וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הקיצוץ: ממשל טראמפ נאבק על המשך הסיוע לפלסטינים

למרות התבטאויותיו של נשיא ארצות הברית בנושא, אנשי ממשלו פועלים כעת נגד השעון במאמץ לתקן חוק שיחייב בעצירה מוחלטת של העברת הכספים לפלסטינים. הסיבה: החוק יוביל לקיצוץ גם בפעילות התיאום הביטחוני עם ישראל, ויוסיף מכשולים לתכנית השלום של טראמפ המתגבשת

צילום: רויטרס

במשך שנתיים ממשלו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חתך באופן משמעותי את הסיוע שמעבירה ארצות הברית לפלסטינים. אלא שכעת, כשכל הסימנים מעידים כי הוא עומד לחשוף את תכנית השלום שלו למזרח התיכון, נראה כי הממשל מנסה לשמר חלק מכספי הסיוע - זאת לאחר שטראמפ התבטא בהזדמנויות שונות נגד העברתם לפלסטינים.

הסיבה למהלך היא כי מישהו בממשל התעורר מאוחר מידי. חוק חדש שלא תפס עד כה כותרות, יאלץ את ארצות הברית לעצור את כליל הסיוע הכספי לרשות הפלסטינית, גם אלו המשמשים לשיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל, עד לסוף חודש ינואר הקרוב. משמעות ביטול הסיוע, שנאמדת בכ-61 מיליון דולרים, יפגע בשיתוף הפעולה הביטחוני בין הפלסטינים לישראל, שמועיל לצרכים הביטחוניים של שני הצדדים.

עוד בוואלה! NEWS:
הממשלה עשויה לאשר את מינוי אדרי - אך תיאלץ להגן עליו בבג"ץ
"מפרים את הסדר הציבורי": עיר באינדונזיה תקנוס תושבים להט"בים
הפצוע מנמל אילת: "הסתובבתי והותקפתי, לא הצלחתי לזוז"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ 11.9.2018. רויטרס
הממשל מנסה למצוא פתרונות למשבר. טראמפ/רויטרס

כדי למנוע את המצב וכן כדי להסיר מכשולים עתידיים לקראת תכנית השלום המובטחת, ממשל טראמפ ממהר למצוא פתרון אפשרי. בימים הקרובים יישלח לקונגרס גנרל אריק וונדט, המשמש כמתאם הביטחוני של ארצות הברית לישראל ולרשות הפלסטינית, כדי לדחוק במחוקקים לבצע תיקון בחוק.

פקידים בקונגרס ציינו כי כי וונדט יחל במאמצים לשינוי החוק כבר בשבוע הבא, תוך ניסיון לפתור את המשבר עד לסוף השנה הנוכחית. אם המאמצים הללו ייכשלו, הפקידים העריכו כי הבית הלבן יפעיל לחץ חזק יותר בתחילת השנה הבאה.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בטקס האזכרה ליאסר ערפאת 11 בנובמבר 2018. רויטרס, רויטרס
האשימו את האמריקנים. יו"ר הרשות אבו מאזן/רויטרס, רויטרס

מחלקת המדינה האמריקנית סירבה להגיב בנוגע לניסיונות להוביל לתיקוני החקיקה, אולם אישרה כי היא אכן מודעת לבעיה שנוצרה. "אנחנו לומדים את ההשפעה הפוטנציאלית של החוק", אמרו במחלקת המדינה בתגובה לשאלות שהוצגו על ידי סוכנות הידיעות AP. "בשלב זה לא בוצעו שינויים בסיוע הביטחוני של ארה"ב לרשות הפלסטינית".

החוק המדובר נחתם על ידי הנשיא טראמפ בתחילת אוקטובר, אם כי לא תפס את מרב תשומת הלב. הבית הלבן הכריז כי החוק נועד לאפשר שימוש משפטי בנכסים שהוקפאו או נתפסו על ידי ארצות הברית נגד תביעות של ארגונים על בסיס מעשי טרור. משמעות החוק עבור הפלסטינים היא הפסקת כל סיוע שמועבר על ידי ארצות הברית, אלא אם הרשות תיעתר לשלם פיצויים עבור קורבנות אמריקנים שנפגעו בתקיפות פלסטיניות. לעתים מדובר במאות מיליוני דולרים, ומועד הסף לקבלת התנאי - עד סוף חודש ינואר 2019.

"החלטה קצרת רואי"

ברשות הפלסטינית כבר הבהירו כי אין בכוונתם לשלם את הסכומים הללו, וציינו כי ממשל טראמפ נוהג בחוסר תום לב. לדברי בכירים ברשות, טראמפ כבר קיצץ מאות מיליוני דולרים בתכניות סיוע שונות, לצד הכרה בירושלים והעברת השגרירות האמריקנית לעיר.

"שיתוף הפעולה הביטחוני מבוסס על כך שאנחנו מתנגדים לטרור ונלחמים בו ", אמר נביל שעת, יועצו של אבו מאזן לענייני חוץ. "לכן, לא ניתן ליישם דבר כזה במקרה שלנו". בעניין הזה הממשל רואה עין בעין עם הרשות, וממשיך בחיפוש אחר דרך לעקוף את החוק או לחלופין באיתור פתרון חקיקתי אחר. גם כמה חברי קונגרס שמוכרים כפרו ישראלים מסייעים במאמצי החקיקה.

מומחי משפט בארצות הברית שלמדו את החוק טוענים כי הדרך הקלה להתגבר על המכשול תהיה לאפשר לנשיא או לשר החוץ האמריקני לוותר על הקיצוץ בכספי הסיוע מסיבות לאומיות. "מהלך שכזה חיוני ביותר לממשל הזה או לכל ממשל עתידי שרוצה להמשיך את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים", אמר סקוט אנדרסון, עורך דין ודיפלומט אמריקני לשעבר. "הפסקת היכולת לסייע כפי שהחוק קובע, תהייה קצרת רואי, בלשון המעטה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully