וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המעבדה המיוחדת לגילוי מנהרות בגבול: תיעוד העבודות מבטן האדמה

10.12.2018 / 17:30

תיעוד שחושף דובר צה"ל מראה כיצד פועלים הכוחות ב"מעבדה" בגבול לבנון, בעזרת חיישנים סיסמיים שתיעדו את רעשי החפירות של חיזבאללה. בשבוע האחרון מאז תחילת מבצע "מגן צפוני", צה"ל חשף שתי מנהרות שחצו לשטח ישראל, וכעת פועלים לאיתור מנהרות נוספות

עריכה: שניר דבוש

ראש מחלקת תקיפה ואיסוף בחטיבה הטכנולוגית, אלוף-משנה יניב אביטן, סיפר היום (שני) שצה"ל פועל משנת 2014 במטרה לאתר מנהרות בגבול הצפון. במקביל, הועתקו יכולות מ"המעבדה" לאיתור מנהרות בגבול רצועת עזה לגבול לבנון, שתכליתה היא פענוח המידע שעולה מהחיישנים הסיסמיים באדמה, ניתוח המידע על ידי מוקדי ידע שונים ביניהם פיזיקאים ומהנדסים, והעברת המלצות למשימות עבור יחידת יהל"ם בשטח שמפעילה כלים הנדסיים לאיתור המנהרה באמצעות קידוח וחפירות.

בשבת האחרונה ניסו פעילי חיזבאללה לגנוב ציוד טכנולוגי של "המעבדה" בגבול לבנון. ערנותם של לוחמי צה"ל, למרות הערפל הכבד, הבריחה אותם חזרה לשטח הלבנוני. בצה"ל מעריכים שחיזבאללה יתאמץ להשיג מידע אודות האופן שבו צה"ל מאתר את המנהרות כולל על הסנסורים שנפרסו לאורך הגבול ויודעים לפענח אותות סיסמיים.

עוד בנושא בוואלה! NEWS
סגנו של נסראללה: אין נקודה בישראל שלא חשופה לטילי חיזבאללה
המרוץ נגד הזמן של צה"ל: סיוע באיתור מנהרות מחברות אזרחיות
צה"ל ירה לעבר חשודים בגבול; דיווח: ישראל הזהירה מתקיפה בלבנון

המאמצים הטכנולוגיים והמעבדה לגילוי מנהרות של החטיבה הטכנולוגית ליבשה בעוצבת הגליל, 10 בדצמבר 2018. דובר צה"ל
מפענחים חיישנים ומגלים מנהרות. החיילים ב"מעבדה" של צה"ל, היום/דובר צה"ל

בימים האחרונים בוצעה פנייה של צה"ל ומשרד הביטחון לחברות אזרחיות כדי לסייע במאמץ באמצעות מכשור מתקדם שיכול לקצר את תהליך הקידוח בסלעים על הגבול. לדברי גורמי צבא, "התהליך הוא איטי כפי היה צפוי רק שכעת אנחנו נדרשים לעבוד בקצב גבוה כדי להספיק לפעול בכמה שיותר אזורים".

אל"מ אביטן סרב להתייחס לשוני בין רצועת עזה לגבול לבנון אך ציין כי "יש לנו הישגים לא מבוטלים באיתור המנהרות". עוד אמר אל"מ אביטן שבוצעו התאמות מקצועיות באופי פעילות המעבדה, כולל בשיטות הפענוח בין גבול רצועת עזה לגבול לבנון כדי לאתר את המנהרות. כמו כן, על רקע המבצע תוגברה המעבדה הצפונית כדי לעמוד ביעדיה.

בתחילת השבוע צה"ל איתר מנהרה נוספת של חיזבאללה בגבול לבנון. הכוחות מלכדו את המנהרה, שלדברי דובר צה"ל תא"ל, "לא היוותה איום בשום שלב על אזרחי ישראל". עוד הוסיף כי צה"ל פועל הנדסית בשלושה אתרים בגבול הצפון. לפני כשבוע יצא צה"ל למבצע "מגן צפוני" על מנת לחשוף ולנטרל את המנהרות שחפר ארגון הטרור חיזבאללה בגבול לבנון לשטח ישראל. עד כה אותרו שתי מנהרות התקפיות.

עוד באותו נושא

מבצע "מגן צפוני": אותרה מנהרה נוספת שחדרה לשטח ישראל

לכתבה המלאה
פעילות צה"ל בגבול לבנון. דובר צה"ל
פעילות הכוחות בגבול, השבוע/דובר צה"ל

בתוך כך, מחר תמריא למוסקבה משלחת צה"ל ובה קצינים בכירים בראשות ראש אגף המבצעים, אלוף אהרון חליוה, זאת בהמשך לסיכומים בין ראש הממשלה נתניהו ונשיא רוסיה פוטין. במסגרת הביקור, שיארך כיממה, ייפגשו חברי המשלחת עם מקביליהם בצבא הרוסי לעדכון בנושא מבצע "מגן צפוני" ונושאים מבצעיים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully