וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי צילום מזוודות הכסף: נבדקת דרך אחרת להעביר כספים לחמאס

25.11.2018 / 20:48

בעוד כשבוע 15 מיליון דולרים נוספים יועברו מקטאר לחמאס. לאחר שבפעם הקודמת העברת הכספים גרמה למבוכה, בוחנים להעביר את הכספים באופן שיטיב עם כולם. לפי גורמים פלסטינים, התהליך בו חמאס משלם בכסף קטארי משכורות לפקידי חמאס השפיל את אבו מאזן, שמתקשה לשלם משכורות

ניב אהרונסון

בעוד שבוע אמור להיכנס תשלום נוסף של 15 מיליון דולרים מקטאר עבור חמאס לרצועת עזה דרך ישראל ובמערכת המדינית והביטחונית בוחנים אפשרויות כדי לצמצם את הביקורת הציבורית. אפשרות שנשקלה היא העברת הכסף דרך מצרים ממעבר רפיח או דרך סניפי הבנקים. טרם התקבלה החלטה סופית בנושא.

לפני כשבועיים, בפעם הקודמת בה הועברו מזוודות לחמאס, הופצו ברשתות החברתיות תמונות של מזוודות בכלי רכב ובהם חבילות הכסף, שעוררו כעס בציבור הישראלי. הביקורת של האזרחים הופנתה כלפי הממשלה שהחליטה לטענתם "לקנות שקט תמורת מיליוני דולרים". גורמי ביטחון מדיניים בישראל הסבירו שהמהלך נועד לייצב את האזור אך גם לאפשר שהעברות הכספים תהיה מבוקרות.

בעבר, הועברו כספים מקטאר לחמאס ברצועת עזה "מתחת לשולחן" באמצעות חלפנים או אנשי עסקים פלסטינים שמקבלים סחורות ברצועת עזה ומעבירים את התמורה היחסית לידי חמאס. באותה שיטה פועלת איראן שמעבירה כספים לג'יהאד האסלמי אך גם לחמאס.

לקריאה בנושא:
ההכרעה בידי אבו מאזן: הכסף הקטארי לא ימנע את סבב הלחימה הבא
תורים ארוכים ברצועה: הרשויות בעזה החלו בחלוקת הכסף הקטארי

הכסף הקטארי מועבר במזוודות לעזה - 9 נובמבר 2018. ---, מערכת וואלה! NEWS
המזוודות שהועברו לחמאס מקטאר לפני שבועיים/מערכת וואלה! NEWS, ---

העברת הכספים עוררה ביקורת קשה גם במוקטעה ברמאללה. יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן העביר מסרים לגורמים מדיניים בירושלים כי נכון היה להעביר את הכסף דרך הרשות הפלסטינית או לפחות דרך סניפי בנקים מסודרים. לפי גורמים פלסטינים בכירים, התהליך בו חמאס משלם בכסף קטארי משכורות לפקידי חמאס השפיל את אבו מאזן שמתקשה לשלם את משכורות פקידי ארגון פתח ברצועת עזה.

לאחר מכן, החלה חלוקת הכספים למשפחות הפלסטינים שנהרגו בהפגנות בגבול רצועת עזה והפצועים. תמונות התורים הארוכים עוררו ביקורת וכעס גם ברחוב הפלסטיני בעזה. חלוקת הכסף לא הייתה שוויונית מאחר ומקורבי חמאס קיבלו ראשונים סכומי מענק כספי ובחלק מהמקרים גבוהה יותר מפעילי פתח או פלסטינים המזוהים עם ארגוני טרור אחרים.

צעירים פלסטינים יידו אבנים לעבר שיירת כלי הרכב של שגריר קטאר מוחמד אל עמאדי שחזרה מהגבול הישראלי זמן קצר לאחר שאמר מול המצלמות כי בכוונת קטאר להעביר תשלום למשכורות במשך שישה חודשים רצופים ולמימון דלק וסולר. חמאס פתח בחקירה וכבר באותו היום עצר את החשודים. לאחר הפצת התמונות, גורמים במערכת הביטחון רמזו כי לא מעט מהכעס ברחוב הפלסטיני התפרץ באלימות כי רבים העריכו שחלק ממיליוני הדולרים לא חולק לפקידים ולמשפחות ההרוגים, אלא לבכירים בחמאס. לכן, לפי הערכות במערכת הביטחון, גם לחמאס יש רצון להסדיר את התהליך.

עוד באותו נושא

פרסום ראשון: קטאר בוחנת מחדש את העברת מזוודות הכסף לרצועה

לכתבה המלאה
פלסטינים בתור לחלוקת כספים של קטאר ברצועת עזה 9 בנובמבר 2018. רויטרס
פלסטינים בתור לחלוקת הכספים שהועברו מקטאר לפני כשבועיים/רויטרס

בעקבות המאמץ המצרי לתהליך פיוס בין הרשות הפלסטינית לחמאס ועם תום השיחות בקהיר בסוף השבוע האחרון, תיכנס היום משלחת פתח לרצועת עזה כדי לקדם מהלכים בוני אמון. במערכת הביטחון מעריכים כי המאמץ ייכשל.

"בקטאר חוששים שהעברת הכספים תפעל בסופו של דבר נגדם", אמר גורם ישראלי. "במקום להיתפס כמי שמשקמת את עזה, קטאר נתפסת כמי שמממנת את חמאס ואת הזרוע הצבאית של הארגון", אמר גורם ישראלי, שהוסיף כי קטאר בוחנת כעת את העברת הכספים, בדגש על השיטה בה הם יועברו.

על רקע הפסקת האש ברצועת עזה והמשך המגעים המצריים במטרה להביא להסדרה ורגיעה ארוכת טווח, לוואלה! NEWS נודע כי קטאר בוחנת מחדש אם וכיצד להמשיך את העברת הכספים לתשלום משכורות החמאס ברצועה.

לידי וואלה! NEWS הגיע מסמך הסוקר את התגובות להעברת מזוודות הכסף מצד תושבי הרשות הפלסטינית, עזה וישראל. תחת הכותרת "ההשלכות השליליות המשמעותיות" - המסמך קובע כי העברת הכסף לחמאס "בוצעה בצורה בעייתית" ועוררה ביקורת בצד הישראלי והפלסטיני, ולכן "רק מחזקת את הדעה השלילית על קטאר כמי שמממנת טרור ופועלת נגד המדינות הסוניות".

פלסטינים בתור לחלוקת כספים של קטאר ברצועת עזה 9 בנובמבר 2018. רויטרס
פלסטינית מציגה את הכסף הקטארי שקיבלה, לפני שבועיים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully