וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום חסר המזל באופוזיציה: הניסיון הכושל שיחק לידיים של נתניהו

21.11.2018 / 22:07

האופוזיציה נערכה לקרב הצמוד, אך גם בקואליציה לא לקחו סיכונים, ואף הזהירו מראש ח"כים "מורדים" והוציאו ח"כית אחרת מאשפוז. "קואליציית ה-61" הצליחה לשרוד, בקושי, את השבוע הראשון שלה, אך לא ברור עד כמה תוכל להאריך חיים במתכונת זו

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: איתי עמרם

את היום האחרון בכנסת הגדירו בקואליציה ובאופוזיציה עוד בתחילתו "דרמטי". אחרי התבוסה של "קואליציית ה-61" ביום שני, כשנפלה הצעת חוק ממשלתית שניסתה לקדם, וברקע מרחף המשבר הפוליטי שהסתיים השבוע, אף אחד לא לקח סיכונים. ראש הממשלה הציב מטרה אחת: להוכיח שהקואליציה הצרה יכולה לתפקד, גם אם זה בקושי.

אנשיו של נתניהו שיגרו אמש הודעות לח"כים מהליכוד כדי להבטיח את הגעתם להצבעות, ו"המורדים" קיבלו טלפונים ישירים. "אין קיזוזים או היעדרויות", נמסר להם. באופוזיציה הבינו שזה הולך לקרב צמוד בהצבעות, זיהו הזדמנות נוספת לזעזע את הקואליציה ופעלו באופן דומה. מרכז האופוזיציה ח"כ יואל חסון מ"המחנה הציוני" פנה לחבריו בהודעה כתובה והזהיר אותם מ"יום עמוס ומורכב מאד".

עוד בוואלה! NEWS:
אדלשטיין ביטל כנס שמאל בכנסת שקרא לפינוי היישוב היהודי בחברון
סקר וואלה! NEWS: נתניהו שומר על כוחו, גנץ מקפיץ את המחנה הציוני
מנהיגה הרוחני של ש"ס במתקפה על המשטרה: "רודפים לומדי תורה"

מליאת הכנסת מצביעה על חוק ההסדרה, 6 בפברואר 2017. רויטרס
יום של קרב צמוד. מליאת הכנסת/רויטרס

אבל תכניות לחוד ומציאות לחוד. שעה אחרי שהחל סדר היום במליאת הכנסת, הפך היום ה"דרמטי" לפחות חגיגי עבור האופוזיציה. ההזדמנות להוציא משיווי משקל את הקואליציה ברחה לה מהידיים, הפעם שלא באשמתה. ח"כ חיליק בר ("המחנה הציוני") טס ללא אישור לסין, צעד שגרר נגדו ביקורת חריפה בתוך המפלגה. "כאילו שיחסי ישראל-סין היו נופלים אם הוא היה נשאר בארץ לטובת מה שהלך פה היום", אמרה אחת מחברות הכנסת במפלגתו. ח"כ חסון טען כי ביקש ממנו לבטל את נסיעתו, אך בר סירב.

בהמשך אף כינה בר את חסון "שקרן" וטען להגנתו כי היה מקוזז עם ח"כ יצחק ועקנין מש"ס, ששהה בחול. עבודת הגיוס הקשה של האופוזיציה לא הוכיחה את עצמה כשהתברר גם שח"כ משה מזרחי ("המחנה הציוני") ייאלץ להיעדר מההצבעות בשל השתתפותו בהלוויית אחייניתו שנפטרה הלילה בפתאומיות. כולם היו להוטים לרשום הישג על הקואליציה, עד שבחוסר תשומת לב, אחת מעוזרותיה של ח"כ יעל גרמן ("יש עתיד") חייגה ללשכתו של מזרחי לשכנע את יועציו שלא ילך להלוויה כי חוק התחבורה הציבורית בשבת של גרמן הוא חשוב מאד. מאוחר יותר גרמן התנצלה בפני מזרחי על התקרית הזו.

עוד באותו נושא

הח"כית שיצאה מאשפוז, והשר שביטל טיסה: לחץ הקואליציה בהצבעות

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחוברת לאינפוזיה. ח"כ השכל נרתמת למאמץ הקואליציה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כך, עם שני ח"כים נעדרים ועם רוב קטן לקואליציה - האופוזיציה הבינה שהיום זה יומה של הקואליציה, ואת ההצלחה מיום שני כבר לא ניתן לשחזר. זו גם הסיבה שהיא מיהרה להסיר מסדר היום את הצעות החוק לפיזור הכנסת. בכל זאת, אף אחד לא רוצה לפספס את האפשרות לעלות את אותה הצעה פעם נוספת למשך חצי שנה הקרובה.

ליברמן לצד עודה?

גם "ישראל ביתנו", שעוד מתרגלת למקומה באופוזיציה, שיתפה פעולה באופן סביר עם הקרב של האופוזיציה, אבל התעסקה גם בזוטות. יו"ר המפלגה ח"כ אביגדור ליברמן לא ממש אהב את מקומו החדש במליאה ליד יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה וביקש מחברת מפלגתו, ח"כ סופה לנדבר, עד לא מזמן שרה בממשלה, להחליף איתו מקום. זו נאלצה לקבל עליה את גזר הדין ועשתה כמבוקשו. ליברמן, שהשמיע ביקורת חריפה נגד עודה וחבריו למפלגה, לא הצליח להשלים עם אינספור התמונות שפורסמו ברשתות החברתיות מאז אתמול כשהשניים יושבים אחד ליד השני כאילו היו החברים הכי טובים.

עם עבודה קשה, הקואליציה הצרה הצליחה לעבור את השבוע הראשון בהצלחה. לשם כך היא הוציאה את ח"כ שרן השכל ("הליכוד") מאשפוז, דרשה מהשר אלי כהן ("כולנו") לבטל שתי טיסות, אבל הוכיחה שהיא יכולה לשרוד עם 61 חברי כנסת. דווקא מי שהכי הביע חשש מ"המורדים" בקואליציה - יו"ר מפלגת כולנו השר משה כחלון - הוא זה שמפלגתו סיפקה אחת כזו היום: ח"כ רחל עזריה הצביעה בעד חוק תחבורה ציבורית בשבת, בניגוד לעמדת הקואליציה.

מפלגות הקואליציה מלאות תקווה כי המרץ של האופוזיציה ייגמר בקרוב, אבל שבוע הבא עלול להיות קשה בהרבה. חוק הנאמנות בתרבות יעלה לאישור סופי במליאת הכנסת, האופוזיציה הגישה מאות הסתייגויות והיא מתכננת פיליבסטר ארוך מאד בניסיון להפיל את החוק. אם לא די בכך, ברביעי, האופוזיציה צפויה לעלות להצבעה שורה של חוקים המיטיבים עם הקהילה הלהט"בית, בניסיון להביך את הקואליציה. גם אם את השבוע הראשון עברה הקואליציה בהצלחה, לאופוזיציה יהיו עוד הזדמנויות רבות להציק לה, וספק אם היא תוכל להאריך חיים במתכונת כזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully