וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציב קבילות החיילים בדיון בכנסת: תהליך ההידרדרות בצה"ל הגיע לשיאו

אלוף במיל' יצחק בריק התיצב בוועדה לביקורת המדינה, שם הוסיף למתוח ביקורת על תהליך קבלת ההחלטות בצבא. "הפחות טוב והבינוני משתלט על הטוב", אמר במהלך הדיון, ואף מתח ביקורת על התנהלות מפקדת זרוע היבשה. "הצבא מוכן למלחמה", השיב ראש מטה הזרוע

עריכה: נועה לוי

הוועדה לביקורת המדינה, בראשות ח"כ שלי יחימוביץ, דנה היום (רביעי) בנושא מוכנות צבא היבשה למלחמה, בהשתתפות נציב קבילות החיילים אלוף במיל' יצחק בריק. "ביקורת היא נשמת אפו של כל גוף מתפקד. ואין צורך להפעיל מערך כל כך עמוק של לחצים כדי שלא תישמע", אמרה יחימוביץ' בפתח הדיון.

הנציב, נושא עיטור העוז ממלחמת יום הכיפורים ויסיים בשבועות הקרובים את תפקידו, הדהים את צמרת המערכת הביטחונית והפוליטית כשהגיש דוח על מוכנות וכשירות כוחות היבשה של צה"ל למלחמה. בריק מתח ביקורת קשה וחריפה לא רק על המצב בשטח אלא גם על תהליכי הפיקוח והבקרה של צה"ל על תהליך קבלת ההחלטות של המטה הכללי והיחידות השונות לצמצם את הפערים.

"בצה"ל מתקיים תהליך הידרדרות ששיאו הגיע בשנים האחרונות", הצהיר בריק בפתח דבריו בוועדה. "הפחות טוב והבינוני משתלט על הטוב. בשלוש השנים האחרונות נוצר מפגש קטלני בין קיצוצים דרסטיים לא מבוקרים ולעתים לא אחראיים באלפי אנשי קבע, ובמקביל קיצור שירות הבנים שיצר חוסר התאמה מוחלט ופערים קריטיים".

לקריאה נוספת:
הקובלנה אינה מקובלת: כשהרמטכ"ל ונציב הקבילות הולכים ראש בראש
הפגישה הלילית - והאולטימטום: סערת הסגן בעיריית חיפה עולה שלב
נציב קבילות החיילים: הוועדה לבדיקת צה"ל שהקים הרמטכ"ל לא אובייקטיבית

נציב קבילות החיילים, האלוף במיל'  יצחק בריק בועדה לביקורת המדינה בנושא מוכנות צבא היבשה למלחמה, 12 בדצמבר 2018. רוני כנפו
"ההידרדרות הגיעה לשיא". בריק בדיון בוועדה, היום/רוני כנפו

לדברי בריק, בצה"ל שולטת תרבות ארגונית קלוקלת שלא מטופלת על ידי בכירים. "ליבת הבעיה שאף אחד לא מטפל בה", הזהיר. "אם אותה לא נשנה, כל תיקון ייפול מחדש. חומרת המצב מחייבת הקמת ועדת חקירה אובקייבטית חיצונית בראשות שופט,שיוכל להיכנס לתהליך של שינוי מהיסוד של התרבות הארגונית".

בריק ציין כי במסגרת כהונתו שוחח עם עשרות אלפי חיילים ומפקדים, וכי הצבא כבר טיפל בחלק מהליקויים שהציג. עם זאת, בעיית התרבות הארגונית מוסיפה להעמיק. "הקשיים עליהם הצבעתי בדוח הם תולדה של אותר התרבות ארגונית קלוקלת", הצהיר בריק. "אי אפשר להפריד בין התרבות למוכנות למלחמה. אין התייחסות ראויה למבקר מערכת הביטחון, לעתים גם לא למבקר צה"ל. במקרים רבים כלל אין טיפול בליקויים".

בריק התייחס בין היתר לדוח סודי על חיל השריון. "קראתי את 180 העמודים שלו ויצאתי מוטרד. יש כאן מערכת של דוחות שקובעת דברים מאוד ברורים וחדים. זה לא בריק. זה כל שומרי הסף שיודעים מה קורה".

עוד באותו נושא

נציב קבילות החיילים: הוועדה לבדיקת צה"ל שהקים הרמטכ"ל לא אובייקטיבית

לכתבה המלאה
נציב קבילות החיילים, האלוף במיל'  יצחק בריק בועדה לביקורת המדינה בנושא מוכנות צבא היבשה למלחמה, בראשות ח"כ שלי יחימוביץ 12 בדצמבר 2018. רוני כנפו
"תרבות ארגונית קלוקלת". הדיון בוועדה, היום/רוני כנפו

לדבריו, "כיום כשמוצגת מצגת לרכישת אמצעי לחימה חדשים מהמשוכללים בעולם, במצגת כל מה שנאמר נכון, אבל כשאתה יורד בשטח לגבי ההטמעה של האמצעי מה קרה עם האמצעי הזה, כאן נמצא הברוך הגדול. ההטמעה לא בסדר בעיקר ביחידות המילואים בכוח היבשתי". כמו כן, אומר כי ישנו חוסר משמעת בכל דרגי הפיקוד, וכן כי יש בעיה בניהול זרוע היבשה. "זרוע היבשה איננה מתנהלת, יש חוסר סנכרון בין אגפי המטה הכללי בין אלופי הפיקוד ובין מז"י (מפקדת זרוע היבשה), אין גורם שמסנכרן כל הזמן את הנושאים המערכתיים ואף אחד לא עושה מעקב. זה פשוט מערכות שאיבדה את השליטה על הפקודות, הבקרה והביצוע".


מנגד, תת-אלוף אורי גורדין, ראש מטה זרוע היבשה, דחה את דברי הביקורת על המתבצע במפקדת הזרוע, והדף את אמירותיו של בריק בנוגע לבינוניות הצבא. "צה"ל מוכן למלחמה; אני אולי בינוני אבל המפקדים מעולים", אמר. "תר"ש גדעון הביא בשורה גדולה לזרוע היבשה. הושקעו עוד שני מיליארד שקל ביחידות הזרוע. זו בשורה גדולה מאוד, האם זה מספיק - לא. צה"ל הוא צבא מבוקר מאוד כל אוגדה מבקרת את יחידותיה מלמעלה. כל פיקוד מבקר את יחידותיו ומבקר צה"ל, מבקר משרד הביטחון ומבקר המדינה, כולם מבקרים את צה"ל. יש המון ביקורת וצה"ל עושה הרבה לאורך השנים האלה לתיקון הליקויים".

גורדין דחה גם את הטענה לפיה אין התייחסות לדברי הביקורת. "עם חלק גדול בדוח של בריק אנחנו מסכימים", הסביר. "בין השאר על פערים בכוח אדם, בהיעדר משאבים. חלק מהתרבות הארגונית הוא גם איך מתייחסים לביקורת איך נותנים מענה לכלל הביקורת מהרמות הגבוהות ביותר. יש התייחסות מלאה של הצבא. גם למשל הדוח של מוכנות יחידות השריון שקיבל מענה מלא".

תא"ל אורי גורדין מפקד זרוע יבשה בועדה לביקורת המדינה בנושא מוכנות צבא היבשה למלחמה, בראשות ח"כ שלי יחימוביץ 12 בדצמבר 2018. רוני כנפו
"לא מורידים פקודות בווטסאפ". גורדין בדיון בוועדה, היום/רוני כנפו

גורדין גם הדף את הביקורת בנוגע להעברת הפקודות בפיקוד והמעקב אחריהן. "אנחנו לא מורידים פקודות בווטסאפ, מדובר בילדים של כולנו", אמר. "המפקדים מקיימים פקודות והם כולם משתמשים בסמארטפונים כמו כולנו, זה חלק מהתקשורת שלנו. האם כל תקשורת שם היא פקודה? ממש לא".

ח"כ אייל בן ראובן תקף את בריק: "אתה עברת פה את הגבול. לוקח את המקום לזה מקום לא טוב. עברת מתועלת רבה לנזק. ואני אומר לך את זה כי אני מדבר עם מפקדי צה"ל. הפכת מגורם מאוד מכובד וטוב, לגורם לא רצוי ולא שאנשים לא אוהבים ביקורת".

בריק הגיש את הדוח שעורר סערה לצה"ל ולשר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן בקיץ האחרון. בצה"ל לא אהבו בלשון המעטה את הדוח וטענו כי אין לבריק את הסמכות ולא את הכלים לבחון את הכשירות והמוכנות של כוחות היבשה והימ"חים (מחסני החירום של צה"ל). במקביל לכתיבת הדוח הציג בריק את פרטי הדוח לחברי ועדת חוץ וביטחון אך פרטי הדיון נותרו חסויים. לדברי גורמי ביטחון ההחלטה לזמן את בריק לוועדה לביקורת המדינה בכנסת הופכת את הדיון מחר לאטרקטיבי במיוחד מאחר והוא מאפשר לראשונה לשמוע את אותו בפומבי מדבר על הדוח. בריק צפוי לספר מה התרחש מאז הגשתו לצה"ל ולשר הביטחון כולל החוויה האישית שעבר על רקע הפרסומים נגד הדוח ומה שנדרש לעשות כעת לדעתו.


(עדכון ראשון: 11.12.18 22:54)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully