וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דווקא בחנוכה: חברת חשמל הותירה נכים ומעוטי יכולת ללא אספקה

10.12.2018 / 10:40

ערב כניסת החג הבטיחו בחברת החשמל שלא ינתקו צרכנים מאספקה סדירה. בפועל, לקוחות מעוטי יכולת, בהם נכים ומשפחות חד הוריות המחוברים למונה תשלום מראש, נאלצו לגייס תרומות ולמצוא מחוץ לביתם מקום להתחמם בו ולבקש עזרה. "לחברת חשמל אכפת רק מעצמה"

מתחם חברת החשמל דרך בגין תל אביב. ראובן קסטרו
הבטיחו ולא קיימו. מתחם חברת החשמל/ראובן קסטרו

למרות ההודעה של חברת החשמל כי לא תנתק חשמל במהלך ימי החג לבעלי חוב, בפועל - צרכנים רבים, בהם נכים ומשפחות חד הוריות, גילו כי הם נותרו ללא אספקת חשמל סדירה בחנוכה, וזאת למרות ההבטחה, ולמרות מזג האוויר הקשה.

כך למשל, מאיר משרקי מקריית עקרון, נכה בעל 100% נכות, גילה להפתעתו שאין לו חשמל בבית בימי החג. משרקי, 67, לא הצליח להטעין מחדש את מונה החשמל וביתו נותק מאספקה. הוא בעל חוב גדול לחברת החשמל, ולכן סירבו בחברה לאפשר לו לקבל תרומה למימון מונה בתשלום מראש (מת"ם), והעדיפו לגבות את הכסף לכיסוי החוב. "הם הבטיחו לי שלא ינתקו את החשמל במהלך החג", סיפר משרקי. "אני בעל 100% נכות, משתמש במכשירים רפואיים ולוקח אינסולין. חברת החשמל היא מעל כולם, אי אפשר לדבר איתה, אי אפשר להתווכח איתה - אכפת להם רק מעצמם. אי אפשר לחיות ככה".

לאחר ניתוק החשמל, משרקי שוטט מחוץ לביתו כדי לחפש מקום להתחמם. "למרות שאני נכה 100%, ויש הבטחה שאי אפשר לנתק אותי, זה לא מעניין אותם בכלל. שיתחילו להתחשב באנשים, במקום להגיע עם אנשים להסדרים הם חותכים בבשר החי", אמר. על מנת למנוע את ניתוק החשמל, ביקש משרקי קוד חירום אך גם כאן נתקל בסירוב. רק לאחר פניית וואלה! NEWS אושר לו הקוד והחשמל חזר לביתו.


עוד בוואלה! NEWS
"שמנו את הילדים על השולחן וחיכינו להצלה": ההרס במושב שהוצף
תומך בפלסטינים ומצטט את דרוויש: סערת מינוי סגן ראש העיר בחיפה
בניידות סמויות: המבצע שאפשר לראש ארגון הפשע לעלות לקבר אחיו

מונה חברת חשמל. מערכת וואלה!
"לא מדליקים דוד בשביל לא לסיים את המונה"/מערכת וואלה!

באגודה לזכויות האזרח פנו לחברת החשמל בניסיון לסייע למשרקי. בכיר בחברת חשמל ענה לאגודה כי "צר לי שאין באפשרותי לסייע לו, פרט לסיוע שניתן לו בעבר וזה פריסת חוב נדיבה שנפרסה לשנים רבות מאוד". לדבריו, על פי החוק צריך לשלם על החשמל, ואין הם יכולים לפתור אותו מתשלום. "כפי שציינתי במידה ויביא הלקוח אישור בהתאם לטופס באתר האינטרנט שלנו, נשקול את עמדתנו בשנית", הוסיף.

מונה נטען הוא חלופה ללמונה הרגיל. המונה הנטען מאפשר לצרכן להטעין מראש סכום כסף ולפיו לצרוך חשמל. מדובר ב-32 אלף מונים, כך לפי נתוני חברת חשמל. אלא שברגע שנגמר לצרכן הכסף, החשמל מנותק אוטומטית. כך למעשה נוצר מצב שבו אנשים מחשבים את השימוש בחשמל לפי סכום ההטענה. בפועל - מי שנזקק למונה הם מיעוטי יכולת, נכים, חולים אימהות חד הוריות ואנשים הנזקקים למכשור רפואי תלוי חשמל. חברת החשמל מפעילה לחץ על לקוחות שצברו חוב להשתמש במונה הנטען כדי להקל עליהם, אולם בסופו של דבר המשפחות נותרות ללא חשמל ונאלצות לגייס תרומות ולקחת הלוואות.

במקרים בהם לקוחות נותקו מהחשמל, קיימת חלופה - החברה יכולה לספק קוד חירום המאפשר חיבור מידי העוקף את החוב. בחברת החשמל סירבו לענות לפניית וואלה! NEWS ולספק את כמות הבקשות לקוד חירום שמתקבלות בחברה מידי שנה, וכן כמה מתוכן לא נענות. בארגונים החברתיים מערכים כי מדובר בין מאות לאלפי צרכנים המקבלים תשובה שלילית לבקשתם ונותרים ללא חשמל.

משרקי אינו מקרה בודד: מלי, אם חד הורית לשלושה ילדים, המשתכרת אף היא מקצבת נכות, נותרה ללא חשמל בחג. גם לה בדומה למשרקי, לא נותר כסף להטעין את המונה בביתה, והיא נותקה בימי הסערה. "בשבוע שעבר החברה הודיעה שבחנוכה הם לא מנתקים משתמשים", אמרה. "אני מקבלת ביטוח לאומי ב-12 לחודש ולא יכולתי לשלם עכשיו, ביקשתי לדחות את התשלום ולקבל קוד חירום מכיוון שאני עם אינהלציה וחמצן, אבל לא היו מוכנים לתת לי בגלל שנתנו לי פעמיים בעבר ובשירות הלקוחות הפנו אותי לבית החולים", סיפרה.

מלי לא מבינה כיצד בחגים, למרות הודעתם, ובזמן שיש סופה, מנתקים אנשים מהחשמל. "אני לא מבינה איך זה קרה, מאז שיש לי את המת"ם אני חיה בחרדות", סיפרה. "אני קמה בבוקר ומגלה שהחשמל התנתק, לא ייתכן שאני שנים משלמת ובמשך שנים החוב נשאר ולא יורד. אני מחשבת כל פעולה שאני עושה לפי המונה, אני לא מדליקה לעצמי חימום, בקושי מדליקה דוד, איך אפשר לחיות ככה?".

עוד באותו נושא

חברת החשמל לא תנתק חייבים במהלך חגי תשרי

לכתבה המלאה

"אני מפחדת שיגמר לי החשמל": הקשיים עם מונה נטען

בעקבות המצב, ביקשה מלי לבטל את ההסדר, ולקבל חזרה את שעון החשמל העובד לפי מונה. "נכה לא יכולה לחיות ככה, אני מתמוטטת כבר. מדובר בזמנים של קור, חנוכה, חגים. הילדים שבאים מהצבא משרתים את המדינה, מגיעים הביתה ואין חשמל". היא פנתה לאגודה לזכויות האזרח, שם הצליחו לגייס תרומה כדי להטעין את המונה בביתה, אולם בחברת החשמל סירבו וביקשו לגבות את התרומה כחלק מהחוב.

רק אחרי דין ודברים עם חברת החשמל - אושר למלי להטעין את המונה ולספק לה חשמל למשך סוף השבוע. "אני מפחדת שיגמר לי החשמל, זה מביא אותי לחרדות ומוציא אותי מדעתי. אני רועדת מקור ולא מדליקה את התנור בגלל שנשארו לי שני שקלים. חיכיתי עד שבע בערב כדי שלא ינתקו לי את החשמל, ואז קמתי בבוקר והוא פשוט היה מנותק", שחזרה.

באגודה לזכויות האזרח מקבלים עשרות פניות בחודש מלקוחות החברה שנותקו מחשמל, לאחר שלא הצליחו להגיע להסדר החוב עם חברת החשמל. מנהלת מחלקת פניות הציבור באגודה לזכויות האזרח עו"ד ספיר סלוצקר עמרן, סייעה לגייס תרומה עבור משפחתה של מלי ומסבירה כי לא מדובר במקרים בודדים - אלא בתופעה. "הפרקטיקה הזאת שמנתקים אדם מחשמל פשוט חוזרת על עצמה כל הזמן", הסבירה סלוצקר עמרן.

עוד הוסיפה כי מדובר בדרך כלל באוכלוסייה של אימהות חד הוריות, נכים, קשישים, ניצולי שואה, כולם מתקיימים מקצבה ומתקשים לשלם את חשבון החשמל. "אני מקבלת עשרות טלפונים בחודש מאנשים שמנותקים מחשמל, כולל אנשים שמחוברים למונה המדובר. ואז מוטל עליהם עונש שהם צריכים לחשב את החשמל לפי הכסף שהם מטעינים. חשמל זה צורך בסיסי ביותר במיוחד בחורף ובמיוחד לאנשים שמתקיימים מקצבאות נכות ומחוברים למכונות. נוצרת סיטואציה שבה לאנשים עניים אין חשמל בבית כי אין להם את הסכומים המינימליים לשלם עבורם". לדבריה, במקרה של מלי האגודה גייסה תרומות לטובת משפחתה, אך היה צריך להתעקש שזה לא ילך לכיסוי החוב אלא כתרומה.

"חברת החשמל עשתה כל שביכולתה למען הלקוחות"

ההסדר של חברת החשמל המאפשר מונה נטען, המאפשר ללקוחות לפרוס את החוב - 80% מהתשלום מועבר לתשלום החשבון, והשאר לכיסוי החוב. לדברי חברת החשמל, המונה אינו בשליטת חברת החשמל אלא בשליטת הלקוח. כמו כן, הלקוחות מקבלים מענה באמצעות איש קשר הזמין לאורך כל שעות היממה, המספק קוד חירום ובוחן אמצעים לסיוע. "מקרה סוציאלי במדינת ישראל מוגדר רק על ידי רשויות הרווחה", הסבירו בתגובה בחברת החשמל. "בנוסף, רשות החשמל, הגורם המפקח על חברת החשמל, קבעה אמות מידה המגדירות אוכלוסיות עם חיוניות אספקה, אשר אותן אין לנתק בכל מצב".

על המקרה של משרקי אמרו בחברת החשמל כי הוא פנה בבקשה לקבלת קוד חירום להפעלת המונה וזאת למרות שאינו מוכר כבעל חיוניות אספקה, וצבר חוב של 17 אלף שקלים. לדבריהם, באופן חריג אושר לו קוד חירום אולם טרם הזנת הקוד למערכת, משרקי הגיע לקבלת קהל ורכש חשמל ב 1,000 שקלים.

בתגובה למקרה של מלי משפחה אמרו בחברת החשמל כי "הלקוחה רכשה חשמל ב-200 שקלים, מהם 20% נוכו עבור חוב עבר. הלקוחה אינה מוכרת על ידי הביטוח הלאומי כמי שזכאית לתעריף חברתי או כמי שזכאית לסטטוס של חיוניות אספקה". עוד הוסיפו כי כדי לשמור על פרטיותה "בחרנו שלא להיכנס לפרטים אישיים מעבר לנאמר ורק נציין שמדובר בהתנהלות מוכרת וסדרתית, הנמשכת כמעט עשור שחברת החשמל עשתה כל מה שביכולתה על מנת לבוא לקראת הלקוחה".

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר כי הם מתנגדים למצב שבו אנשים החיים בעוני נמצאים ללא חשמל, בחגים, בחורף או בכל זמן אחר. "נגישות לחשמל היא חלק מהותי במימוש הזכות לכבוד האדם ולקיום אנושי בכבוד", אמרו. "אנו קוראים לרפורמה מקיפה במדיניות ניתוקי החשמל לאנשים החיים בעוני ולאסור על ניתוק חשמל בשל חוב כספי. לא ייתכן מצב שבו אימא חד הורית, אדם נכה או קשיש יישארו בלי חשמל רק בגלל שבמציאות הכלכלית של היום אין להם כסף לשלם. זה לא מקרים בודדים, מדובר על עשרות אלפי אנשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully