וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשלי בטיחות וחוסר פיקוח: הדוח החמור בעקבות אסון צפית

12.12.2018 / 23:45

שמונה חודשים לאחר שעשרה חניכי מכינת "בני ציון" נהרגו בשיטפון, מפרסמת ועדת אהרונישקי, שהוקמה לחקירת האירוע, את ממצאיה. "קושי מובנה לקדם סטנדרטים ותנאי סף ראויים מקצועית, חינוכית וניהולית תוך בקרה ומעקב על המכינות". השר בנט נפגש הערב עם נציגי ההורים השכולים

עריכה: יוסי אלטר

במלאת שמונה חודשים לאסון השיטפון בנחל צפית שבו נהרגו עשרה תלמידי מכינת "בני ציון" פרסמה היום (רביעי) מועצת המכינות את מסקנות דוח ועדת אהרונישקי, בראשותו של המפכ"ל לשעבר, רנ"צ בדימוס שלמה אהרונישקי. הוועדה החלה את פעילותה מיד לאחר אסון נחל צפית בחודש אפריל, והוקמה במטרה לספק המלצות בטיחותיות וארגוניות שיבטיחו כי האסון הקשה לא יחזור על עצמו.

באסון הכבד שאירע בחודש אפריל האחרון נספו אילן בר-שלום מראשון לציון ,צור אלפי ממזכרת בתיה, שני שמיר משוהם, גלי בללי מגבעתיים, עדי רענן ממושב מכמורת, אלה אור ממעלה אדומים, יעל סדן מירושלים, רומי כהן ממושב מאור, אגם לוי ממושב חירות ומעין ברהום מירושלים.

מסקנות הדוח חושפות תמונת מצב מדאיגה על מחדלים קשים שהעיבו על תהליכי העבודה ותהליכי קבלת ההחלטות במכינות הפועלות בישראל. כך למשל בכל הקשור למדיניות הפעלת ורישוי המכינות עולה כי "קיים קושי מובנה לקדם סטנדרטים ותנאי סף ראויים מקצועית, חינוכית וניהולית תוך בקרה ומעקב על המכינות".

עוד בנושא:
"העיניים אומרות הכול": האסון רודף את הנער ששרד את השיטפון
"יחד במאבק הזה": ברית ההורים שילדיהם נהרגו בטיולי מכינות

נחל צפית: ההורים והנערים חוזרים לערוץ הנחל בו קרה האסון. שי מכלוף
גל-עד לזכר הנספים בנחל צפית/שי מכלוף

לדברי הוועדה בעיה זאת מתקיימת "בשל ריבוי עמותות קטנות, המנוהלות בהתנדבות, לרוב בתמרון ושליטה מלאים של ראש המכינה, ובהיעדר בקרה ופיקוח יעילים. בשטח למשל לא נערכת בקרה למספר המכינות שהוקמו ועמדו בתנאי הסף. בפועל, מדיניות הקמת המכינות נקבעה לפי גישתו של ראש האגף הביטחוני חברתי המתחלף אחת לשלוש שנים בממוצע, בשטח אין לראש האגף הביטחוני חברתי, ועדה מייעצת מקצועית חיצונית לליווי ותכנון המפעל, כך גם במשרד החינוך, במנהל חברה ונוער שבאחריותו המכינות הקדם צבאיות".

באשר לפיקוח של משרדי הממשלה על מפעל המכינות עולה כי הפיקוח והסיוע המקצועי למכינות מצד משרדי הממשלה מצומצמים ביותר "עד לאסון, לא קבעו משרדי הממשלה כללים ולא פיקחו על מימושם בעניין הכנה לצה"ל ואימון גופני, פעילות החוץ וכללים נורמטיביים בהתנהלות השגרה, תוך שהם מותירים למכינות חופש פעולה נרחב. עמדתו הרשמית העקבית של משרד החינוך שלא לפקח ולהכתיב נהלים על פעילות החוץ של המכינות ונורמות התנהגותיות נוספות". באשר לנושאי הבטיחות של התלמידים עולה תמונה מדאיגה כי, "משרד החינוך ומשרד הביטחון שאחראים למכינות באופן כולל לא יורדים על פי רוב להנחיות פרטניות שמגובות בנהלים בכל הקשור לפעילות המכינות ולנושאי בטיחות כוללים".

עוד באותו נושא

חוסר בשעות שינה וצוות חסר נסיון: דוח מכינת בני ציון לאחר אסון השיטפון

לכתבה המלאה
אילן בר שלום, הרוגה באסון השיטפון בערבה. --, מערכת וואלה! NEWS
אילן בר שלום, הרוגה באסון השיטפון בערבה/מערכת וואלה! NEWS, --
נחל צפית: ההורים והנערים חוזרים לערוץ הנחל בו קרה האסון. שי מכלוף
הורי התלמידים שנספו בסיור בנחל צפית/שי מכלוף

חברי הוועדה אף המליצו על הצעות לשינוי התרבות הארגונית והבטיחותית במכינות הפזורות ברחבי הארץ, זאת במקביל ליצירת מנגנון פיקוח מקיף שיאפשר בקרה ופיקוח על הטמעת הנהלים. בין מסקנות עולים הדברים הבאים, מומלץ להקים ועדה ארצית לבטיחות שתורכב מבעלי מקצוע (כמו ועדת המפעלים של תנועות הנוער) ותהווה גוף מקצועי ליד מועצת המכינות בנושאי נהלי בטיחות בטחון ושע"ח. "בניית תיק בטיחות", בפועל כל מכינה תבנה תיק בטיחות ספציפי ויעודי למתקניה ולפעילותה.

מעורכי הדין אלי זהר, אפרת רייטן ודנה קאופמן ממשרד גולדפרב זליגמן שמייצגים את ההורים השכולים נמסר: "מדובר בוועדה פנימית וולונטרית שהוקמה על ידי מועצת המכינה נעדרת כל סמכות לחייב את יישום מסקנותיה. אך עם זאת, אנו מחזקים את ידי מועצת המכינות אשר ערכה באופן וולונטרי את אשר נדרש ממשרדי הממשלה לעשות - ביצוע בחינה בתחום המכינות הקדם צבאיות על מנת להוביל לשינוי תרבותי אשר ישפיע על עולם הערכים, האמונות וההתנהגויות במכינות. מעיון ראשוני בדוח אהרונישקי עולה, כי הוועדה הפנימית מצאה כשלים יסודיים בממשק העבודה שבין המכינות לבין משרדי הממשלה האחראים על פי חוק להכרה, פיקוח ובקרה, הן ברגולציה ופיקוח על פעילות המכינות והן באי הסדרה מוחלטת של כל נושא הבטיחות והאבטחה של פעילויות החוץ של המכינות. הסדרה, אשר הייתה צריכה להתבצע לפני שנים רבות, ויכולה הייתה למנוע את האסון הנורא אשר נבע מאי סדרים, יהירות ותרבות הסמוך".

שר החינוך יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט נפגש הערב בירושלים עם ההורים השכולים מהאסון בנחל צפית. הפגישה ארכה כשלוש שעות. איציק אור, אביה של אלה שנהרגה באסון השתתף בפגישה ואמר כי "כל ההורים והאחים דיברו ארוכות והסבירו מה הדרישה שלנו. הקמת וועדת חקירה בלתי תלויה בראשות שופט בדימוס. הבהרנו גם שחלק מהמשפחות לא הגיעו כי איבדו את האמון במשרד החינוך". עוד אמר כי "דרשנו לסגור את מכינת בני ציון עד שוועדת חקירה תסיים את עבודתה".

(עדכון ראשון: 14:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully