וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ה-CIA קבע כי יורש העצר הסעודי הורה על רצח העיתונאי

בוושינגטון פוסט דווח כי גורמי מודיעין הגיע למסקנה שלא ייתכן שחיסול חאשוקג'י היה אפשרי ללא ידיעתו או מעורבותו של בן סלמאן. וושינגטון הבטיחה כי האשמים ייענשו, אך לא התייחסה למסקנות של ה-CIA שיסבכו את מאמציה להגן על הנסיך. בריאד ממשיכים להכחיש

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ה-CIA הגיע למסקנה כי יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, הוא זה שהורה לרצוח את העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בחודש שעבר בקונסוליה באיסטנבול - כך דיווח הלילה (שישי) הוושינגטון פוסט. דיווח זה, שבהמשך פורסם בכלי תקשורת נוספים בארצות הברית, סותר את טענת ממשלת ערב הסעודית כי בן סלמאן אינו מעורב בפרשה.

ההערכה של סוכנות הביון המרכזית, שאותה מסרו לוושינגטון פוסט כמה גורמים בביטחון רב, היא ההחלטית ביותר עד כה בקשירתו של בן סלמאן לרצח העיתונאי ב-2 באוקטובר, ובכך היא מסבכת את מאמצי ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ לשמר את היחסים עם בעלת בריתו ערב הסעודית, עמוד התווך במדיניות שלו במזרח התיכון.

הבית הלבן סירב להגיב על הדיווחים ואמר כי זאת סוגיה מודיעינית. גם מחלקת המדינה סירבה להתייחס.

לקריאה נוספת בנושא
סעודיה: התביעה דורשת עונש מוות לחמישה מרוצחי חאשוקג'י
דיווח: טראמפ רצה להסגיר את יריבו של ארדואן כדי לשחרר לחץ מסעודיה

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, בכנס כלכלי בריאד, 25 באוקטובר 2018. רויטרס
עומד מאחורי רצח העיתונאי. בן סלמאן בכנס בריאד בחודש שעבר/רויטרס

לפי הדיווח, שהתבסס על גורמים המעורים בנושא, ה-CIA הגיע למסקנה זו אחרי בחינת מקורות מודיעניים רבים, כולל שיחת טלפון שעשה אחיו של הנסיך, חאלד בן סלמאן, המשמש שגריר הממלכה בערב הסעודית, עם חאשוקג'י.

הוא לכאורה הורה לו להגיע לקונסוליה באיסטנבול כדי להשלים את הליך הגירושים שלו והבטיח לו כי יהיה זה בטוח עבורו. עוד דווח כי לא ברור אם השגריר ידע שהעיתונאי יירצח, אך הוא עשה את השיחה בהוראת אחיו.

השגריר הכחיש את הדיווח נמרצות ואמר כי הוא שוחח בפעם האחרונה עם חאשוקג'י דרך מסרון ב-26 באוקטובר אשתקד, כמעט שנה לפני הרצח. "מעולם לא דיברתי עמו בטלפון ואני בטח לא המלצתי לו להגיע לטורקיה משום סיבה שהיא. אני מבקש ממשלת ארצות הברית לשחרר כל מידע בנושא", כתב בטוויטר.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בכנס בלונדון, ספטמבר 2018. רויטרס
חאשוקג'י בכנס בלונדון, ספטמבר/רויטרס

אחד הגורמים שצוטטו בוושינגטון פוסט אמר כי ההערכה לקחה בחשבון את העובדה שבן סלמאן הוא גם השליט בפועל של ערב הסעודית, ולכן דבר כזה לא היה יכול לקרות ללא ידיעתו או מעורבותו. הוא כינה אותו "טכנוקרט טוב", אבל גם מנהיג בלתי-צפוי שיכול "לעבור מאפס למאה" ואינו יכול להבין ש"יש דברים שאתה פשוט לא עושה".

עם זאת, לפי ניו יורק טיימס, ביירוט השיחות שעשה צוות החיסול לאחד מיועציו הבכירים של הנסיך, לא נשמע יורש העצר אומר שהוא מעוניין ברצח העיתונאי שכתב נגדו טורים ביקורתיים בוושינגטון פוסט. לפי גורמים שצוטטו בניו יורק טיימס, גורמי המודיעין בארצות הברית ובטורקיה לא מצאו ראיה ישירה הקושרת את בן סלמאן לרצח.

פעילי זכויות אדם וידידו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'יאוחזים בתמונותיו במהלך הפגנה מחוץ לקונסוליה הסעודית באיסטנבול 8 באוקטובר 2018. רויטרס
הפגנה נגד סעודיה מחוץ לקונסוליה באיסטנבול, בחודש שעבר/רויטרס

הרצח המתוכנן של חאשוקג'י, שכלל את ביתור גופתו וככל הנראה את המסתה, גרם לזעם בינלאומי ופגע בתדמיתו של הנסיך כרפורמטור. גם שינוי הגרסאות של הממלכה - שבתחילה טענה שהוא בכלל יצא בחיים מהקונסוליה - מקשה להאמין לה ולהכחשותיה.

הערכה זו של ה-CIA מגיעה על רקע החלטתה של התביעה בערב הסעודית מיום חמישי שקראה לגזור עונש מוות על חמישה נאשמים ברצח העיתונאי, שלטענתה הורו על הפעולה ופיקחו על ביצועה. כתבי אישום הוגשו נגד שישה מעורבים נוספים ואילו חקירתם של עשרה חשודים אחרים נמשכת.

לפי הצהרת התביעה מיום חמישי, הרצח התפתח כתוצאה מתגרה, גרסה שניתנה בהודאה הראשונה של ריאד במותו, אך שונתה מאז. עוד נטען כי הסוכנים הזריקו לו חומר רעיל, ולא חנקו אותו למוות כפי שנטען תחילה. הגופה, הודתה התביעה, בותרה, והועברה ל"משתף פעולה מקומי" שזהותו תוארה על ידי הנאשמים והועברה לאנקרה. גם ההסברים לגבי מקום הימצאה של הגופה שונו כמה פעמים.

אנקרה, מצדה, ממשיכה לשחרר הדלפות לתקשורת כדי לערער על הגרסאות הסעודיות. גורם טורקי אמר לרוירטס כי מי שנחשף להקלטות שתיעדו את הרצח ואת השיחות שקדמו לו היו מזועזעים, אולם הוסיף כי המדינות שלהם לא עשו דבר בעניין.

"נלך לפי העובדות"

בעקבות הדיווחים, סגן הנשיא מייק פנס אמר כי וושינגטון נחושה לגבות מחיר מכל מי שאחראי לרצח. בשולי פסגת מדינות דרום-אסיה בפפואה גינאה החדשה, אמר פנס כי הרצח "מזעזע" ופגיעה בעיתונות החופשית והעצמאית, אך סירב להתייחס למסקנות ה-CIA מאחר שזה מידע מסווג. "אנחנו נלך על פי העובדות", אמר סגנו של טראמפ, שהבהיר באותה נשימה כי ארצות הברית מעוניינת לשמור על הברית עם ערב הסעודית.

טראמפ אמר לאחר הרצח כי האחריות נופלת בסופו של דבר על יורש העצר בן ה-33, שעמו פיתח יחסים קרובים, והאשים את הממלכה הסונית ב"טיוח הגרוע ביותר אי-פעם". ואולם, הוא מתנגד לפירוק הברית עם ריאד, שותפתו המרכזית למאבק באיראן. אתמול הוא שוחח עם ארדואן וסיכם עמו להמשיך ולחקור את הרצח, שגרם למשבר הגדול ביותר בערב הסעודית מאז פיגועי 11 בספטמבר.

עד כה הטילה וושינגטון סנקציות על 17 גורמים סעודיים, בהם מקורביו של בן סלמאן, אך לא על גורמים בממשלה הסעודית, במה שנראה כמו ניסיון משותף להדוף את הלחץ הבינלאומי ואת זה המגיע מכיוון הקונגרס.

(עדכון ראשון: 2:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully