וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: צעדים משמעתיים למפקדים מתקרית ירי הטיל על האוטובוס בדרום

29.11.2018 / 16:38

גורמים המעורים בתחקיר ירי הנ"ט לעבר האוטובוס בגבול עזה סיפרו בשיחות סגורות כי התגלתה שרשרת כשלים בהיערכות. אילו היו מעודכנים כי הגבעה מאוימת על ידי חמאס - החיילים לא היו נכנסים אליה. הערכה: הרמטכ"ל לא יסתפק בצעדים משמעתיים נגד הדרג הזוטר

פגיעה ישירה באוטובוס - שני בני אדם נפגעו באורח קשה מפגיעה ישירה של טיל נ"ט באוטובוס בעוטף עזה/שימוש בסרטון לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

הרמטכ"ל יורה על צעדים משמעתיים נגד מפקדים בעקבות ירי טיל הקורנט לעבר האוטובוס סמוך לגבול הרצועה - כך מעריכים גורמי ביטחון, לקראת השלמת תחקיר האירוע שבו חייל נפצע באורח קשה וחייל נוסף נפצע באורח קל. לדברי אותם גורמים, הרמטכ"ל גדי איזנקוט הנחה לבצע השלמות בתחקיר, והוא לא יסתפק בחידוד הנהלים ובצעדים נגד הדרג הזוטר שנכח במקום.

בעקבות חשיפת הכוח המיוחד של צה"ל בחאן יונס, במהלך פעולה חשאית שהתקיימה ב-11 בנובמבר, היה חשש שבכוונת חמאס לבצע פעולות נקמה על הרג המג"ד ושישה פעילי הזרוע הצבאית בחילופי הירי. בהמשך למידע זה ולהערכת המצב הביטחונית, החליט מפקד פיקוד העורף להנחות על סגירת מוסדות החינוך וגני הילדים בעוטף עזה.

למרות היערכות פיקוד הדרום ואוגדת עזה, וכן האווירה המתוחה בציבור הישראלי מחשש לפעולת הנקמה על הרג אנשי הזרוע הצבאית, הצליח חמאס לאתר מטרה נוחה על גבעת "חץ שחור" במרחק קצר מגבול רצועת עזה. ארגון הטרור שיגר טיל קורנט לעבר אוטובוס, זמן קצר לאחר שירדו ממנו עשרות לוחמים של חטיבת גבעתי. כתוצאה מעוצמת הפיצוץ עלה האוטובוס באש ולוחם נפצע באורח קשה. לאחר מכן נמתחה ביקורת חריפה על הדרגים השונים בפיקוד דרום מאחר שרק באורח נס לא נהרגו עשרות חיילים.

עוד בנושא:
החיילים נכנסו לשטח אסור: המחדל מאחורי פגיעת טיל הנ"ט באוטובוס
פגיעה ישירה באוטובוס: חמאס פרסם את תיעוד פגיעת הטיל בעוטף

פגיעת הפצמ"ר באטובוס. אליהו הרשקוביץ, "הארץ", מערכת וואלה! NEWS
האוטובוס עולה באש לאחר שנפגע מטיל/מערכת וואלה! NEWS, אליהו הרשקוביץ, "הארץ"

בעקבות האירוע החמור, צה"ל ביצע תקיפות נרחבות ברחבי רצועת עזה והתפתח עימות שנמשך 44 שעות, במהלכו חמאס ושאר ארגוני הטרור שיגרו יותר מ-500 רקטות לעבר שטח מדינת ישראל. בפיקוד דרום ביצעו תחקיר מבצעי, ובמקביל מפקד זרוע היבשה אלוף קובי ברק מינה צוות בדיקה בפיקודו של מפקד מערך הגנת הגבולות, תת-אלוף אמיר אבשטיין, שיבחן את התנהלות הכוחות בירי הנ"ט.

התחקיר גילה כי בעקבות החשש מפיגוע נקמה חתם מפקד פיקוד הדרום אלוף הרצי הלוי על צו מיוחד לסגירת אזורים שעליהם חמאס יכול לשגר טילי נ"ט או לבצע ירי צליפה. בצו נכתב במפורש: "לא יכנס אדם לשטח הסגור, ולא יצא ממנו, אלא אם בידיו היתר בכתב, שניתן על ידי ומי מטעמי".

עוד נכתב בצו האלוף כי "צו זה לא יחול על חייל או שוטר הנדרש להיכנס לשטח לשם מילוי תפקידו וכן על תושבי השטח הקבועים אשר ברשותם שטחים חקלאים בשטחים הללו וקיבלו מהגורם הצבאי המוסמך אישור להיכנס לעבודות 24 שעות מראש".

עוד באותו נושא

ההחלטה שהצילה עשרות חיילים: פרטים חדשים מהאסון שנמנע בגבול הרצועה

לכתבה המלאה
פיצוץ אוטובוס מחמאס. אין, מערכת וואלה! NEWS
רגעי הפגיעה באוטובוס בגבעת "חץ שחור"/מערכת וואלה! NEWS, אין

גורמים המעורים בפרטי התחקיר סיפרו בשיחות סגורות כי התגלו שרשרת של כשלים בהבנת המציאות הביטחונית ובהיערכות הדרגים השונים גם בפיקוד הדרום ובאגף המבצעים ומטה, עד לרמת הגדודים שפעלו במרחב ולכוחות שהוקפצו לתגבר את הגזרה. אחד הנושאים הבולטים לא היה רק שרשרת הפקודות שירדו מהמטה הכללי לדרגי השטח, אלא גם נוסח צו האלוף, שכוון בעיקר לגורמים אזרחיים ולא בהכרח למפקדי החיילים והחיילים שחצו את מחסום המשטרה הצבאית בדרכם לחורשה בגבעת "חץ שחור". בבוקר הירי על האוטובוס נשלחו קצינים למוקדי החיכוך מטעם פיקוד דרום על מנת לוודא שהצו נאכף אך עם זאת, טענו גורמי צבא כי חלק מחיילי היחידה שהגיעו לגבעת חץ שחור טענו שבאו לתגבר. מהתחקיר עולה שאילו הכוחות בגזרה היו מעודכנים שהגבעה מאוימת בירי טילי נ"ט, ניתן להעריך שלא היו נכנסים אליה לחניית ביניים.

גורמי ביטחון ממליצים לנסח את צו האלוף באופן חד וברור בנושא, ויתרה מזאת, לשלוח כוחות בקרה לכל מוקדי החיכוך כדי לבדוק שלא הסתננו מבעד לחסימות יחידות צבאיות או אזרחים. עוד טענו גורמי ביטחון כי נכון היה להיערך אחרת בשטח ולא רק על ידי הצבת שוטרים צבאיים. לראייה, בעקבות פגיעת הנ"ט באוטובוס, עיבה פיקוד הדרום את מוקדי החיכוך לאורך הגבול והמקומות החשופים לירי צליפה ונ"ט בקוביות בטון, חסימות זמניות וסגירת שערים במנעולים, ללא כל צורך בשוטרים צבאיים שיעמדו במקום.

לדברי אותם גורמי ביטחון, בשונה משיגור טיל הנ"ט מצפון רצועת עזה שפגע באוטובוס הילדים בשנת 2011, שבו לא הייתה התרעה מובהקת לאפשרות של פיגוע, במקרה המדובר היה חשש מכוונת חמאס לבצע פיגוע. אותם גורמים טענו כי ערנות המפקדים באוגדת עזה ובחטיבה המרחבית, והעברת מסר לחידוד הנהלים לכלל היחידות במרחב, כמו תצפיות בחמ"לים והניידות וסיורי ביטחון שוטף (בט"ש), יכלו לזהות את ריכוז כוחות של החיילים בגבעת "חץ שחור" ולמנוע את הפיגוע. הגורמים הדגישו כי האיום לא היה מוחשי לכלל הכוחות בגזרה, למרות שמרביתם היו בהגנה ולא במצב התקפה.

זרית פגיעת הפצמ"ר בעוטף עזה 12 בנובמב 2018. אנשי הדממה, מערכת וואלה! NEWS
עשן בזירת הפגיעה/מערכת וואלה! NEWS, אנשי הדממה

לדברי גורמי ביטחון, תחקיר אירוע שיגור טיל הקורנט לעבר אוטובוס החיילים בגבול רצועת עזה הוצג לרמטכ"ל, שהנחה לבצע בו השלמות. הגורמים העריכו כי פרט לחידוד הנהלים במקרים דומים בעתיד, הרמטכ"ל ינחה על צעדים משמעתיים נגד מפקדים - ולא יסתפק בדרג הזוטר שנכח בשטח.

בתוך כך, טרם הוצג לרמטכ"ל התחקיר המבצעי של אמ"ן על מהלכי המבצע המיוחד בחאן יונס שלא היה אמור להיחשף. במקביל, מינה הרמטכ"ל את אלוף ניצן אלון לבחון את פעילות המערכים המיוחדים על בסיס התחקיר המבצעי כדי למנוע מקרים דומים בעתיד. כבר בשלב זה נשמעת ביקורת בתוך קהילת המודיעין על האופן בו הופעלו הכוחות.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "הפרטים המופיעים בכתבה בנושא תחקיר אירוע הנ"ט בגבול עזה חלקיים ואינם מדויקים. תהליך התחקיר בצה"ל טרם הסתיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully