקר הפעילות בשטח נמשכת בזמן שיש חשודים בחדרי החקירות. כעבור זמן קצר בוצע הפיגוע הקשה בגבעת אסף, במהלכו נהרגו שני לוחמים, ולוחם וצעירה נוספים נפצעו באורח אנוש וקשה.

דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, ציין כי בשלב זה לא ניתן לשלול אפשרות שקיים קשר בין חוליית הפיגוע בעופרה לפיגוע הבוקר. ייתכן כי פעילים שלקחו חלק בפיגוע בכניסה לעפרה ביום ראשון, השתתפו בפיגוע סמוך לטרמפיאדה בכניסה לגבעת אסף או סייעו בכך כחלק מתשתית הטרור להוצאת פיגועים נגד ישראל.

הפיגוע בגבעת אסף מצביע על תעוזה אדירה מצד מבצעיו. לא רק בגלל העיתוי, שמיצב אותו כתגובה לחיסול המחבלים בסילוואד ובמחנה הפליטים עסכר, אלא גם בשל אופן הביצוע. לפי עדות הלוחמים בשטח, אחד המחבלים שהגיע לטרמפיאדה ירד מהרכב, פתח באש לעבר הלוחמים באזור, חזר אל הרכב ונמלט. העובדה שהוא החליט לצאת מהמכונית ולא לירות מתוכה מעידה על ביטחון עצמי גבוה, ואולי על יכולת ניתוח שטח. אפשר גם שמדובר במעשה פזיז, במסגרת הנקמה על מות חבר חוליית הפיגוע בעפרה, ולא מן הנמנע שהעריך כי הוא עלול להיהרג במהלך הפעולה.

זירת הפיגוע בצומת עפרה , דצמבר 2018. רויטרס
המחבל ירד מהרכב כדי לפתוח באש. זירת הפיגוע, היום/רויטרס

לפי התחקיר הראשוני, הלוחמים לא הספיקו לזהות את המחבל ולפתוח לעברו באש, מה שאפשר לו להימלט מהמקום, זאת בשונה מהפיגוע בעפרה בו ירה אחד הלוחמים לעבר רכב המילוט. הלילה, עם לכידת המחבל וחיסולו נתפס גם הרכב בו נסע ועליו קליעים כתוצאה מהירי של לוחם צה"ל ביום הפיגוע. פגיעה זו מעידה כי הלוחם בטרמפיאדה בעופרה מנע פיגוע גדול.

פיגוע ירי מרכב חולף הוא מורכב וקשה לסיכול מאחר וללוחמים יש פרק זמן קצר מאוד לזהות את האיום ולהגיב לו. גם לאחר הזיהוי, על הלוחמים להפעיל שיקול דעת בנוגע ליכולת לפגוע לפגוע תוך משנה זהירות ולהימנע בירי בבלתי מעורבים.

כעת מתנהל מצוד חריג בהיקפו. לא רק החלטה הכוללת לתגבר את אוגדת יו"ש בפיקודו של תת-אלוף ערן ניב בגדודים נוספים, אלא גם להטיל כתר חריג ביותר על העיר רמאללה, מקום מושבה של הרשות הפלסטינית ובכירי ההנהגה. ההחלטה של מפקד האוגדה היא פועל יוצא של הרצון לצמצם את האזור אליו יכולה חוליית הירי לברוח ובכך לסייע לגורמי המודיעין לצמצם את שטחי החיפוש אחריה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מפקד חטמ"ר בנימין אלוף משנה שרון אסמן בסיור בזירת הפיגוע בצומת אסף, 13 בדצמבר 2018. דובר צה"ל
מח"ט בנימין שרון אסמן, בהערכת מצב בזירת הפיגוע, היום/דובר צה"ל

החלטה זו פוגעת ישירות במרקם החיים הפלסטיני עליה צה"ל שומר בזהירות, אך זהו צעד מוצדק ונכון על רקע המצב הביטחוני והעלייה בהערכות לביצוע פיגועים מחשש לחקיינות וההסתה ברשתות הנחת העבודה היא ברורה: חוליית פיגועי ירי שביצעה פיגוע אחד מסוגלת לבצע בטווח הזמן המידי פיגוע נוסף. לכן, הטלת הכתר על רמאללה, למרות היותה עיר רגישה מדינית, חברתית וכלכלית, יש בכך מאיצים לתהליכים שתכליתם לסיים את המצוד במהירות.

כל פיגוע מוצלח ומצוד משדרגים את מעמדם של המחבלים, שהופכים להיות גיבורים בעיני הרחוב הפלסטיני ובארגוני הטרור. הריגתם של המחבלים בידי כוחות הימ"מ הלילה, באה לאחר שהיוו סכנה לחיי הלוחמים. פעולה זו אמורה לצמצם את האלימות במרחב, לאותת ולהרתיע את החקיינים שחשבו שניתן להימלט מבלי להיהרג מאש צה"ל.

חיילים בזירת הפיגוע בצומת אסף, 13 בדצמבר 2018. דובר צה"ל
חיילים בזירת הפיגוע, היום/דובר צה"ל
זירת הפיגוע בצומת עפרה , דצמבר 2018. דוד מיכאל כהן, תצפית TPS
זירת הפיגוע, היום/תצפית TPS, דוד מיכאל כהן
זירת הפיגוע בצומת עפרה , דצמבר 2018. רויטרס
זירת הפיגוע, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully