וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההחלטה שהצילה עשרות חיילים: פרטים חדשים מהאסון שנמנע בגבול הרצועה

17.11.2018 / 21:26

חייל צה"ל נפצע קשה מירי טיל נ"ט לעבר אוטובוס בגבול, דקות לאחר שירדה ממנו קבוצת חיילים. מעדויות שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי הכוחות הגיעו לנקודה החשופה בניגוד לצו אלוף. עוד עולה כי רק החלטת מפקד להוריד את החיילים מהאוטובוס רגע לפני הירי, מנעה אסון כבד

פגיעה ישירה באוטובוס - שני בני אדם נפגעו באורח קשה מפגיעה ישירה של טיל נ"ט באוטובוס בעוטף עזה/שימוש בסרטון לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

ביום שני סמוך לשעה 16:35 שיגרה חוליית מחבלים של חמאס טיל מסוג "קורנט", טיל נ"ט רוסי המוגדר כאחד הטובים בעולם מסוגו, לעבר גבעת חץ שחור בצפון רצועת עזה ופגעה בצורה מדויקת בחלקו האחורי של אוטובוס חיילי צה"ל. כתוצאה מהפגיעה התפוצץ האוטובוס ונשרף לחלוטין, אך הנהג הספיק להיחלץ ולא נפגע. חייל שעמד סמוך לאוטובוס נפצע באורח קשה. תמונות האוטובוס העולה באש וסרטון שפרסם חמאס מאוחר יותר הפך לנשק תודעתי ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת נגד ישראל וצה"ל. גורמי ביטחון הגדירו את האירוע כ"תקלה מבצעית חמורה מאוד". בדיקה ראשונית בשטח העלתה כי בכניסה לגבעה היה מחסום משטרתי שהיה אמור למנוע מאזרחים וחיילים להיכנס אל הגבעה בשל החשש מירי צליפה ומטילי נ"ט.

לפי עדויות שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי בעקבות הערכת מצב ביטחונית וניתוח השטח שוטרים צבאיים מבסיס אורים וכוחות הנדסה באוגדת עזה לסגור מספר צירים ונקודות גישה המובילים אל גבול רצועת עזה בכפוף לצו עליו חתום מפקד פיקוד הדרום אלוף הרצי הלוי.

לקריאה נוספת בנושא:
חייל נפצע קשה מפגיעת רקטה סמוך לאוטובוס בעוטף עזה; צפו בתיעוד
אמו של החייל שנפצע מנ"ט: "התקשר לשאול לשלומנו שעה לפני"

פגיעת הפצמ"ר באטובוס. אליהו הרשקוביץ, "הארץ", מערכת וואלה! NEWS
האוטובוס שנפגע מהטיל/מערכת וואלה! NEWS, אליהו הרשקוביץ, "הארץ"

לפי הערכות בצה"ל, חמאס הושפל פעמיים על ידי הכוח המיוחד שפעל ביום ראשון השבוע בלב העיר הפלסטינית חאן יונס. בפעם הראשונה כשגילה שכוח עלית של צה"ל פועל מול בתי בכירי הזרוע הצבאית של ארגונו ובפעם השנייה כשהכוח המיוחד הצליח לחמוק ממנו תוך כדי חיסול שבעה מאנשיו, בהם מפקד בכיר בחמאס. הכוח שפינה את גופתו של סא"ל מ' וקצין נוסף שנפצע באורח בינוני הנחית מסוק יסעור בשטח הפלסטיני וחזר לישראל. בצה"ל העריכו כי הרצון לנקמה מידית יגבר על ההיגיון של ארגון החמאס ויש להתכונן לסכל פיגוע קשה בקרבת הגבול.

אוגדת עזה נערכה בשנה החולפת בשני מקרים דומים לנקמה מהצד הפלסטיני. הראשון כשצה"ל תקף מנהרה התקפית וקבר תחתיה למעלה מ-12 פעילי חמאס וג'יהאד אסלאמי, בהם בכיר בכוח העלית של חמאס (נוח'בה) ובכירים בזרוע הצבאית של הג'יהאד. במקרה השני במהלך חודש אוגוסט לאחר שצה"ל חיסל שני צלפים שאיימו על חיילי צה"ל בקו גבול עזה. בשני המקרים הצליח צה"ל למנוע מהחמאס להרוג חיילי צה"ל או אזרחים בקרבת הגבול.

עוד באותו נושא

חשופים לירי מול הטילים של חמאס: תחקיר שיגור הנ"ט על האוטובוס

לכתבה המלאה
פיצוץ אוטובוס מחמאס. אין, מערכת וואלה! NEWS
הפגיעה באוטובוס בגבול הרצועה, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, אין

מהעדויות התברר כי השוטרים הצבאיים נפרסו בשטח אוגדת עזה עם ציוד מתאים וצו אלוף ומנעו מכוחות להתקרב למוקדי החיכוך וסמוך אליהם הוצבו קוביות בטון ומחסומי פלסטיק זמניים. סמוך לשעה 16:15 הגיעו רכבי סוואנה אל הכניסה לגבעת חץ שחור ונבדקו על ידי השוטרים הצבאיים. לדברי גורמי צבא מפקדי הכוח הזדהו ככוח של יחידת מגלן שהגיע לתגבר באזור על רקע ההסלמה, אך בתחקיר התברר כי היו אלו חיילי יחידת בית הספר לניוד מבצעי (בלנ"מ) בזרוע היבשה. עוד התברר בתחקיר כי הם הגיעו אל הגבעה החשופה לירי נ"ט וצליפה כדי להכין קפה לחיילי היחידה בניגוד גמור לצו האלוף וההתרעות שהגיעו מהאוגדה.

לאחר מכן הגיעו אל הגבעה שני אוטובוסים של גדוד צבר מחטיבת גבעתי. מפקדי הפלוגה אכן הגיעו לתגבר באזור, אך השוטרים הצבאיים היו אמורים למנוע גם מהם את הכניסה ולמרות זאת אפשרו לנהגי האוטובוס להגיע אל האזור החשוף לירי נ"ט. אוגדת עזה בפיקודו של תת-אלוף אליעזר טולדנו הגדירה לכוחות שהוקפצו אל המרחב לא לרדת מערבית מכביש 232, אך בפועל לא נאכפה ההנחיה על ידי מפקדי שטח במקרה הזה.

עוד התברר מהתחקיר כי ההחלטה של רס"פ מגדוד רותם הצילה חיים של עשרות לוחמים. הרס"פ הנחה את החיילים לרדת מהאוטובוס כי האוטובוס היה צריך לבצע פניית פרסה ותוך כדי לחשוף את עצמו לקו הגבול. על מנת למזער את הסיכון הנחה את החיילים לרדת מהאוטובוס. לאחר שהחיילים ירדו והנהג ביצע את הפנייה בוצע שיגור הטיל לעברו. גורמים בצה"ל מעריכים כי חמאס לא המתין לירידת החיילים אלא ירה את הטיל כשהאוטובוס היה חשוף והעדיף כפי הנראה לפגוע בכלי רכב גדול למרות שבמקביל אליו חנו רכבי הסוואנה של בית הספר לניוד מבצעי.

צו איסור כניסה ל"מרחב רצועת עזה". ללא, מערכת וואלה! NEWS
החלטה של רס"פ מגדוד צבר הצילה חיים. צו המורה על סגירת האזור/מערכת וואלה! NEWS, ללא

גורמים שבקיאים בפרטי האירוע העריכו כי החמאס לא המתין לשעה 16:35 כדי לשגר את טיל הנ"ט, אלא הפעיל מגוון של חוליות נ"ט וצליפה לאורך כל גבול רצועת עזה כדי לאתר הזדמנויות מבצעיות להרוג חיילים או אזרחים והוא לא הצליח בגלל ערנות של הכוחות והקפדה על ההנחיות שיצאו ממפקדת האוגדה ופיקוד דרום. במסגרת המאמץ של חמאס לבצע פיגוע נקמה הצליח פיקוד הדרום לסכל לפני פיגוע הנ"ט שתי חוליות שהתכוונו לבצע פיגוע "משיכה" במהלכו היו אמורים כוחות צה"ל להגיע אל הגדר לטיפול באירוע חשוד ואז לשגר לעברם ירי צליפה או נ"ט.

גורמים באוגדת עזה שמתחו ביקורת חריפה על התנהלות המפקדים בשטח אמרו ביום שישי כי יש להחמיר בענישה נגד אותם מפקדים אבל צריך גם להפיק לקחים ומסקנות איך למנוע אירועים כאלה בעתיד על רקע המצב המתוח בגבול.

מדובר צה"ל נמסר, "מפקד זרוע היבשה, אלוף קובי ברק, מינה צוות בדיקה, שיבחן את התנהלות הכוחות באירוע ירי הנ"ט (נגד טנקים) ממנו נפצע חייל צה"ל באנדרטת "חץ שחור". את הצוות יוביל מפקד מערך הגנת הגבולות, תת-אלוף אמיר אבשטיין".

צו איסור כניסה ל"מרחב רצועת עזה". ללא, מערכת וואלה! NEWS
הגיעו אל הגבעה החשופה כדי להכין קפה לחיילי היחידה. צו המורה על סגירת האזור/מערכת וואלה! NEWS, ללא
צו איסור כניסה ל"מרחב רצועת עזה". ללא, מערכת וואלה! NEWS
צו המורה על סגירת האזור/מערכת וואלה! NEWS, ללא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully