וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציב קבילות החיילים: הוועדה לבדיקת צה"ל שהקים הרמטכ"ל לא אובייקטיבית

4.10.2018 / 7:41

אחרי החלטת איזנקוט על הקמת ועדה שתבחן את מוכנות צה"ל למלחמה בעקבות טענותיו של אלוף בריק - טוען הנציב כי הוועדה לא תצליח לעמוד במשימתה ויש להקים ועדה חיצונית "מחשש לניגוד עניינים". צה"ל: "הניסיון להטיל דופי בעבודת הוועדה או במשתתפיה - לא ראוי"

צילום: יותם רונן, עריכה: שניר דבוש

נציב קבילות החיילים, אלוף (במיל') יצחק בריק, שלח היום (חמישי) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון, בו דרש בתקיפות להקים ועדה חיצונית אשר תבדוק את מוכנות צה"ל למלחמה. לטענתו, הוועדה שהרמטכ"ל, האלוף גדי איזנקוט, הקים - בעקבות טענותיו על מוכנות צה"ל תוביל לבדיקה לא אובייקטיבית של הנתונים, וקיים חשש לניגוד עניינים בשל הרכבה.

לדברי האלוף בריק, הוועדה שהציע הרמטכ"ל לא תעמוד במשימתה בשל חוסר אובייקטיביות ומחשש לניגוד עניינים. "אין זה מתאים כי הצבא יבחן עצמו בסוגיה רגישה שכזו שבמידה מסוימת בוחנת את מידת האחריות של הדרג הבכיר בצה"ל", כתב בריק.

במכתבו הדגיש נציב קבילות החיילים כי הביקורת שמתח על מוכנות צה"ל למלחמה נעשתה באופן מקצועי ולא אישי. "אני רואה לנכון לציין, שוב, כי אין בפועלי זה דבר וחצי דבר אישי כלפי איש - על אף נסיונם של חורשי רע להסיט את הדיון הענייני ממסלולו ולטעון כי מדובר במידה רבה בריב אישי ביני לבין הרמטכ"ל - אותו, יש לציין, אני מעריך ומוקיר את פועלו רב השנים בשורות צה"ל".

עוד בוואלה! NEWS:
הנער שרכב עם ארי נשר ייחקר באזהרה; אמו: "לא ברור מי הרכיב את מי"
מרקל נחתה בישראל: ישיבת ממשלה משותפת ופגישה עם ריבלין ונתניהו

הרמטכ"ל גדי איזנקוט בראיון לוואלה NEWS! במהלך תרגיל הגיס הצפוני. ראובן קסטרו
לפי בריק, הביקורת היא לא אישית. הרמטכ"ל איזנקוט בתרגיל בצפון, אוגוסט/ראובן קסטרו

המבקר גורס כי לאור כל הליקויים והבעיות שעולים מהדוח, הוא רואה כחובה לציין כי הוועדה לא תוכל להספיק לעמוד במשימתה ולהגיש את מסקנותיה תוך 45 ימים, וזאת משתי סיבות מרכזיות.

הסיבה הראשונה היא משום שלטענתו, הנושאים המועלים בדוח, מביאים סכנות שלא ניתן להתייחס אליהן בקלות דעת, והן מצריכות לדבריו "טיפול נכון ויסודי, שדורש עבודה מאומצת של גוף חקירה חיצוני - שיורכב מאנשי מקצוע ומומחים, אנשי אקדמיה המעורים היטב בשאלת הביטחון של מדינת ישראל - ושאינו נתון למרות הרמטכ"ל".

הסיבה העיקרית השנייה, לדברי המבקר, היא שהוועדה עליה החליט הרמטכ"ל מורכבת מקצינים ואנשי מקצוע המעורבים בצבא, וקיים חשש לניגוד עניינים. "אין זה מתאים כי הצבא יבחן עצמו בסוגיה רגישה שכזו שבמידה מסוימת בוחנת את מידת האחריות של הדרג הבכיר בצה"ל", מסר בריק.

עוד באותו נושא

הרמטכ"ל הנחה לבחון את טענות נציב קבילות החיילים על אי כשירות צה"ל

לכתבה המלאה
ממסיבת העיתונאים במסגרתה הציג נציב קבילות החיילים במשרד הביטחון, אלוף (במיל') יצחק בריק את עיקרי הדו"ח השנתי ל 2014. יוני 2015. אלון בסון, משרד הביטחון
לטענתו הוועדה לא תוכל להגיש את המסקנות בזמן. בריק במסיבת עיתונאים ב-2015/משרד הביטחון, אלון בסון

בחודשים האחרונים מתנהל מאבק בפומבי ומאחורי הקלעים בין המטה הכללי של צה"ל לנציב קבילות החיילים יצחק בריק על רקע דוח שהעביר לוועדת חוץ וביטחון, בו מתח ביקורת קשה על רמת המוכנות והכשירות של צהל למלחמה. בריק הציג תמונה על פיה מצב יחידות מחסני החירום (ימחי"ם)והכשירות למלחמה לא עולים בסטנדרט מקצועי גבוה שנכון לצה"ל.

בנוסף, בריק ביקורת קשה על התרבות הארגונית של צה"ל, בעיות בקליטת מערכות חדשות והטמעתן. בצמרת צה"ל מתחו ביקורת קשה וישירה נגד בריק בטענה כי אין זו סמכותו לטפל בנושא וכי אין לו את הכלים לבחון זאת. הרמטכ"ל רב אלוף גדי אייזנקוט הפיץ לאחרונה מסמך בקרב הדרג המדיני בו התחייבו אלופי המטה הכללי לרמת הכשירות והמוכנות של צהל למלחמה. כל אלוף חתם על מסמך באופן אישי באופן חריג. למרות זאת מתעקש בריק כי יש להקים ועדת חקירה לבחון את הדוח בן מאות העמודים שהגיש לועדת חוץ וביטחון . בשלב זה מספר חברי כנסת תומכים ברעיון.

צה"ל: "למדנו מהמכתב בכלי התקשורת"

בתגובה לפנייתו של הנציב, דובר צה"ל מסר כי "המכתב לא התקבל בצה"ל ולמדנו עליו מכלי התקשורת". עוד נמסר כי "בשבועות האחרונים הציגו הרמטכ"ל ומפקד זרוע היבשה את כשירות צה"ל למלחמה, במגוון רחב של היבטים ובאופן מעמיק, בפני כלל הוועדות והגורמים האמונים על כך במדינת ישראל". לפי צה"ל, "הנתונים מביאים לידי ביטוי עשייה רחבה, מקצועית ושיטתית ולפיהם צה"ל מצוי בכשירות גבוהה למלחמה, וזרוע היבשה עומדת על רמת כשירות גבוהה בפרמטרים עליהם היא אמונה, והגבוהה ביותר לפחות בעשור האחרון".

דובר צה"ל המשיך וציין ש"עם זאת ולאור החשיבות שאנו מוצאים בבחינת טענות שמועלות מעת לעת וגם לאחרונה, תבחן אותם ועדה מקצועית בראשות מבקר צה"ל ובהשתתפות קצינים בכירים במילואים. עם סיום עבודתה תציג הוועדה את מסקנותיה לרמטכ"ל ולמפקד זרוע היבשה. כל ניסיון להטיל דופי בעבודתה של הוועדה או במי ממשתתפיה הוא לכל הפחות לא ראוי ולא ענייני ואין לנו אלא להצר עליו".

דוח נציב קבילות החיילים: הקיצוץ באנשי הקבע פגע בתקינות מחסני החירום של צה"ל. מאצ'י הוף
"אין זה מתאים כי הצבא יבחן עצמו בסוגיה רגישה שכזו". האלוף/מאצ'י הוף
כוחות צה"ל השתתפו בתרגיל אימונים רב חטיבתי ותרגלו פינוי קרקעי ממוקד של פצועים. דובר צה"ל
לפי המבקר, קיים חשש לניגוד עניינים. איזנקוט בתרגיל מוכנות של צה"ל בחודש שעבר/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully