וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמנים מלך אחר: המהלך להדחת יורש העצר הסעודי

20.11.2018 / 12:28

גורמים בארמון בריאד אמרו כי חלק מבני משפחת המלוכה מעוניינים שהנסיך אחמד, אחיו של המלך, יהיה זה שיירש אותו כשימות ולא בנו מוחמד. זאת בשל רצח העיתונאי ופעולות נוסף של יורש העצר הצעיר, שגרמו לקרע במשפחה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

חלק מחברי משפחת המלוכה של ערב הסעודית רוצים למנוע מיורש העצר מוחמד בן סלמאן להיות המלך - כך אמרו שלושה גורמים בארמון. זאת בעקבות רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בטורקיה. הגורמים אמרו כי עשרות נסיכים ובני משפחה מענפים שונים במשפחת סעוד רוצים לראות שינוי בסדר הירושה, אך הם לא יפעלו כל עוד המלך סלמאן בן ה-82 בחיים. הם מכירים בכך שאביו של יורש העצר לא צפוי לפנות נגד בן סלמאן, בנו המועדף.

לפי היוזמה שלהם, הנסיך אחמד, בן 76, אחיו הצעיר של המלך ודודו של יורש העצר, יהיה המלך הבא של הממלכה הסונית. הוא אחיו המלא האחרון של סלמאן, ולפי אחד הגורמים, הוא יזכה בתמיכת משפחת המלוכה, שירותי הביטחון וחלק ממדינות המערב. הוא שב לריאד בחודש שעבר, אחרי חודשיים וחצי שבהם שהה בחו"ל. במהלך התקופה, הוא ככל הנראה ביקר את מדיניות הממלכה כשהשיב למפגינים מחוץ למגוריו בלונדון.

לקריאה נוספת על הרצח
דיווח: ה-CIA קבע כי יורש העצר הסעודי הורה על רצח העיתונאי
טורקיה: ייתכן שחלקי גופתו של חאשוקג'י הוברחו מהמדינה במזוודה

יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן והמופתי הגדול בכינוס מועצת השורא בריאד, 19 בנובמבר 2018. רויטרס
יורש העצר והמופתי של סעודיה בכינוס מועצת השורא בריאד, אתמול/רויטרס

בנוסף לכך, לפי שני גורמים סעודיים, הוא היה אחד משלושה אנשים בלבד במועצת הנאמנות, המורכבת מבכירי משפחת המלוכה, שהתנגדו למינוי מוחמד ליורש העצר בשנה שעברה. לפי גורמים סעודיים אחרים, הנסיך אחמד, ששימש סגן שר הפנים קרוב לכ-40 שנה, גורמים אמריקניים רמזו בשבועות האחרונים כי הם יתמכו בו כיורש האפשרי. גורמים סעודיים משוכנעים כי האחרון לא ישנה את הרפורמות החברתיות או הכלכליות שהנהיג אחיינו, וכבד את ההסכמים הצבאיים הנוכחיים ויאחד מחדש את משפחת המלוכה.

גורם אמריקני בכיר אמר כי בבית הלבן לא ממהרים להתנער מיורש העצר, חרף לחץ מצד חברי קונגרס והערכת ה-CIA ולפיה הוא הורה על הרצח של העיתונאי, חרף הכחשותיו. עם זאת, הגורם אמר כי המצב עשוי להשתנות ברגע שבו טראמפ יקבל דוח חד-משמעי מקהילת המודיעין. הוא ציין כי הבית הלבן ייחס חשיבות לעובדה שהמלך עמד לצדו של בנו בנאום שנשא אתמול בריאד, כשלא התייחס ישירות לרצח חאשוקג'י, אלא רק שיבח את התביעה בממלכה החוקרת את הפרשה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
תיעוד: כך פעלה החולייה שחיסלה את העיתונאי הסעודי, ג'מאל חאשוקג'י, בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. צילום מסך מ-TRT, אתר רשמי
חאשוקג'י נכנס לקונסוליה באיסטנבול ב-2 באוקטובר/אתר רשמי, צילום מסך מ-TRT

הגורמים הסעודיים הוסיפו כי היחס של אותם גורמים אמריקניים ליורש העצר התקרר לא רק בשל מעורבותו לכאורה ברצח, אלא מאחר שהוא דחק לאחרונה במשרד ההגנה שלו לחפש שווקים אלטרנטיביים לרכישת כלי נשק, כמו רוסיה. במכתב מ-15 במאי, שהגיע לידי רויטרס, ביקש הנסיך הצעיר "להתמקד ברכישת מערכות נשק וציוד בשדות הדחופים ביותר" ולקבל הכשרה עליהן, כולל מערכת ההגנה האווירית הרוסית S-400.

הרצח הברוטלי של חאשוקג'י, שכתב טורים ביקורתיים לוושינגטון פוסט נגד יורש העצר, גרם לזעם בינלאומי ופילג את הארמון המפולג ממילא. מאז עלייתו לשלטון, יורש העצר גרף שבחים על השינויים שהעביר, בראשם ביטול האיסור על נסיעת נשים ופתיחת בתי קולנוע, אך הוא גם דיכא את מתנגדיו, עצר נסיכים ואנשי עסקים בחשד לשחיתות, פתח במלחמה בתימן והטיל מצור על קטאר. הוא דחק את בני משפחה אחרים ממוקדי הכוח והשתלט על סוכנויות הביטחון והמודיעין וכתוצאה מכך כל בית סעוד נחלש.

בתחילה, הוא הדיח את יורש העצר הקודם ושר הפנים מוחמד בן נאיף, ביוני אשתקד. לאחר מכן הוא הדיח את הנסיך מיטב בן עבדאללה, בנו של המלך הקודם עבדאללה, שעמד בראש המשמר הלאומי ועצר אותו כחלק מגל המעצרים, שבמקביל לו הוא השקיע כספים רבים על ארמונות, על יאכטה בשווי חצי מיליארד דולר וקבע שיא עולמי חדש בעולם האומנות כשרכש ציור של ליאונרדו דה וינצ'י.

"לא תהיה התנגדות"

בשונה ממונרכיות אירופיות, הכתר הסעודי לא עובר באופן אוטומטי מהאב לבנו הבכור. במקום זאת, המסורות השבטיות של הממלכה מכתיבות שהבחירה תהיה על ידי המלך וראשי ענפי המשפחה.

לפי גורם סעודי שמקורב לצמרת השלטון, נסכים רבים מהמעגלים הבכירים של בית סעוד סבורים כי שינוי סדר הירושה לא יעורר התנגדות. זאת מאחר שנאמנותם של שירותי הביטחון והמודיעין שעליהם שולט בן סלמאן נאמנים למשפחה הרחבה. "הם יעמדו מאחורי כל קונצנזוס שיושג על ידי המשפחה", אמר הגורם.

לארצות הברית, בעלת בריתה הקרובה של ערב הסעודית, תהיה השפעה מכרעת על התפתחות העניינים. טראמפ וחתנו ג'ארד קושנר פיתחו יחסים קרובים עם יורש העצר, וגורם בחצר המלוכה אמר כי בן סלמאן עדיין חש שיש לו את תמיכתם וכי הוא מוכן "לערוף כמה ראשים על מנת לפייס את ארצות הברית".

עם זאת, הנשיא ובכירי הממשל אמרו כי על האחראים לרצח לשאת באחריות והטילו עד כה סנקציות על 17 סעודים, בהם אחד מיועציו הקרובים ביותר של יורש העצר. בינתיים, חברי קונגרס משתי המפלגות מקדמים סנקציות על ריאד בשל הרצח, והם דוחקים בטראמפ להקשיח את עמדתו כלפי הנסיך הצעיר.

מלך סעודיה, סלמאן בכינוס מועצת השורא בריאד, 19 בנובמבר 2018. רויטרס
נמצא בהכחשה לגבי בנו. המלך סלמאן, אתמול/רויטרס

המלך הקשיש בן ה-82 מודע להשלכות החרפת המשבר עם ארצות הברית ולאפשרות שיוקפאו נכסים סעודיים. אלו שנפגשו עמו לאחרונה אמרו כי הוא נראה בהכחשה לגבי מעורבות בנו ברצח, וכי הוא סבור שנרקמה מזימה נגד הממלכה. עם זאת, הם הוסיפו כי הוא נראה תשוש ומודאג. חלק מהגורמים מאמינים כי בנו הקים לו ארמון חדש ומפואר לחופי הים האדום בשווי של כשני מיליארד דולר ככלוב מוזהב לפרישתו.

לפי אחד הגורמים, העברתו של המלך למקום המבודד - העיר הקרובה ביותר טבוק נמצאת במרחק של מאה ק"מ משם - תוכל להחזיק אותו מחוץ לסוד העניינים. עם זאת, לאחר מותו או שיפסיק לתפקד, מועצת הנאמנות בת 34 החברים תידרש לבחור לו יורש, והיא אינה מחויבת להישאר עם בחירתו בבנו מוחמד. הגורמים הסעודיים אמרו כי בן סלמאן הרס את עמודי התווך של השושלת בת מאה השנה - המשפחה, השבטים ומשפחות הסוחרים. הם רואים זאת כפגיעה ביציבות הממלכה.

ריאד, וושינגטון ומוסקבה לא הגיבו לדיווחים, כמו גם הנסיך אחמד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully