וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל "זובור": משרד הביטחון יכיר בנכותו של לוחם לשעבר שחלה בסוכרת

2.12.2018 / 21:00

חייל בחיל השריון שפלוגתו נסגרה הועבר לפלוגה מקבילה, ושם לטענתו חווה התעללויות, עונשים בלתי סבירים וטקס חניכה משפיל. לאחר שחרורו חלה בסוכרת נעורים ובית המשפט קבע כי על משרד הביטחון לשאת באחריות. "האירועים שעבר הם טריגר להתפרצות המחלה"

תגבור כוחות שריון וארטילריה לאור הערכת המצב בפיקוד הצפון, 1 ביולי 2018. דובר צה"ל, דובר צה"ל
עבר התעללות במסגרת שירותו בחיל השריון/דובר צה"ל, דובר צה"ל

חייל משוחרר שחלה בסוכרת נעורים כארבעה חודשים לאחר שחרורו יוכר כנכה צה"ל. בית המשפט המחוזי בחיפה פסק כי הסיבה לכך היא שרשרת התעללויות והשפלות באירועי "זובור" שעבר בשירותו הצבאי בחיל השריון. הרכב השופטים הורה החודש להכיר בנכותו וכן חייב את משרד הביטחון לשאת בהוצאות המשפט של החייל כ-10 אלף שקלים.

החייל התגייס לצה"ל בשנת 2012 והוצב בפלוגת "מחץ" שבחיל השריון. ארבעה חודשים בלבד לפני שחרורו, נסגרה הפלוגה בה שירת, והוא הועבר לפלוגת "כפיר" באותו הגדוד. בין הפלוגות קיימת מסורת של יריבות רבת שנים ובשל כך, עבר החייל שורה של השפלות. כך למשל, במסגרת טקס חניכה מול חיילי הפלוגה תלש הרס"ר הפלוגתי את סמל היחידה של החייל, וכשניסה להתנגד ולמנוע את המעשה, מפקדיו האשימו אותו באלימות.

כמו כן, כשביקש לצאת לאזכרה של בן משפחה נאלץ החייל להישאר לשמירות בבסיסו בסוף השבוע, שמירות שלא הלמו את הוותק שצבר בשירות. באירוע אחר, כשנשא את נשקו האישי עם רצועה שעליה סמלי פלוגתו הקודמת, זכה ללעג. עוד תיאר כיצד נענש באופן לא מידתי כשלא צחצח את נעליו לפני מסדר ביקורת. לאור האירועים החייל התלונן על היחס המתעמר כלפיו, אולם לדבריו, זכה להתעלמות מוחלטת ואף לאיום בעונשים.

עוד בוואלה! NEWS:
"הוועדה מיותרת": השרים יאשרו מחליף לאלשיך, וארדן מחכה ליועמ"ש
"הגיעו להילחם": עימותים אלימים בפריז במחאה נגד מקרון
שלום, שלווה והלוואה: החומה הגדולה של סין סוגרת על העולם

טנק מרכבה מסייר לאורך גבול רצועת עזה. לירון מולדובן
תלונות החייל זכו להתעלמות/לירון מולדובן

כחודש לאחר שחרורו מצה"ל, החייל החל לסבול משורה של תסמינים המאפיינים את מחלת הסוכרת. לאחר סדרה של בדיקות מקיפות אובחנה אצלו סוכרת נעורים. עם אבחון המחלה, הגיש החייל תביעה לקצין התגמולים במשרד הביטחון להכרה בזכותו כנכה צה"ל. עו"ד יואב אלמגור, שייצג את החייל, טען לקשר סיבתי בין תנאי השירות לבין המחלה.

משרד הביטחון דחה את התביעה בטענה כי לא הוכח קיומו של קשר סיבתי. בהחלטתו, הסתמך משרד הביטחון על חוות דעתו של פרופ' מרדכי וייס, מומחה למחלות פנימיות ואנדוקריניות, שקבע כי אין אסכולה רפואית שמכירה בקיום קשר סיבתי בין מצב דחק לסוכרת נעורים. כמו כן, קבע כי מצבי הדחק שאליהם נחשף החייל לא היו חריגים באופיים, וכן עברה תקופה של למעלה מארבעה חודשים בין השירות להופעת המחלה.

החייל החליט להיאבק והגיש ערעור לבית משפט השלום בחיפה. הוא הצטייד בחוות דעתו של פרופ' חוליו וינשטיין, מומחה בתחום שטען כי הסיבה להתפתחות סוכרת נעורים טרם הובהרה עד תום, אך מקובל כי התפתחות המחלה נעוצה בגורמים גנטיים וסביבתיים. לדבריו, הגורם הגנטי לבדו לא יכול לעורר את המחלה, והגורם הסביבתי מהווה טריגר המפעיל את המערכת החיסונית וגורם להתפרצות קלינית. "מספיק גורם סביבתי גם בעוצמה נמוכה המשמש כטריגר וגורם להתפרצות הסוכרת הקלינית", הסביר.

עוד באותו נושא

חיילת שהוטרדה מינית הוכרה כנכת צה"ל: "מצטערת שהתגייסתי"

לכתבה המלאה

משרד הביטחון: גרסת החייל אינה אמינה

בית המשפט קיבל את גרסת החייל אולם משרד הביטחון הגיש ערעור לבית המשפט המחוזי בטענה שגרסת החייל אינה אמינה. החייל "חווה תנאי שירות רגילים, ללא קשיים מיוחדים או אירועים חריגים, לא מבחינה פיזית ולא מבחינה נפשית", נטען. עוד הוסיפו במשרד הביטחון שמחלת הסוכרת קיימת במשפחתו של החייל וכבר הוכח כי המרכיב הגנטי משמעותי בהתפרצות המחלה.

בית המשפט המחוזי דחה את ערעורו של משרד הביטחון, וקיבל את מסקנת שופטי בית משפט השלום. "בשימת לב לחוות הדעת הרפואית שצורפה מטעם החייל, לרבות הספרות הרפואית עליה מבוססת חוות הדעת, וכן בהתחשב במסקנות הוועדות הציבוריות התומכות בהכרה בסוכרת ככזו הנגרמת כתוצאה מאירועי דחק, צדקה הוועדה במסקנה שאליה הגיעה", החליטו השופטים.

בית משפט המחוזי, חיפה. Google street view, צילום מסך
חייב בתשלום 10 אלף שקלים. בית המשפט בחיפה/צילום מסך, Google street view

עוד פסקו כי החייל חווה סדרת השפלות במסגרת סיום שירותו. "ההתייחסות כלפיו בפלוגת כפיר הייתה שונה משל חבריו, אין מדובר בפרק זמן קצר של שבועיים-שלושה, אלא במסכת שנמשכה כארבעה חודשים". עוד הוסיפו כי "על החייל הוטלו משימות רבות של שמירות וביצוע עבודות שלא מקובל להטילן לרוב על חיילים ותיקים, אלא אם קיימת מצוקת כוח אדם".

השופטים קבעו כי האירועים שעבר אינם טריוויאליים ואינם מאפיינים התנהלות רגילה של חיי צבא והם הטביעו חותם על החייל. "המסקנה הבלתי נמנעת היא כי אכן סך האירועים והחוויות מהווים עוצמת דחק, שיש בה כדי לשמש טריגר לפרוץ מחלת סוכרת הנעורים ממנה סובל המשיב", טענו השופטים בהחלטתם. בית המשפט חייב את משרד הביטחון להכיר בחייל כנכה צה"ל, ואף חייב את המשרד לשאת בהוצאות המשפט של החייל כ-10 אלף שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully