וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: קטאר בוחנת מחדש את העברת מזוודות הכסף לרצועה

25.11.2018 / 9:00

שבועיים אחרי העברת המזוודות עם 15 מיליון דולר קטארי לתשלום משכורות ברצועה, בדוחא מתנהל ויכוח פנימי אם וכיצד להמשיך את העברת הכספים. לוואלה! NEWS הגיע מסמך שהועבר לבכירים קטארים המפרט את החשש שהכסף יגיע לארגוני טרור - ויפגע במעמד קטאר

צילום: רוני כנפו

על רקע הפסקת האש ברצועת עזה והמשך המגעים המצריים במטרה להביא להסדרה ורגיעה ארוכת טווח, לוואלה! NEWS נודע כי קטאר בוחנת מחדש אם וכיצד להמשיך את העברת הכספים לתשלום משכורות החמאס ברצועה.

בשבועות הקרובים אמור להתבצע סבב נוסף של העברת כסף מקטאר לרצועה, לאחר שבתחילת החודש הועברו שלוש מזוודות עם 15 מיליון דולר מהמדינה במזומן. בחודשים הקרובים קטאר אמורה להעביר עוד עשרות מיליוני דולרים לרצועה, אולם המהלך מעורר ויכוח פנימי בהנהגה הקטארית בדוחא, בשל חשש של בכירים באמירות כי תשלום משכורות חמאס והעברת הכסף במזומן תחזק את ההאשמות בתמיכה בטרור מכת ותפגע במעמדה הבינלאומי.

לקריאה נוספת:
ההכרעה בידי אבו מאזן: הכסף הקטארי לא ימנע את סבב הלחימה הבא
כשסינוואר סופר את הדולרים, ישראל מנסה לדחות את המלחמה הבאה
תורים ארוכים ברצועה: הרשויות בעזה החלו בחלוקת הכסף הקטארי

פלסטינים בתור לחלוקת כספים של קטאר ברצועת עזה 9 בנובמבר 2018. רויטרס
פלסטינים בתור לחלוקת כסף קטארי שהגיע לרצועה, לפני כשבועיים/רויטרס

"בקטאר חוששים שהעברת הכספים תפעל בסופו של דבר נגדם", אמר גורם ישראלי. "במקום להיתפס כמי שמשקמת את עזה, קטאר נתפסת כמי שמממנת את החמאס ואת הזרוע הצבאית של הארגון", אמר גורם ישראלי, שהוסיף כי קטאר בוחנת כעת את העברת הכספים - ובעיקר את השיטה - במזוודות ובמזומן".

לידי וואלה! NEWS הגיע מסמך הסוקר את התגובות להעברת מזוודות הכסף מצד תושבי הרשות הפלסטינית, עזה וישראל, שבימים אלה נידון בקרב בכירים בקטאר. תחת הכותרת "ההשלכות השליליות המשמעותיות" - המסמך קובע כי העברת הכסף לחמאס "בוצעה בצורה בעייתית" ועוררה ביקורת בצד הישראלי והפלסטיני, ולכן "רק מחזקת את הדעה השלילית על קטאר כמי שמממנת טרור ופועלת נגד המדינות הסוניות".

עוד באותו נושא

נתניהו על העברת הכספים מקטאר: "ברגע זה - זהו הצעד הנכון"

לכתבה המלאה
פלסטינים בתור לחלוקת כספים של קטאר ברצועת עזה 9 בנובמבר 2018. רויטרס
פלסטינים בתור לחלוקת כסף קטארי שהגיע לרצועה, לפני כשבועיים/רויטרס

במסמך עולה ביקורת על שיטת העברת הכספים - במזומן - לפי דרישת חמאס. "אם הכוונה היתה רק לשלם את משכורות פקידי הממשלה היה אפשר להעביר את הכסף ישירות לחשבונות הבנק שלהם, ולא במזומן - שיטה שמזכירה את המאפיה", נכתב.

בנוסף עולה ספק בנוגע ליכולת של ישראל לפקח על כך שהכסף לא מגיע למחבלים וארגוני טרור. לפי דיווחים שונים, ישראל פסלה מאות אנשים מקבלת המשכורות בטענה שהם לוחמים בזרוע הצבאית של החמאס אך המסמך קובע כי "לישראל יש יכולת מוגבלת לשלוט בכך".

שגריר קטאר לעזה מוחמד אל-עמאדי - 22 בפברואר 2018. רויטרס, רויטרס
תיווך את העברת הכספים. אל-עמאדי/רויטרס, רויטרס

בסוף השבוע פורסמו בתאגיד השידור "כאן" תמונות של פקחים מטעם קטאר שהוצבו בסניפי דואר ברצועה כדי לוודא שהכספים אינם מגיעים לידי הזרוע הצבאית של חמאס אלא לידי האזרחים, אך מהמסמך עולה שבקטאר עדיין יש חשש שהכסף יגיע בסופו של דבר לגורמי טרור. "הדרישה של החמאס לקבל את הכסף במזומן באופן שעוקף את יכולות הפיקוח של ישראל מחזקת את ההנחה שחלק מהכסף ילך לארגוני טרור", נכתב במסמך.

המסמך מתייחס לתגובות השליליות שעוררו תמונות מזוודות הכסף ברחוב הפלסטיני, בעזה ובעיקר ברשות הפלסטינית שזועמת על קטאר בשל צעדיה שנועדו במהותם לעקוף את הסנקציות שאבו מאזן הטיל על הרצועה.

גם בישראל, המזוודות עוררו ביקורת פומבית קשה, קובע המסמך, שמתייחס גם להתפטרותו של אביגדור ליברמן מתפקידו כשר הביטחון וקביעתו שהכסף הקטארי חולק למשפחות מחבלים שתקפו חיילי צה"ל על הגדר. "דעת הקהל בישראל רואה במהלך כניעה לאולטימטום של החמאס ותשלום דמי פרוטקשן לארגון טרור", נכתב.

הכסף הקטארי מועבר במזוודות לעזה - 9 נובמבר 2018. ---, מערכת וואלה! NEWS
מזוודות הכסף הקטארי שהועבר לעזה/מערכת וואלה! NEWS, ---

קטאר, שנחשבת למדינה העוינת ביותר כלפי ישראל מבין מדינות המפרץ, לקחה בשנים האחרונות חלק משמעותי במאמצי השיקום של רצועת עזה, והשקיעה מאות מיליוני דולרים בפרויקטים שונים מאז מבצע צוק איתן. כך, אף שמדובר במדינה שתומכת באיראן, חמאס והאחים המוסלמים, ישראל מקיימת עמה קשרים הדוקים, באמצעות השליח הקטארי לרצועה, מוחמד אל-עמאדי, שנפגש בקביעות עם בכירים ישראליים. אל-עמאדי הוא גם זה שתיווך את הצעדים האחרונים של דוחא בניסיונות להרגיע את המתיחות בחודשים האחרונים בעזה.

בחודש שעבר, במסגרת מאמצי האו"ם להקל על מצוקת החשמל בעזה, קטאר מימנה העברה של יותר מ-20 משאיות דלק לעזה. חודש לאחר מכן, הועברו שלוש מזוודות עמוסות כסף מזומן, שנועדו לתשלום משכורות עובדי החמאס ברצועה. שני הצעדים אושרו על ידי הקבינט המדיני ביטחוני במסגרת המאמץ להקל על המצוקה ההומניטרית ברצועה, אך בניגוד למשאיות הדלק, שהעברתן תווכה על ידי האום, בהעברת הכספים האו"ם לא היה מעורב בכלל.

"הדלק מיטיב עם עזה - אבל משכורות לחמאס לא נופלות בהגדרה זו"

גורם דיפלומטי אמר לוואלה! NEWS כי העברת המשכורות סוכמה ישירות בין ישראל וקטאר, וכי מתווה ההסדרה של שליח האו"ם, ניקולאי מלאדנוב, מעולם לא כלל תשלום משכורות אלא רק סיוע הומניטרי. האו"ם תיווך בעבר ב-2014 ו-2016, בהעברת כסף מקטאר לרצועה אבל רק לאחר שהתקבלה בקשה רשמית מהרשות הפלסטינית ומישראל לעשות זאת. לדברי הגורם, לאור התנגדות הרשות הפלסטינית להעברת המשכורות האו"ם לא היה מעורב במקרה זה. "הדלק מיטיב עם תושבי עזה, אבל משכורות לעובדי חמאס לא נופלות תחת ההגדרה הזו, והיה חשש מבעיות משפטיות במידה והכספים יגיעו לגורמי טרור", אמר הגורם.

ראיון עם שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלדנוב, מלון וולדורף אסטוריה 11 ביוני 2018. ראובן קסטרו
המתווה לא כלל מעולם תשלום משכורות אלא רק סיוע הומניטרי. מלאדנוב/ראובן קסטרו

אל-עמאדי הוא שתיווך ישירות מול ישראל את העברת הכספים לתשלום המשכורות, אך לדברי הגורם הישראלי, התמונות של מזוודות הכסף המזומן עוברות לרצועה עוררו חשש בקרב בכירים אחרים בדוחא כי ייתכן שישראל "טמנה פח" כדי להוכיח בעתיד שהכסף יגיע לזרוע הצבאית של החמאס ובכך לתייג את קטאר כתומכת טרור.

הרקע לדיון בנוגע להעברת הכספים - הבידוד הבינלאומי אליו נקלעה קטאר בשנתיים האחרונות בעקבות החרם של ערב הסעודית ומדינות המפרץ והמאמץ של דוחא לשמור על קרבה עם ממשל טראמפ. מהמסמך עולה כי החשש הוא ש"העברת הכסף עשויה לחזק את הבידוד הקטארי ומיתוגה כותמכת בטרור גם בעיני הממשל האמריקני", באופן שיחליש אותה גם בעימות מול מדינות המפרץ ויחזק את המאמץ לבידוד קטאר שאותו מוביל השלטון בסעודיה, שעמו ישראל מקיימת יחסים הדוקים.

  • עוד באותו נושא:
  • קטאר
  • חמאס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully