וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרישה הקטארית והציוץ של השגריר: מאחורי הקלעים של העברת הכסף לחמאס

6.12.2018 / 8:28

פרסום ראשון: כמה ימים לפני ההעברת הפעימה השנייה של הכספים לרצועת עזה, לוואלה! NEWS נודע כי כתנאי להעברה, קטאר ביקשה מישראל לתמוך פומבית במאמציה לשיקום עזה. זה הרקע לציוץ החריג של השגריר בארה"ב: "מודים לשליח האו"ם, למצרים ולקטאר על המאמץ לשיפור המצב בעזה"

ניב אהרונסון

קטאר דרשה מישראל להוציא הודעת תמיכה פומבית המכירה במאמציה לשיקום עזה כתנאי להעברת הפעימה הבאה של הכספים לרצועה - כך נודע לוואלה! NEWS. לדברי גורמים ישראליים, זה הרקע לציוץ החריג של שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר ביום שלישי, בו כתב כי "ממשלת ישראל מודה לשליח האו"ם ניקולאי מלדנוב, למצרים ולקטאר על מאמציהם לשיפור המצב בעזה ומקווה שניתן יהיה להגיע להסכם ארוך טווח שישמר את ביטחונה של ישראל ויאפשר את פיתוח עזה".

כחלק ממאמצי ההסדרה ברצועה, קטאר אמורה להעביר בימים הקרובים בפעם השנייה כ-15 מיליון דולר לתשלום משכורות חמאס. לאור התגובות השליליות להעברת מזוודות הכסף בחודש שעבר, כך לדברי הגורמים הישראליים, דוחא ביקשה מירושלים לאמץ פומבית את המהלך ולהבהיר כי הוא נעשה בגיבוי ישראל. בהמשך לציוץ של דרמר, חשבון הטוויטר הרשמי של שגרירות קטאר בבריסל צייץ מחדש את דרמר, בתוספת ציוץ נדיר שבו היא מכירה בשיתוף הפעולה עם ישראל. "קטאר מחויבת למציאת פתרון לעזה ועובדת יד ביד עם ישראל והאו"ם כדי להגן על זכויות האדם וכבודם של הפלסטינים", נכתב בציוץ.

לקריאה נוספת:
נתניהו על העברת הכספים מקטאר: "ברגע זה - זהו הצעד הנכון"
דיווח: ישראל וקטאר סיכמו על הקמת נתיב ימי מקפריסין לעזה
אחרי צילום מזוודות הכסף: נבדקת דרך אחרת להעביר כספים לחמאס

הציוצים של שגרירות קטאר

בימים הקרובים קטאר צפויה להעביר את הפעימה השנייה של הכסף המיועד לתשלום משכורות עובדי חמאס ברצועת עזה. זאת לאחר שבחודש שעבר הועברו שלוש מזוודות עם 15 מיליון דולר במזומן, כחלק ממאמצי ההסדרה והרגיעה ברצועה, שנועדו לתשלום משכורות עובדי חמאס ברצועה ולעקוף את הסנקציות של הרשות הפלסטינית על עזה.

התגובות השליליות בישראל, בעזה וברשות הפלסטינית להעברת מזוודות הכסף יצרו חשש בקרב בכירים קטארים כי המהלך רק יחזק את הדעה השלילית על קטאר כמממנת טרור ותפגע במעמדה הבינלאומי. לדברי גורמים ישראליים, בדוחא התנהל ויכוח פנימי בנושא, בו עלה החשש כי ייתכן וישראל "טמנה פח" עם מזוודות הכסף כדי להוכיח בעתיד שהכסף יגיע לזרוע הצבאית של חמאס ובכך לתייג את קטאר כתומכת טרור. בשל חשש זה, כך לדברי מקורות ישראלים, קטאר ביקשה מישראל לתת גיבוי פומבי למהלך ולתמוך בו. בשגרירות ישראל בוושינגטון ובלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לדברים.

עוד באותו נושא

פרסום ראשון: קטאר בוחנת מחדש את העברת מזוודות הכסף לרצועה

לכתבה המלאה

הציוץ של השגריר דרמר

פלסטינים בתור לחלוקת כספים של קטאר ברצועת עזה 9 בנובמבר 2018. רויטרס
פלסטינים בתור לחלוקת הכסף בעזה, בחודש שעבר/רויטרס

קטאר, הנחשבת למדינה העוינת ביותר כלפי ישראל מבין מדינות המפרץ, לקחה בשנים האחרונות חלק משמעותי במאמצי השיקום של רצועת עזה, והשקיעה מאות מיליוני דולרים בפרויקטים שונים מאז מבצע "צוק איתן". כך, למרות שמדובר במדינה שתומכת באיראן, חמאס והאחים המוסלמים, ישראל מקיימת עמה קשרים הדוקים באמצעות השליח הקטארי לרצועה, מוחמד אל עמאדי, שנפגש בקביעות עם בכירים ישראלים. אל עמאדי הוא גם זה שתיווך את הצעדים האחרונים של דוחא בניסיונות להרגיע את המתיחות בחודשים האחרונים ברצועת עזה.

בחודש אוקטובר, במסגרת מאמצי האו"ם להקל על מצוקת החשמל בעזה, קטאר מימנה העברה של יותר מ-20 משאיות דלק לעזה. חודש לאחר מכן, הועברו שלוש מזוודות עמוסות כסף מזומן, שנועדו לתשלום משכורות עובדי חמאס ברצועה. שני הצעדים אושרו על ידי הקבינט המדיני ביטחוני במסגרת המאמץ להקל על המצוקה ההומניטרית ברצועה, אך בניגוד למשאיות הדלק, שהעברתן תווכה על ידי האו"ם, בהעברת הכספים האו"ם לא היה מעורב כלל.

הכסף הקטארי מועבר במזוודות לעזה - 9 נובמבר 2018. ---, מערכת וואלה! NEWS
מזוודות הכסף הקטארי שהועבר לעזה, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, ---
  • עוד באותו נושא:
  • קטאר
  • חמאס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully