וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל המשבר באוקראינה: טראמפ ביטל את פגישתו עם פוטין בפסגת ה-G20

29.11.2018 / 23:50

בדרכו לפסגה בארגטינה, הודיע נשיא ארה"ב כי לא ישוחח עם נשיא רוסיה בשל ההשתלטות על כלי השיט לחופי קרים. זאת כשעה אחרי שאמר כי זה "זמן טוב" להיפגש וברקע הודאת פרקליטו לשעבר כי שיקר בחקירה. "מצפה לפגישה משמעותית", אמר טראמפ. הקרמלין: מצרים על כך

רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע הערב (חמישי) על ביטול פגישתו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שתוכננה להתקיים בשולי פסגת ה-G20 בארגנטינה בסוף השבוע הקרוב. ההחלטה הפתאומית והדרמטית של טראמפ התקבלה בשל העימות הימי בין רוסיה לאוקראינה מול חופי חצי האי קרים בתחילת השבוע.

"בהתחשב בעובדה שהספינות והמלחים לא הושבו לאוקראינה מרוסיה, החלטתי שיהיה נכון יותר לכל הצדדים לבטל את הפגישה המתוכננת", כתב טראמפ בטוויטר שלו בעת טיסתו במטוס האייר פורס 1 לבואנוס איירס. הוא הדגיש כי הוא מצפה ל"מפגש משמעותי" אחרי שהמשבר .

הבית הלבן הסביר כי טראמפ שוחח עם שר החוץ מייק פומפאו, ראש הסגל ג'ון קלי והיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון. אלו דחפו את טראמפ להפגין טון נוקשה יותר כלפי פוטין, שעמו נועד ביולי בפסגה בהלסינקי מבלי להתעמת עמו בשום נושא.

נראה שההודעה של טראמפ תפסה את רוסיה בהפתעה. בתחילה נמסר מהקרמלין כי אם אכן טראמפ ביטל את הפגישה, "הדבר יפנה לפוטין זמן לפגישות מועילות נוספות בפסגה המתוכננת". דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב אמר בהמשך כי מוסקבה מצרה על ביטול הפסגה ומוכנה להמשך המגעים עם טראמפ. "משמעות הדבר היא שהדיון על נושאים בינלאומיים חשובים נדחתה ללא מגבלת זמן", אמר.

לקריאה נוספת:
נשיא אוקראינה: פוטין שקרן, הוא רוצה את כל המדינה שלי
פרקליטו של טראמפ לשעבר הודה כי שיקר לקונגרס בחקירת רוסיה
התנגשות ימית: רוסיה תקפה ספינות אוקראיניות לחופי קרים והשתלטה עליהן

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בעת יציאתו למדשאות הבית הלבן  29 בנובמר 2019. -, רויטרס
מצפה לפגישה משמעותית כשהמשבר יסתיים. טראמפ, היום/רויטרס, -

מאז התקרית בין המדינות, טראמפ שקל אם לקיים את הפגישה עם פוטין. תחילה אמר טראמפ כי בכוונתו לבטל את המפגש, אולם הוא ממתין לדוח הממצאים הנוספים מהתקרית. "זה מה שיקבע אם אכן ניפגש", אמר בריאיון לוושינגטון פוסט לפני יומיים. "אני לא אוהב את התוקפנות הזו". עם זאת, שעה קלה לפני טיסתו אמר: "זה זמן טוב מאוד להיפגש". הוא הוסיף כי הוא יקבל דוח סופי על המצב במהלך הטיסה, שבה שוחח עם בכירי ממשלו והכריז במפתיע על ביטול הפגישה שתוכננה ליום שבת.

טראמפ הודיע על ביטול הפגישה זמן קצר אחרי שפרקליטו לשעבר מייקל כהן הודה בבית משפט כי נתן הצהרות שקריות לקונגרס במסגרת חקירת המעורבות הרוסית בבחירות. לטענת כהן, שבעבר אמר כי הוא מוכן "לספוג כדור" עבור הנשיא, הוא הטעה את המחוקקים כשאמר שהמגעים עם מוסקבה על הקמת גורד שחקים שיישא את שמו של טראמפ הופסקו - כשלמעשה הם נמשכו עד ליוני 2016, עמוק בתוך קמפיין הבחירות. הנשיא כינה אותו אדם "שקרן" ו"חלש" המנסה להפחית את עונשו על חשבונו.

טראמפ רוצה לשפר את היחסים עם פוטין, אך חקירת התובע המיוחד והמעורבות הרוסית במלחמות באוקראינה וברוסיה הקשו על כך. גם תחת כהונתו החריפו היחסים בין שתי המעצמות והדרדרו לשפל שלא היה מאז המלחמה הקרה, וטראמפ אף הכריז על פרישה מהסכם גרעין שנחתם עם ברית המועצות.

לא ברור מה הוביל לשינוי הפתאומי בתכניות, אך פגישה בין הנשיאים בתזמון הזה הייתה עשויה להביך את הבית הלבן ואת טראמפ המנסים לערער על גרסתו של כהן.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין במהלך פורום השקעות בתחום ההון של VTB במוסקבה, רוסיה 29 בנובמבר 2018. רויטרס
הקרמלין נתפס לא מוכן. פוטין בפורום במוסקבה, רביעי/רויטרס

הסנאטור הדמוקרטי בוב מננדז מניו ג'רזי אמר כי טראמפ הפסיד "הזדמנות לעמוד על הערכים האמריקנים, החוק הבינלאומי והאינטרסים הלאומיים שלנו, אך במקום זאת הוא מוותר עליה". לדברי מננדז, "זה אירוני שהנשיא לא מוצא את עמוד השדרה בשביל להתעמת עם ולדימיר פוטין, אבל יכול להתעמת עם בעלות הברית הקרובות ביותר של ארצות הברית ברחבי הגלובוס".

התנגשות ימית: רוסיה תקפה ספינות אוקראינות לחופי קרים. מערכת וואלה! NEWS
כלי שיט רוסי פוגע בגוררת האוקראינית, ראשון/מערכת וואלה! NEWS

התקרית בין רוסיה לאוקראינה התרחשה לפני ארבעה ימים, כשחיל הים של רוסיה ושל אוקראינה התעמתו בעקבות התנגדות הרוסים למעבר כלי שיט אוקראיניים דרך הים השחור. כמה מלחים אוקראינים נפצעו ו-24 אנשי הצוות נעצרו ומאז הועמדו למשפט. הם עשויים להישלח לשנים ארוכות בכלא בגין חדירה לשטחה של רוסיה, בעוד שקייב טוענת כי היו אלו מים בינלאומיים.

בעקבות ההסלמה באזור, נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו האשים היום את פוטין בכך שהוא רוצה לכבוש את כל ארצו, וקרא לנאט"ו לפרוס ספינות מלחמה בים המשותף בין שתי המדינות השכנות בעקבות התקרית הימית. הוא גם אמר כי יגביל את תנועותיהם של אזרחים רוסים בארצו, שחלקים ממנה נתונים למשטר צבאי. קייב רוצה עזרה מוחשית מהמערב, אך זו לא נראית אפשרות ממשית.

"אל תאמינו לשקרים של פוטין", אמר פורושנקו לבילד, העיתון הנפוץ ביותר בגרמניה, כשהשווה את ההיתממות של רוסיה להכחשותיה ב-2014 כי היא שלחה חיילים לקרים על אף שהם היו בדרכם לספח את חצי האי. "פוטין רוצה את האימפריה הרוסית הישנה בחזרה", אמר. "קרים, דונבאס, כל הארץ, כמו הצאר הרוסי, כפי שהוא (פוטין) רואה את עצמו, האימפריה שלו לא יכולה לתפקד בלי אוקראינה. הוא רואה אותנו כמושבה שלו".

סיפוח קרים והתמיכה של רוסיה בבדלנים במזרח אוקראינה הובילו להטלת סנקציות כואבות על כלכלתה, ומאז גם ספגה עיצומים בשל מעורבותה בבחירות לנשיאות ארצות הברית ובשל ניסיון החיסול של המרגל לשעבר סרקיי סקריפל בבריטניה. מוסקבה דוחה את הטענות נגדה.

(עדכון ראשון: 18:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully