וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתוני ההטרדות המיניות: בחצי מהמקרים לא ננקטו צעדים נגד המטריד

29.11.2018 / 19:58

מסקר שערכה הרשות לקידום מעמד האישה עולה כי 37% מהישראלים היו קורבנות להטרדה מינית. 66% טענו כי לא היו שינויים במדיניות מקום העבודה אחרי הגשת תלונה. יו"ר הוועדה לצמצום ומניעת הטרדות מיניות: "חידוד הנושא והתייצבות לצד הקורבנות יביאו לשינוי"

עריכת וידאו:ניר חן

אחד מכל שלושה ישראלים היו עדים להטרדה מינית - כך עולה מסקר שערכה הרשות לקידום מעמד האישה שמתפרסם הערב (חמישי). על פי הסקר, שנערך עבור הוועדה לצמצום ומניעת הטרדות מיניות בראשות מנכ"לית הרשות אווה מדיז'בוז', 33.1% מהישראלים נחשפו להטרדה מינית של אדם אחר ו-37% מהישראלים היו קורבנות להטרדה מינית בעצמם.

69.6% מהם חוו הטרדה מינית כמה פעמים, 18% פעם אחת בלבד ו-10.4% חוו הטרדות מיניות עשרות פעמים. הנתון המדאיג יותר הוא שב-51.2% מהמקרים לא ננקטו צעדים פורמליים נגד המטריד - ורק ב-40% מהצעדים ננקטו צעדים כלל.

66.1% מהנשאלים טענו כי לא היו שינויים במדיניות הארגון או העבודה בעקבות הגשת התלונה במקום העבודה על ההטרדה המינית. רק ב-14.9% מהמקרים ננקטו צעדים. ב-5.4% מהמקרים שינו נהלים לגבי הליכי הדיווח ו-1.7% אחוזים מהנשאלים טענו כי פותחה תוכנית להכשרת העובדים בעניין.

עוד בוואלה! NEWS:
בעקבות המתיחות באוקראינה: טראמפ ביטל את פגישתו עם פוטין
ריקודים, סלפי וקביים: כהונתו של אלשיך דרך עדשת המצלמה
מסתמן: צעדים משמעתיים למפקדים מתקרית ירי הטיל על האוטובוס בדרום

אילוסטרציה. אורי לנץ
19% מהנשים חוו מגע לא הולם. אילוסטרציה/אורי לנץ

קבוצת האוכלוסיה הגדולה ביותר שטענה כי במקום התעסוקה שלה לא ננקטו צעדים פורמליים נגד אותו המטריד היו בקרב האוכלוסיה הערבית - 66.7% מהנשאלים. בקרב האוכלוסיה החרדית 50% טענו כי לא היה שינוי במדיניות הארגון. זאת, לעומת הנתונים באוכלוסייה הכללית העומדיל על 46.7% מהנשאלים.

מרבית הנשאלים, 53.4%, טענו כי חוו הטרדה מינית בין הגילאים 18-24. בשכבת הגיל הבאה, 18.7% מהנשאלים טענו כי חוו הטרדה מינית, בין הגילאים 25-30.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

ההטרדות הנפוצות: בדיחות מיניות, בהייה לא נאותה ומגע לא הולם

ההטרדה המינית הנפוצה ביותר היא הערות או בדיחות בעלות אופי מיני כשהסבו תחושת אי נעימות. 30.7% מהציבור דיווחו כי חוו הטרדה כזו, המהווים 40.2% מהנשים ו-21.1% מהגברים. על נגיעה, חיבוק או נשיקה בלתי רצויים דיווחו 24% מהציבור, וגם במקרים אלה נשים חוו את ההטרדה כפליים מאשר גברים - 32% לעומת 15.9%. בנוסף לכך, 22.5% מהציבור דיווחו על שאלות פולשניות הנוגעות לחייהם האישיים, המהווים 28.8% מהנשים ו-16.2% מהגברים.

ההטרדה השנייה הכי נפוצה היא בהייה לא נאותה, שאותה חוו 33.6% מהנשים לפחות פעם אחת לעומת 9.8% מהגברים בלבד. כך גם באשר להערות הנוגעות למראה החיצוני שהסבו תחושת אי נעימות - 28% מהנשים ו-6.7% מהגברים בלבד.

משטרת ישראל מרחב ירקון. ראובן קסטרו
5.9% מהציבור חוו תקיפה מינית או אונס עליהם דיווחו. תחנת משטרה/ראובן קסטרו

בהמשך רשימת ההטרדות הנפוצות מופיעים מגע פיזי לא הולם עליו דיווחו 13.8% מהציבור (19.7% מהנשים ו-8% מהגברים), שימוש בשפת גוף מינית או חשיפה של הגוף עליו דיווחו 12.9% מהציבור (14.7% מהנשים ו-11% מהגברים) והצעות לא הולמות או חוזרות ונשנות לצאת לדייט עליהן דיווחו 12.5% מהציבור (19.4% מהנשים ו-5.6% מהגברים).

אחוזים בודדים מהציבור דיווחו על הצגת תמונות בעלות אופי מיני - 10.8% מהנשים לעומת 7.9% מהגברים, על הצקות וניסיונות חוזרים ליצור קשר במרחב הווירטואלי - 12.1% מהנשים ו-4.7% מהגברים, בקשות או הפעלת לחץ במטרה לקיים יחסי מין - 10.9% מהנשים ו-2.5% מהגברים, הודעות מיניות בסלולרי - 8.9% מהנשים ו-3.3% מהגברים) ותקיפה מינית או ניסיון אונס עליהם דיווחו 5.9% מהנשים ו-1.9% מהגברים.

בסך הכול דיווחו 54.8% מהציבור כי חוו לפחות את אחת מההתנהגויות האלה, בהם 65.7% מהנשים ו-43.8% מהגברים. ב-70% מהמקרים ההטרדה חזרה על עצמה כמה פעמים.

"זכותה של כל אישה לריבונות על גופה"

הסקר הוא חלק מפעילות הוועדה הלאומית שתגיש את מסקנותיה בחודשים הקרובים. בין היתר מתכננת הוועדה להמליץ על קמפיין מודעות לאומי ורחב-היקף, בדומה לקמפיינים שנעשו בשנים האחרונות בקנדה ובאוסטרליה, על מנת לעורר מודעות להתנהגויות שמהוות הטרדה מינית.

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל אמרה כי "ההטרדות המיניות הן נגע חברתי חוצה מעמדות ומגזרים שמחייב מענה הוליסטי והירתמות של כלל המערכות - החינוך, האכיפה, המשפט והתקשורת. רק יחד נוכל למגר את הנגע". היא הוסיפה כי הוועדה שהיא יזמה את הקמתה "תביא בקרוב לאישור הממשלה תכנית לאומית ראשונה מסוגה למיגור התופעה. יש לנו אפס סובלנות להטרדות ומטרידים. גוף האישה אינו הפקר, וזכותה של כל אישה לריבונות בלעדית על גופה".

השרה גילה גמליאל בכנס הליכודיאדה באילת, 13 בינואר 2018. ליכודיאדה, מערכת וואלה! NEWS
"ההטרדות המיניות הן נגע חרבתי חוצה מעמדות ומגזרים". גמליאל/מערכת וואלה! NEWS, ליכודיאדה

אווה מדז'יבוז', מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה ויו"ר הוועדה, אמרה כי אחת המשימות שלה היא ליצר מודעות ציבורית. "לצערי, הרבה מהמקרים שאנחנו מגדירות ומגדירים באופן חד-משמעי כהטרדה מינית, לא נתפסים כך בעיני חלקים בציבור", אמרה. "אחת המסקנות ששמענו מעמיתינו בעולם היא שחידוד הנושא, בעיקר תוך שמקפידים להזכיר את החובה המוסרית להתייצב לצד הקורבן ולא לצד התוקף, יכולה להביא לשינוי תפיסות ולעלייה חשובה במודעות".

אוה מדז'יבוז', מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה בהפגנה נגד אלימות כלפי נשים בכיכר דיזינגוף, ת"א. ראובן קסטרו
אווה מדז'יבוז' בהפגנה נגד נשים בכיכר דיזינגוף/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully