וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת: 3 הרוגים מירי סמוך לשוק חג המולד בשטרסבורג, מצוד אחרי המחבל

12.12.2018 / 8:39

תושב העיר בן 29, שהיה מוכר לשירותי הביטחון, פתח באש בשלושה מוקדים ופצע עוד 11 אנשים, חלקם באורח קשה. הוא נפצע מאש חיילים, אך נמלט מהזירה במונית. הכוננות הועלתה אחרי עוד מתקפה במדינה. שום ארגון לא קיבל אחריות. "אנשים רצו לכל עבר"

עריכה: טל רזניק

שלושה בני אדם נהרגו ולפחות 11 נוספים נפצעו אמש (שלישי) מאש שנפתחה סמוך לשוק חג המולד במרכז העיר שטרסבורג שבצפון-מזרח צרפת. כוחות הביטחון ניהלו חילופי אש עם המחבל, בן 29, שהיה ברשימת החשודים של שירותי הביטחון. הוא נפצע מהירי, אך נמלט מהזירה במונית. היחידה ללוחמה בטרור חוקרת את הירי, אך המניע טרם נקבע רשמית. שום ארגון לא קיבל אחריות, אבל תומכי "המדינה האסלאמית" (דאעש), שאחראי לפיגועים רבים בצרפת בשנים האחרונות, חגגו את המתקפה.

היורה באזור השוק, שבו מבקרים מדי שנה מיליוני תיירים, זוהה כשריף צ'קאט, יליד העיר. גורמים המעורים בחקירה אמרו כי המשטרה פשטה על ביתו של החשוד בשעות הבוקר אתמול בקשר לשוד שאירע במהלך הקיץ, אולם הוא לא נמצא שם. לפי סוכנות הידיעות הצרפתית, בבית נמצאו שני רימוני יד.

שר הפנים כריסטוף קסטנה הגיע לעיר ואמר כי תוגברה האבטחה בכל שווקי חג המולד במדינה בעקבות המתקפה. "היורה עדיין לא אותר והוגברה כוננות בגבולות המדינה", אמר. לדבריו, הירי היה בשלושה מוקדים שונים בעיר הסמוכה לגבול עם צרפת. ראש העיר רולאן רייה אמר כי המחבל הצליח להיכנס לתוך האזור הביטחוני כדי להוציא לפועל את המתקפה.

נשיא צרפת עמנואל מקרון, שממשלתו נתונה למשבר בשל מחאת "האפודים הצהובים", קיצר מפגש עם חברי הפרלמנט בארמון האליזה. בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו, הוא הביע סולידריות עם משפחות הקורבנות.

עוד בעולם
טראמפ ומנהיגי הדמוקרטים רבו בבית הלבן על החומה: "אשבית את הממשל"
טבח בכנסייה בברזיל: ארבעה מתפללים נהרגו באזור סאו פאולו
פרישה ללא הסכם, משאל נוסף או בחירות: כל תרחישי ברקזיט

כוחות משטרה בזירת הירי בשטרסבורג שבצרפת, 11 בדצמבר 2018. רויטרס
המחבל נמלט במונית. שוטר בזירת הירי בשטרסבורג, אתמול/רויטרס

שוק חג המולד נמצא השנה תחת אבטחה כבדה והוא סומן זה זמן רב כמטרה אפשרית עבור ארגוני הטרור. גישתם של רכבים שאינם מורשים נחסמה לרחובות המקיפים אותו במהלך שעות הפתיחה והוקמו מחסומים בגשרים ובנקודות גישה על מנת לערוך חיפושים בתיקיהם של המבקרים בשוק.

הירי החל בסביבות השעה 20:00 לפי שעון מקומי, כשהמסעדות בעיר היושבת לאורך נהר הריין מגרמניה החלו להתמלא. עוברי אורח נמלטו במהירות לחנויות הסמוכות כדי להסתתר. "היה בלבול בהתחלה, אבל הם נעלו את הדלתות הקדמיות במהירות אחרי הירי", אמרה אליזבת' אוסטרוויץ', אזרחית אמריקנית שהסתתרה בקומה העליונה בסניף של רשת "גלרי לפאייט". לדבריה, "הם העבירו אותנו כמה פעמים עד שהאבטחה הייתה הטובה ביותר".

פטר פריץ סיפר לרשת BBC כי הוא שמע יריות ומצא אדם שנורה שרוע על גשר, אולם הוא כבר היה מת. "האמבולנסים לא היו יכולים להגיע לאזור, ככל הנראה", אמר. "אחרי 45 דקות, עצרנו את ניסיון ההחייאה מאחר שרופא אמר לנו בטלפון שזה חסר טעם". בהמשך הוא זוהה כתייר מתאילנד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אירוע ירי בעיר שטרסבורג צרפת, 11 בדצמבר 2018. מתוך טוויטר, מערכת וואלה!
שוטרים בזירת האירוע בשטרסבורג, הערב/מערכת וואלה!, מתוך טוויטר

במהלך הירי, הפרלמנט האירופי, שיתכנס השבוע בעיר, היה בהסגר. "מחשבותיי עם קורבנות הירי בשטרסבורג, שאותו אני מגנה בתקיפות הרבה ביותר", כתב ז'אן קלוד יונקר, נשיא הנציבות האירופית, בחשבון הטוויטר שלו. "שטרסבורג היא סמל נהדר לשלום ולדמוקרטיה האירופית, ערכים שתמיד נגד עליהם".

עם תחילת האירוע, משרד הפנים קרא לתושבי העיר להישאר בבתיהם לאור "אירוע ביטחוני משמעותי המתרחש בעיר". כעבור כמה שעות, הוסרה ההנחיה להסתגר. "שמעתי יריות ואנשים רצו לכל עבר. זה נמשך בערך עשר דקות", סיפר בעל חנות מקומי.

שוק חג המולד בו נורה אדם למוות ועשרה נוספים נפצעו, שטרסבורג צרפת, 11 בדצמבר 2018. רויטרס
שוק חג המולד בשטרסבורג/רויטרס

שירותי הביטחון האירופיים חוששים תקופה ארוכה משובם של טרוריסטים שלחמו עם דאעש בסוריה ובעיראק ורכשו ניסיון בקרב. כמה מתושבי שטרסבורג נעצרו בשנים האחרונות אחרי שניסו לחבור לארגוני טרור בסוריה או אחרי ששבו למדינה. כ-26 אלף איש החשודים בסיכון ביטחוני לצרפת נכללים ברשימת המעקב של שירותי המודיעין, כעשרת אלפים מהם חשודים בהקצנה דתית, חלקם דרך מסגדים סלפיים קיצוניים, האינטרנט או בחו"ל.

בשנים האחרונות פקדו את היבשת פיגועים רבים, שעל רובם קיבל דאעש אחריות. לפני כשנתיים, מחבל דהר לעבר שוק חג המולד בברלין והרג 12 בני אדם.

כוחות משטרה בזירת הירי בשטרסבורג שבצרפת, 11 בדצמבר 2018. רויטרס
כוחות משטרה בזירת הירי בשטרסבורג שבצרפת, 11 בדצמבר 2018/רויטרס

החל מינואר 2015 חווה צרפת גל של מתקפות טרור, כולל הפיגוע במרכול "היפרכשר" בפריז, שבו נרצחו ארבעה בני ערובה על ידי צעיר שנשבע אמונים לדאעש. בנובמבר אותה שנה נהרגו 130 בני אדם במתקפת טרור של דאעש ברחבי פריז, שבעקבותיה הוטל מצב חירום במדינה. בנובמבר 2017 הסתיים מצב החירום, אחרי שהנשיא העביר שורת חוקים חדשים שנועדו לסייע במאבק בטרור, אולם גם בשנה החולפת היו כמה פיגועים במדינה.

בשבועות האחרונים צרפת נתונה במתח רב לאור מחאת "האפודים הצהובים", שמשתקת את המדינה בחודש האחרון ומסבה לה נזקים כלכליים עצומים. אזרחים רבים יוצאים להפגין ברחובות בכל שבת, מזה כארבעה שבועות, במחאות שהחלו ממס שהוטל על הדיזל והתרחבו נגד יוקר המחיה וסוגיות נוספות.

(עדכון ראשון: 21:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully