וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אכזבה במערכת הביטחון: אין ירידה במשתתפים במהומות בגבול הרצועה

24.11.2018 / 20:43

בישראל העריכו כי לאחר העברת הכספים מקטאר ועל רקע הדיווחים על התקדמות בשיחות העקיפות עם חמאס, יירד גם מספר המשתתפים בהפגנות השבועיות על הגדר. כעת נערכים בצה"ל לאפשרות של כישלון שיחות הפיוס עם פתח, ומחכים להפתעה הבאה שיציג חמאס במקרה של התנגשות

צילום: דדי פולד

ביום שישי האחרון הסתיימו ההפגנות על גבול רצועת עזה ללא הרוגים פלסטינים. נמשכת מגמת הירידה באלימות מאז ה-9 בנובמבר אז נהרג הפלסטיני האחרון מאש צה"ל. האלימות הפלסטינית בירידה וכבר לא רואים היקף גדול של צמיגים בוערים במטרה ליצור מיסוך למפגינים שעושים תמונות "סלפי" בעת החצייה לשטח הישראלי או חוליות שמגיעות עם מסור חשמלי נייד לחיתוך הגדר. אבל רצועת עזה עדיין מתוחה ונפיצה. למרות הקור העז והגשם הגיעו ביום שישי האחרון יותר מ- 10,000 פלסטינים להפגין נגד ישראל והרשות הפלסטינית על הגבול. נרשמו אירועים חריגים אבל כמות המשתתפים מעוררת דאגה במערכת הביטחון.

בצה"ל קיוו לראות את המספרים דועכים לאחר שחמאס צמצם את היקף האוטובוסים והמזון אותם הוא מממן עבור המפגינים שהגיעו ברגל, באופנועים ובכלי רכב באופן עצמאי. בעבר היה חמאס צריך לדחוק בהמונים להגיע אל הגבול ולהסתכן. המסרים מרצועת עזה באמצעות המתווך המצרי הם בנוסח: "אפשרו לנו להוריד את גובה הלהבות בהדרגה".



לקריאה נוספת:
ההחלטה שהצילה עשרות חיילים: פרטים חדשים מהאסון שנמנע בגבול הרצועה
דילמת עזה: חבית חומר הנפץ שתסבך את ישראל בהסלמה הבאה

פלסטינים מפגינים ברצועת עזה 16 בנובמבר 2018. AP
פלסטינים מפגינים בגבול הרצועה, בשבוע שעבר/AP

מאז ה-30 במרץ התקיימו 35 הפגנות בימי שישי שהפכו לחלק מהסדר היום הפלסטיני ברצועת עזה. 244 פלסטינים שנהרגו מאש צה"ל על הגבול הם הסימן לתסכול העצום ולבעיית ההרתעה. אותם פלסטינים שחוצים את קו ה- 100 מטר מגדר המערכת מבינים שצלף צה"ל מכוון אליהם את הקנה ובכל זאת הם מסתכנים. זה מעיד יותר מהכול על הצוק עליו עומד הרחוב הפלסטיני. ביום שישי האחרון נפצעו כעשרים פלסטינים חלקם מאש חיה של צה"ל.

קציני המודיעין המצריים נראו בשטח לצד כוחות הריסון של חמאס. יחד הם היו אמורים למנוע את האלימות אך התוצאות בשטח היו בניגוד לציפיות של המדינאים בירושלים. בישראל
רצו בתמורה להכנסת הסולר, הגז והדלק לרצועת עזה והמעבר מארבע שעות חשמל בממוצע ליממה ל-8 עד 12 ואישור העברת מיליוני הדולרים לחמאס לראות צניחה באלימות. לא כך הם פני הדברים. הרחוב הפלסטיני לא ממהר לוותר על הנוכחות בגבול למרות מזג האוויר ולמרות המסרים המבלבלים של חמאס.

עוד באותו נושא

הותר לפרסום: שב"כ סיכל ניסיונות חמאס להוציא פיגועים מאיו"ש

לכתבה המלאה
פלסטינים מפגינים ברצועת עזה 16 בנובמבר 2018. AP
פלסטינים מפגינים ברצועה בשבוע שעבר/AP

שתי נקודות חשובות התרחשו ביום שישי: צה"ל הפגין איפוק משמעותי בהוראות הפתיחה באש ומעבר לגבול לא נראו בכירי החמאס שנסעו לשיחות בקהיר במסגרת תהליך הפיוס בין חמאס לפתח. אותם בכירי חמאס מלהיטים מדי יום שישי את הרוחות בגבול ומסיתים את הציבור. אז ביום שישי האחרון הם היו עסוקים. מחר אמורה להיכנס משלחת של פתח מהגדה המערבית לרצועת עזה במסגרת אותו מאמץ.

חמאס מנהל כמה צירים מדיניים כדי לשפר את מעמדו ולייצב את הרחוב הפלסטיני תוך היחלצות מהמשבר הכלכלי והסרת המצור. לשם כך הוא מנהל בתיווך מצרים דיאלוג עם ישראל. באותה נשימה הוא ערוך ל"ימי קרב" כמו אלו שהתרחשו ברצועת עזה בשבוע שעבר. 500 רקטות שהוא שיגר הן תזכורת למה שהולך לאתגר את ישראל בסבב הבא. כרגע נדמה שהחמאס מעוניין מאוד בשקט יחסי ולדחות מערכה נגדו. אך יחד עם זאת מרחפת באוויר ההבנה שהמטה הכללי יידרש בקרוב. לעסוק בשאלה האם הגיע הרגע לצאת למערכה או להסתפק בסבב אלים מקוצר כדי למנוע מלחמה נגד חמאס.
האתגר צפוי גם לפיקוד העורף שהגיב הפעם באיחור לשיגורי הרקטות לעבר אשקלון ופיזר רק אחרי יממה כוחות סדירים בקרב הציבור.

פלסטינים מפגינים ברצועת עזה 16 בנובמבר 2018. AP
פלסטינים מפגינים בגבול עזה, בשבוע שעבר/AP

חמאס יאתגר גם את מערך ההגנה האווירי שדרכו חדרו 28 רקטות ונפלו שטחים בנויים, את אגף המודיעין בצה"ל שבעיקר צריך לבחור את נקודות הלחץ בהפצצות על החמאס כדי לקצר את "ימי הקרב", נקודה ששווה הרחבה משמעותית על רקע הביקורת בנושא של שר החינוך וחבר הקבינט נפתלי בנט. אם מאמצי הפיוס עם פתח יכשלו, כפי שמעריכים גורמם במערכת הביטחון בישראל, ומאמצי ההסדרה לא יסייעו לחמאס לגייס את הכספים הנחוצים אחרי הקיצוץ בכספי אונר"א, המדרון הוא מספיק חלקלק כבר עכשיו כדי שיוביל את חמאס להתנגשות מול ישראל.

במציאות שכזו, חמאס ירצה לחזק את ההרתעה שלו, להכאיב לישראל, ולהפתיע אותה. הפתעות של חמאס יכולת יכולות לבוא בשטח לידי ביטוי כמו בשימוש בטיל הנ"ט שפגע באוטובוס, באמצעות כלי טיס לא מאוישים, רקטות חדשות, צוללנים או מנהרות באמצעותן לא עשה שימוש מאז מבצע "צוק איתן", למנוע את המילה האחרונה מישראל (כמו שיגור הרקטות בשבוע שעבר כאקורד סיום) במקרה של סבב או הכרעה במקרה של מבצע או מלחמה ובדרך לשבש את שגרת החיים לציבור הישראלי.

אוטובוס החיילים בנפגע מטיל קורנט בגבול רצועת עזה, 12 בנובמבר 2018. AP
האוטובוס שנפגע מטיל נ"ט שירה חמאס/AP

מול עיניו חמאס תמיד יישאף להשיג קלפי מיקוח כמו שבויים. נקודה זו ממחישה כמה קרוב הוא היה בשבוע שעבר כשחשף את הכוח המיוחד בחאן יונס, וכמה גדולה הייתה ההשפלה שעבר כשהלוחמים הצליחו לחמוק מבין ידיו בעומק השטח הפלסטיני ולחזור לישראל.

בימים אלו דן הרמטכ"ל באפשרות להעניק לאותם לוחמים עיטור על פועלם. באותה נשימה צריך לציין שככל שהחמאס מפיץ תמונות שבהן נראים לטענתו לוחמי הכוח המיוחד כך ניתן להבין כמה גדולה ההיסטריה בארגון והפאניקה שעוררה הפעולה. בזמן שהמצב מתוח ונפיץ ויכול להגיע לעוד ימי קרב חשוב לציין את שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן שמחכה לשעת כושר כדי להגיד: "אמרתי לכם. נכון היה לצאת למתקפת מנע".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully