וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תורים ארוכים ברצועה: הרשויות בעזה החלו בחלוקת הכסף הקטארי

המשכורות שלא שולמו תקופה ארוכו לפקידי חמאס ממומנות על ידי הנסיכות, כחלק ממאמצי ההסדרה באזור. הסיוע של קטאר ישמש גם לתשלום אספקת החשמל לרצועה

צילום: רוני כנפו

הרשויות ברצועת עזה החלו היום (שישי) לחלק את כספי הסיוע של קטאר, שימשו לתשלום משכורות לפקידי חמאס וגם לאספקת החשמל לרצועה. זאת במטרה להקל על המשבר ההומניטרי וברקע מאמצי ההסדרה האזוריים בין ישראל לחמאס.

הבוקר הועברו 15 מיליון דולר לרצועה במזוודות מלאות מזומנים, וגורמים פלסטיניים אמרו לרויטרס כי הסכום הוא החלק הראשון מסכום כולל של 90 מיליון דולר שאמור להיכנס לרצועה בששת החודשים הקרובים, באישור ישראל. נציגים קטארים נכחו בסניפי הדואר ברצועה, שם הועברו המשכורות ל-27 אלף עובדי ציבור.

השגריר הקטארי בעזה, מוחמד אל-עמאדי, ביקר באחד מאתרי המחאה בסמוך לגבול עם ישראל. לצד קריאות "תחי קטאר", הושלכו אבנים על השיירה וניפצו שמשה של אחת המכוניות, אך זו של אל-עמאדי לא ניזוקה. כמה צעירים נעצרו על ידי כוח של חמאס בעקבות התקרית, שהראתה כי לא כל תושבי עזה מרוצים מהמעורבות הקטארית, בדומה לעמדה הרשמית של אבו מאזן.

לקריאה נוספת על מאמצי ההסדרה
בצל דיווחים על רגיעה עם ישראל: פלסטיני נהרג מאש צה"ל ברצועה
דיווח: אבו מאזן הסכים להבנות הרגיעה עם ישראל אחרי פגישה עם סיסי

פלסטינים בתור לחלוקת כספים של קטאר ברצועת עזה 9 בנובמבר 2018. רויטרס
אישה שקיבלה כספי סיוע קטאריים ברצועה, היום/רויטרס

בתמונות מהרצועה נראו תורים ארוכים מחוץ ללשכות הדואר, שם חולקו הכספים לאלפי הפקידים שנותרו ללא פרוטה בשל הקרע בין חמאס לפתח. "יום אחד אין לי כסף לקנות מזון או תרופות לילדים שלי, ועכשיו אני אקנה להם מזון, תרופות ובגדים", אמר לרויטרס וואל אבו עסי, שוטר תנועה של חמאס מחוץ לסניף דואר בעיר עזה. "אני שמח ואני אשמח את הילדים שלי".

איברהים באכר, שוטר שקיבל את מלוא משכורתו, קישר בין ההפגנות השבועיות על הגדר לבין הזרמת הכספים. "זהו אחד מפירות 'צעדות השיבה'", אמר.

עם זאת, חמאס מינה יותר מ-40 אלף לפקידי ציבור מאז השתלט על עזה בהפיכה אלימה ב-2007, ורבים נותרו מחוץ לרשימה. אחד מהם, שהיה מוכן לדבר בעילום שם, אמר לרויטרס: "הם אמרו שאין להם כסף בשבילי. אולי ישראל הטילו וטו על השם שלי?".

לפי כלי תקשורת פלסטיניים, כמאה אלף משפחות ייהנו מהסיוע הקטארי, בהן גם של פצועים מהפגנות השבועיות לאורך הגדר. אלו צפויות להימשך גם היום, חרף המאמצים להביא לרגיעה ממושכת אחרי חודשים ארוכים של עימותים אלימים בין צה"ל למפגינים הפלסטינים. רק אתמול נהרג פלסטיני מאש צה"ל במרכז הרצועה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
פלסטינים בתור לחלוקת כספים של קטאר ברצועת עזה 9 בנובמבר 2018. רויטרס
תור לאחת מלשכות הדואר ברצועה, היום/רויטרס

באופן רשמי, ישראל טוענת שהכסף לא יגיע לידיים של חמאס, אלא רק לעובדי ציבור, אך באופוזיציה גינו את המהלך שמגיע ברקע המגעים הנרחבים יותר בחסות מצרים והאו"ם להסדר רגיעה ממושך.

בעבר הגבילה הממשלה את הסיוע מהנסיכות העשירה במפרץ, המקורבת לחמאס, למיזמי בנייה או להכנסת דלק מחשש שהכסף ישמש לפעילות טרור. ואולם, מאז שהרשות הפלסטינית הפסיקה להעביר את הכספים כדי ללחוץ על חמאס, טוענים בישראל כי אין זה משנה מאין מגיע הכסף שנועד לצמצם את התסכול של תושבי הרצועה העניים.

סינוואר בהפגנות צעדת השיבה, היום

יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי אמר כי "התמונה של מזוודות הכסף הקטארי שמגיעות לחמאס היא תמונה כואבת של כניעה והשפלה של מדינה שמשלמת דמי חסות לחמאס". לדבריו, זאת התמונה של הכישלון המדיני של נתניהו וליברמן שבמקום לחזק את המתונים מחזקים את חמאס".

לדברים הצטרף גם ח"כ חיים ילין (יש עתיד) שטען כי ממשלת ישראל משלמת "פרוטקשן" לחמאס מבלי להשיב את הנעדרים שבידיה לישראל. "לאן נעלמו כל הערכים?", תהה. "אני מעדיף שלא יהיה שקט ולא ישלמו לחמאס. אבל אם כבר שילמתם - לפחות שנקבל בחזרה את הדר ואורון".

(עדכון ראשון: 12:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully