וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היום עשינו היסטוריה": אלפים בעצרת המחאה נגד רצח נשים בתל אביב

4.12.2018 / 21:56

אחרי צעדה שיצאה מגינת לוינסקי התקיימה עצרת בכיכר רבין שסיכמה שורת אירועי מחאה ברחבי הארץ. במהלך היום נחסמו כבישים ובמוקדים רבים שבתו. "לפני חודשיים זאת הייתה אימא שלי, שנרצחה, מחר זאת יכולה להיות כל אחת", אמרה בתה של עליזה שפק

מערכת וואלה!

יותר מעשרת אלפים בני אדם הפגינו הערב (שלישי) בעצרת בכיכר רבין בתל אביב במחאה על אלימות נגד נשים והעלייה במספרן של הנשים שנרצחו בשנת 2018. העצרת החלה לאחר צעדת לפידים מגינת לווינסקי שבדרום העיר, בהמשך לשורת אירועי מחאה שהתקיימו ברחבי הארץ תחת הסיסמאות "אנחנו במצב חירום" ו"נשים לזה סוף".

בעצרת, שאותה הנחו סמאח סלאימה ונסלי ברדה, השתתפו בני משפחה של נשים שנרצחו בשנים האחרונות. אורטל שפק, בתה של עליזה שפק מנתניה, אמרה: "לפני חודשיים זאת הייתה אימא שלי, שנרצחה, שנלקחה מהאוהבים שלה רק כי רצתה להיות חופשיה ומאושרת. מחר זאת יכולה להיות כל אחת מאיתנו".

אילה יטמר, אחותה של אנגווץ וואסה מנתניה, אמרה בנאומה: "די לאובדן של נשים, צעירות, ילדות, אימהות ואחיות שבסך הכול רוצות לחיות את החיים. די לגישה חופשית לנשק, כי מקומו של נשק אינו בבית. אנו, המשפחות של הנרצחות מבקשות שיכירו בנו, שיתמכו בנו, נפשית וכלכלית כדי להתמודד עם הכאב בחיי היומיום".

עוד בוואלה! NEWS:
פחות מחמישית: התקציב "העלוב" שיוקצה למאבק באלימות נגד נשים
סחבת של שנים ומכרז בעייתי: אף אחד לא מטפל בנשים המוכות
תסתכלו להן בעיניים | פרויקט מיוחד לזכר הנשים שנרצחו

הפגנה בכיכר רבין, כנגד אלימות כלפי נשים 4 בדצמבר 2018. מערכת וואלה!
אלפים בעצרת, הערב/מערכת וואלה!

בנוסף לקרוביהן של הנרצחות, בעצרת נשאו דברים גם פעילות חברתיות וכן מנכ"לית שדולת הנשים מיכל גרא מרגליות. "אנחנו כאן כדי לדרוש שיספרו אותנו. שהביטחון שלנו והרווחה שלנו - והחיים שלנו - יקבלו חלק מרכזי בסדרי העדיפויות הלאומיים", אמרה גרא מרגליות. "אני מאמינה ויודעת שהמחאה הזאת תתרחב לכל התחומים - לצד המאבק ברצח ואלימות קשה נגד נשים, ניאבק באפליה בשוק העבודה, בפערי השכר, בפגיעות והטרדות מיניות, בזה שנשים כלואות בנישואין לא רצויים בחסות בתי הדין הרבניים ובהדרת נשים ממרחבים ציבוריים. כי אלה החיים עצמם. אנחנו זה החיים עצמם".

מטה מחאת הנשים מסר כי "היום עשינו היסטוריה. עכשיו כבר ברור לכולן ולכולם - נשים קובעות את סדר היום במדינה". במטה אמרו כי עשרות אלפי הנשים והגברים שלקחו חלק בשביתה ובפעולות המחאה "מוכיחים כי האזרחיות והאזרחים לא מוכנות ומוכנים יותר לקבל דיבורים בלבד - אנחנו דורשות ודורשים לראות מעשים. היום הזה הוא נקודת הפתיחה של השינוי הפוליטי הכי גדול שקרה כאן - אנחנו בשנת בחירות וזה הולך להיות הנושא שעליו ידברו הקמפיינים. כל מי שהולך והולכת להתמודד בבחירות חייב להבין שנושא האלימות כלפי נשים ושוויון מגדרי באופן כללי צריכים להיות על סדר היום. זהו יום היסטורי".

עוד באותו נושא

מיצג מצמרר בתל אביב וחסימות כבישים: כל פעילויות מחאת הנשים

לכתבה המלאה

סדרת הפגנות ברחבי הארץ

במהלך היום התקיימו הפגנות בצומת עזריאלי בתל אביב, במרכז העיר וביפו, במהלכן המפגינים ירדו לכביש וחסמו את התנועה. גם הכניסה לירושלים נחסמה לתנועה בגשר המיתרים, בנוסף להפגנה נוספת שהתקיימה בכיכר ספרא בעיקר. עובדות נמל התעופה בן-גוריון השביתו גם הן את עבודתן וגרמו לעיכוב בתשע טיסות. במקביל, במוקדים רבים ברחבי הארץ נערכה שביתה של 24 דקות לזכר 24 השנים שנרצחו החל מתחילת השנה.

רותי קליין, סתיו ארנון ודרור שדות שיזמו את שביתת המחאה אמרו כי המחאות היום הן "הוכחה לנו ולאלו שם למעלה, ש50.7% מהאוכלוסייה, יכולות להרים מדינה שלמה על הרגליים. אי אפשר להתעלם מאיתנו יותר. אי אפשר להתכחש לכח שלנו. ויודעות מה? אם מישהו שם למעלה עוד מעז להטיל בנו ספק, יש לו פה עסק עם כיכר שלמה של כוח".

מחאת הנשים נגד האלימות בגינת לוינסקי לכיוון כיכר רבין 4 בדצמבר. שרון קנטור, מערכת וואלה!
צעדת המחאה מגינת לווינסקי/מערכת וואלה!, שרון קנטור

"אלימות נגד נשים היא לא גזירת גורל - זו תופעה חברתית ותוצאה של מדיניות", אמרה יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג בעצרת בכיכר רבין. "המחאה היום היא אירוע היסטורי חסר תקדים בתולדות המאבק הפמיניסטי בישראל. אנחנו דורשות הגנה לנשים. נשים לא צריכות לחיות בפחד. אנחנו דורשות חופש מאלימות. 200 אלף קורבנות חוות אלימות בישראל, 24 מתוכן נרצחו, חצי מהן התלוננו במשטרה לפני שנרצחו. וזה רק חלק מאלימות כלפי נשים. אלימות מינית, כלכלית, נפשית. אנחנו כאן כדי לשים לזה סוף".

המחאה, "אישה שובתת", מגיעה לאחר רצח סילבנה צגאיי בת ה-13 בשבוע שעבר, ויארה איוב בת ה-16 שנרצחה לפני כשבוע וגופתה נמצאה מחוץ ליישוב גוש חלב שבגליל. ארגוני הנשים דורשים תקצוב ממשלתי לתוכנית הלאומית למאבק באלימות נגד נשים שקוצצה בשנת 2017 ולא תוקצבה בשנה האחרונה. המחאה תפסה תאוצה גם בעקבות החלטת הקואליציה להפיל את ההצעה להקמת ועדת חקירה בסוגיית רצח הנשים בישראל, כאשר בימים האחרונים הודיעו עיריות וחברות מסחריות רבות על תמיכתן במחאה.

(עדכון ראשון: 20:00)

מחאת הנשים נגד האלימות בגינת לוינסקי לכיוון כיכר רבין 4 בדצמבר. שרון קנטור, מערכת וואלה!
המוחות בגינת לווינסקי/מערכת וואלה!, שרון קנטור
מחאת הנשים נגד האלימות בגינת לוינסקי לכיוון כיכר רבין 4 בדצמבר. שרון קנטור, מערכת וואלה!
המוחות בגינת לווינסקי/מערכת וואלה!, שרון קנטור
מחאת הנשים נגד האלימות בגינת לוינסקי לכיוון כיכר רבין 4 בדצמבר. שרון קנטור, מערכת וואלה!
המוחות בגינת לווינסקי/מערכת וואלה!, שרון קנטור
הפגנה נגד אלימות נגד נשים, צומת עזריאלי, תל אביב, 4 בדצמבר 2018. יותם רונן
ההפגנה בצומת עזריאלי, היום/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully