וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלימות מינית ומכות חשמל: המחיר שפעילות זכויות נשים משלמות בסעודיה

בדוח של אמנסטי נטען כי פעילים ופעילות בממלכה שפעלו לקידום חירויות לנשים עברו התעללות ואלימות במהלך שהותם בכלא. הטענה הרשמית למעצרם - פגיעה בביטחון המדינה

הנשים העצורות בסעודיה , נובמבר 2018. צילום מסך
עינויים ואלימות מינית. הנשים העצורות בערב הסעודית/צילום מסך

פעילי זכויות אדם בערב הסעודית, בהם נשים שנלחמו בעד זכות הנשים לנהוג, הוכו ועונו במהלך שהותם בכלא ובמהלך החקירות - כך נכתב בדוח של ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל שפורסם אתמול (שלישי).

לפי הדוח, השלטונות בערב הסעודית עצרו במאי לפחות עשר נשים ושבעה גברים בטענה מעורפלת לפגיעה בביטחון הלאומי, זאת במסגרת עבודתם למען זכויות אדם. בין העצורים, לוג'יין אל-הדלול, אימאן אל-נאפג'אן ועזיזה אל-יוסף, פעילות בולטות במאבק לזכות הנשים לנהוג, מאבק שמטרותיו הושגו בחודש יוני האחרון עם שינוי החוק במדינה.

לטענת אמנסטי, לפי שלוש מהעדויות חלק מהעצורים עונו בשוקים חשמליים ומכות שהותירו אותם ללא יכולת ללכת או לעמוד כמו שצריך. במקרה אחר, פעיל זכויות אדם נתלה מהתקרה, ובמקרה נוסף החוקרים עטו מסיכה והתעללו מינית באחת הפעילות העצורות. עוד דווח שאחת הפעילות שנעצרו ניסתה לשים קץ לחייה פעם אחר פעם בכלא. כמו כן, חלק מהעצורים גילו סימני אלימות על הגוף ותנועות בלתי רצוניות.

אנשים מחזיקים בתמונותו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י במהלך הלוויה סימבולית בחצר מסגד באיסטנבול, טורקיה 16 בנובמברר 2018. רויטרס
הלוויית העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י באיסטנבול, שישי/רויטרס

הדוח פורסם בעת שהממלכה השמרנית נמצאת במרכזה של סערה עולמית לאחר רצח העיתונאי הסעודי, ג'מאל חאשוקג'י. העיתונאי העביר ביקורת במאמריו נגד יורש העצר מוחמד בן סלמאן. בין היתר הוא כתב על מעצר נשים פעילות זכויות אדם. חאשוקג'י נרצח וגופתו בותרה על ידי סוכנים סעודים בשגרירות איסטנבול בתחילת חודש אוקטובר.

"שבועות ספורים אחרי הרצח האכזרי של ג'מאל חאשוקג'י, יוצא הדוח המזעזע על עינויים, תקיפות מיניות ושיטות נוספות של התעללות", אמרה לין מעלוף, חוקרת בכירה באמנסטי אינטרנשיונל. "אם הדברים נכונים, מדובר בהפרות זכויות אדם אלימות נוספות בידי שלטונות ערב הסעודית".

בין העצורים: חוקרת היסטוריה, עורך דין ועיתונאי

מקורב לאל-הדלול, פעילה בשלהי שנות ה-20 לחייה, סיפר כי היא הוחזקה בבידוד במשך שלושה חודשים אחרי שנעצרה בחודש מאי. היא חזרה לערב הסעודית בעל כורחה השנה, לאחר שהות באיחוד האמירויות הערביות שם היא למדה באוניברסיטה. כשחזרה, נכפה על בעלה להתגרש ממנה, אחרי שהושב גם הוא בניגוד לרצונו לערב הסעודית מירדן, שם עבד.

בין הגברים שנעצרו הוא מוחמד א-ראביע, כתב ופעיל זכויות, ואיברהים אל-מודמיג, עורך דין לענייני זכויות אדם. האחרון ייצג את אל-הדלול בבית המשפט לאחר שנעצרה למשך יותר מ-70 ימים בגין ניסיונה לנהוג מאיחוד האמיריות לערב הסעודית בניגוד לחוק.

עוד בין העצורות, סאמר בדאווי, שאחיה ראיף בדווי נכלא לעשר שנים והולקה בציבור בשנת 2015. הוא נאשם בקשרים עם בלוג שפרסם ביקורת על איש דת מהשלטון. עוד עצורים - נאשים א-סעידה, פעילת זכויות אדם מהמחוז המזרחי והאטון אל פאסי פרופסור לחקר ההיסטוריה של המפרץ שלאחרונה זכתה בפרס לחופש אקדמי של ארגון לימודי המזרח התיכון באריזונה. לפי אמנסטי, הרשויות בריאד טרם גיבשו כתבי אישום נגד העצורים.

גורם סעודי מסר לרויטרס שהממלכה אינה תומכת, מקדמת או מאשרת עינויים. "כל אחד - גבר או אישה שנחקר עובר תהליך משפט סטנדרטי שמובילה התביעה הציבורית בזמן שהוא נתון לחקירה", אמר. "אמצעי החקירה אינם נסמכים בשום צורה על עינויים גופניים מיניים או פסיכולוגיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully