וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודיה: התביעה דורשת עונש מוות לחמישה מרוצחי חאשוקג'י

החמישה מואשמים שהורו על חיסול העיתונאי בטורקיה ופיקחו על הפעולה. לפי התביעה, גופתו של מבקר השלטון בותרה והוצאה מהקונסוליה. היא דורשת מטורקיה לספק לה הקלטות שתיעדו את הרצח

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

התביעה בערב הסעודית קראה היום (חמישי) לגזור עונש מוות על חמישה נאשמים ברצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, שלטענתה הורו על הפעולה ופיקחו על ביצועה. לפי התביעה, גופתו של מבקר השלטון בותרה והוצאה מהקונסוליה. היא דורשת מטורקיה לספק לה הקלטות שתיעדו את הרצח, אך לא התייחסה לדבריו של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן שלפיהן הקלטות הרצח הושמעו לגורמים סעודיים.

סגן התובע הכללי אמר כי שרידי הגופה הועברו ל"משתף פעולה מקומי", שזהותו לא ידועה. זאת על אף שריאד כבר חזרה בה מהטענה הזו. לדבריו, מיקומה של הגופה של חאשוקג'י, שנכנס לקונסוליה באיסטנבול כדי להשלים את הליך הגירושים שלו, לא ידוע. משפחתו מתכננת לקיים טקס הלוויה בסוף השבוע.

עוד מסרה התביעה בממלכה כי יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שאותו ביקר חאשוקג'י על פני טורים ב"וושינגטון פוסט", אינו מעורב ברצח. זאת על אף דיווחים שלפיהם גורמי מודיעין במערב סבורים כי רק הוא יכול היה להורות על מבצע כזה.

טורקיה, שיחסיה עם ערב הסעודית היו מתוחים עוד לפני הרצח בשל המצור על קטאר, אמרה כי ההסברים של ערב הסעודית עדיין לא מספקים. בנוסף לכך, ארצות הברית, בעלת בריתה הקרובה של ערב הסעודית, תטיל בהמשך היום סנצקיות על 17 גורמים סעודיים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חאשוקג'י נכנס לקונסוליה באיסטנבול, 2 באוקטובר/מערכת וואלה!, צילום מסך

סגן התובע אמר כי ההוראה להשיב את חאשוקג'י לממלכה הגיעה מסגן ראש שירותי המודיעין, גנרל אחמד אל-עסירי, שהודח בחודש שעבר במסגרת החקירה. הוא לא ציין את חמשת הנאשמים בשמותיהם וציין כי בסך הכול הוגשו כתבי אישום נגד 11 מתוך כלל 21 החשודים. היתר ימשיכו להיחקר. הוא הוסיף כי צו איסור יציאה מהממלכה הוטל על סעוד אל-קחטני, שתפקידו במבצע עדיין נחקר. לדבריו, הוא תיאם את המבצע עם עסירי ונפגש עם 15 חברי יחידת החיסול שנשלחה לאיסטנבול כדי לתדרך אותם בפעילותיו של חאשוקג'י.

אל-קחטני כבר הודח מתפקידו בארמון, אבל גורמים המבוססים במפרץ אמרו לרויטרס כי הוא ממשיך לפעול בחופשיות. בחודש שעבר אמרו שני גורמי מודיעין כי הוא העביר את ההוראות לרוצחים דרך הסקייפ ונשמע היטב בהקלטות. מי שזוהה על ידי גורמים שונים כראש צוות המשא ומתן להחזרתו של העיתונאי הגולה הוא מהר מוטרב, יועץ של אל-קחטני שתועד לצדו של יורש העצר בעת מסעותיו בארצות הברית ובאירופה מוקדם יותר השנה. רבים סבורים כי לאור הקרבה בין המעורבים ברצח, קשה להאמין כי לנסיך הצעיר בן ה-33 לא היה יד בדבר.

על אף ההכחשות של ערב הסעודית, גם ארצות הברית וגם טורקיה רמזו למעורבות יורש העצר, שמנהל את ענייני היומיום בממלכה במקום אביו המלך סלמאן הקשיש. ארדואן אמר כי ההוראה לרצח העיתונאי הגיעה מ"הדרגים הגבוהים ביותר" בריאד, אך לא מהמלך עצמו, ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר כי האחריות הסופית מוטלת על כתפי בן סלמאן.

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, בכנס כלכלי בריאד, 25 באוקטובר 2018. רויטרס
הממלכה מנסה להגן עליו. יורש העצר בכנס בריאד בחודש שעבר/רויטרס

שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושאולו אמר כי הצעדים שהוכרזו על ידי ריאד הם "צעד חיובי אך לא מספיק", ושב על הדרישה של אנקרה להעמיד לדין את 15 הנאשמים בטורקיה. אחד מיועציו של הנשיא אמר כי ההצהרה של הממלכה הסונית נועדה לטייח את הרצח. "אני לא מאמין שהאחראים האמתיים לרצח ייחשפו בחקירה הסעודית", אמר יאסין אקטאי.

הרצח המתוכנן של חאשוקג'י, שכלל את ביתור גופתו וככל הנראה את המסתה, גרם לזעם בינלאומי ופגע בתדמיתו של הנסיך כרפורמטור. גם שינוי הגרסאות של הממלכה - שבתחילה טענה שהוא בכלל יצא בחיים מהקונסוליה - מקשה להאמין לה ולהכחשותיה.

אנקרה, מצדה, ממשיכה לשחרר הדלפות לתקשורת כדי לערער על הגרסאות הסעודיות שהשתנו פעמים רבות מאז הרצח לפני כשישה שבועות. גורם טורקי אמר לרוירטס כי מי שנחשף להקלטות שתיעדו את הרצח ואת השיחות שקדמו לו היו מזועזעים, אולם הוסיף כי המדינות שלהם לא עשו דבר בעניין.

(עדכון ראשון: 12:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully