וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנפיצות בלבנון, ההשתקעות האיראנית בסוריה: סקירת ראש אמ"ן בכנסת

11.12.2018 / 12:42

שמונה חודשים לאחר שנכנס לתפקידו, ראש אמ"ן תמיר הימן סקר לראשונה בפני חברי ועדת החוץ והביטחון את הנושאים המרכזיים שעומדים על סדר היום הביטחוני. לדבריו, הסבירות למלחמה יזומה נמוכה, היות שלשחקנים בזירה אין אינטרס בכך, אולם קיים פוטנציאל להסלמה

רוני כנפו

"הטלטלות האזוריות עומדות בפני סיום והשתנות גדולה, הטומנות בחובן הזדמנויות לצד סיכונים בכלל הגזרות" - כך אמר היום (שלישי) ראש אגף המודיעין (אמ"ן) בצה"ל, אלוף תמיר הימן בפני חברי וועדת החוץ והביטחון בכנסת. הימן, סקר בפני הוועדה נושאים שונים העומדים על סדר היום הביטחוני, זאת במסגרת הופעתו הראשונה בוועדה, כשמונה חודשים לאחר שמונה לתפקיד.

הימן סקר את עיקרי המגמות בזירה האסטרטגית והאזורית, ואת השפעותיה של מהפכת המידע על המחקר המודיעיני באמ"ן. את התקופה הנוכחית הגדיר כ"עידן של שיבוש, עיצוב והתהוות" - כהזדמנות לפעולה בכלל הגזרות במסגרת המערכה שבין המלחמות.

בראש דבריו של הימן עמד מבצע "מגן צפוני". לדבריו קיים פוטנציאל נפיצות בזירה הצפונית והוא הדגיש כי חיזבאללה מחזיק ביכולת אש סטטיסטית זה שנים אך אין ברשותו יכולת תעשייתית להסבה וייצור של אמל"ח מדויק.

לקריאה נוספת:
חפירה מסובכת ומאות אלפי שקלים ביום: מגן צפוני יימשך חודשים
מבצע "מגן צפוני": אותרה מנהרה נוספת שחדרה לשטח ישראל
המגן שלפני הסערה? המבצע בצפון עלול להסלים לחילופי אש עם חיזבאללה

ראש אמ"ן תמיר היימן בסקירה בועדת חוץ ובטחון ולצידו יו"ר הועדה אבי דיכטר, 11 בדצמבר 2018. דוברות הכנסת – יצחק הררי, מערכת וואלה!
אלוף תמיר הימן ויו"ר הוועדה אבי דיכטר, הבוקר/מערכת וואלה!, דוברות הכנסת – יצחק הררי

הימן פנה לאחר מכן לסוגיה הסורית ולהתפתחויות בגזרה - התייצבות משטר אסד במקביל להתבססות הציר השיעי. הוא הבהיר כי ישראל נחושה להרחיק את איראן וחיזבאללה ממרחב רמת הגולן. עוד הוסיף כי מחיר ההתבססות האיראנית בסוריה מעורר מחלוקת בקרב צמרת קבלת ההחלטות באיראן, ולפיכך מזהה מגמת בלימה וצמצום בשטח בעשרות אחוזים.

ראש אמ"ן קשר בין הדברים למשבר הכלכלי העמוק אליו איראן נקלעה מאז חידוש הסנקציות שהשיתה ארצות הברית, וציין כי היקף יצוא חביות הנפט ירד משמעותית. בהקשר זה, ציין כי אמ"ן מנטר בהצלחה את המאמצים העדכניים לעקוף את הסנקציות, ופועל אל מול הגורמים הרלוונטיים בקהילה הבינלאומית.
חלקים רבים נוספים מהסקירה נותרו חסויים, אולם אלוף הימן ציין בסיכום דבריו כי הסבירות למלחמה יזומה נמוכה, היות ודומה שמלחמה אינה אינטרס של השחקנים האחרים בזירה. עם זאת, מציאות "השיבוש, העיצוב וההתהוות" מייצרת פוטנציאל גובר לדינמיקה של הסלמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully