וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ספר לבוס שלך": ההקלטה שמרמזת על הקשר של בן סלמאן לרצח העיתונאי

בניו יורק טיימס דווח כי בשיחת טלפון בין אחד מחברי יחידת החיסול, המקורב ליורש העצר, למומנה עליו נאמר המשפט המחזק את הסברה שהנסיך אחראי לרצח חאשוקג'י. ואולם, שמו לא נאמר מפורשות וריאד ממשיכה להכחיש את מעורבותו

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

זמן קצר לאחר שהתנקשו בחיי העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בחודש שעבר, הורה אחד מאנשי צוות יחידת החיסול הסעודית אמר לממונה עליו "לספר לבוס שלך" לאחר הרצח של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י - כך דווח הלילה (שלישי) בניו יורק טיימס, מפני שלושה גורמים המעורים בחקירת המודיעין הטורקי. ההקלטה לכאורה קושרת עוד יותר את יורש העצר מוחמד בן סלמאן לחיסול באיסטנבול, חרף הכחשות ריאד.

בהקלטה שהושמעה לראשת ה-CIA ג'ינה הספל, נשמע אחד מ-15 חברי המשלחת שנשלחו לטורקיה להתעמת עם חאשוקג'י, מורה לספר ''לבוס'' על התוצאות. בעוד שמו של הנסיך לא נאמר במפורש, קציני מודיעין טורקיים עדכנו את המודיעין האמריקני כי הם מאמינים שאותו אדם שנשמע בהקלטה הוא אחד מקציני הביטחון המקורבים לנסיך ובעת השיחה הוא דיבר עם אחד מעוזריו. גורמי מודיעין אמריקניים סבורים כי "הבוס שלך" הוא למעשה בן סלמאן, שנגדו כתב חאשוקג'י טורים ביקורתיים לעיתון וושינגטון פוסט.

הרצח המתוכנן של חאשוקג'י, שכלל את ביתור גופתו וככל הנראה את המסתה, גרם לזעם בינלאומי ופגע בתדמיתו של הנסיך בן ה-33 כרפורמטור. גם שינוי הגרסאות של הממלכה - שבתחילה טענה שהוא בכלל יצא בחיים מהקונסוליה - מקשה להאמין לה ולהכחשותיה.

לקריאה נוספת על הרצח
ארדואן: העברנו את הקלטות רצח העיתונאי לסעודיה ולארה"ב
עם מומחים לרעלים וכימיקלים: "צוות סעודי טשטש את רצח העיתונאי"

המלך סלמאן, במהלך בפגישה עם בני משפחתו של העיתנואי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י 23 באוקטובר 2018. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
בנו של חאשוקג'י בפגישה עם יורש העצר, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

הגורמים אמרו כי מהר עבד אל-עזיז מוטרב, אחד מ-15 חברי היחידה, עשה את שיחת הטלפון ודיבר בערבית. מוטרב התלווה לבן סלמאן למסעותיו בעולם, ולפי הגורמים, הוא אמר לממונה עליו מילים המצביעות על כך ש"המעשה נעשה". ברוס או רידל, איש CIA לשעבר ממכון ברוקינגס, אמר כי "שיחת טלפון כמו זאת היא הכי קרוב לאקדח מעשן שאפשר לקבל". לדבריו, "זאת די ראיה מפלילה".

למרות זאת, גורמים טורקיים אמרו כי קלטת השמע לא מפלילה את הנסיך מוחמד באופן-חד משמעי. גם גורמי מודיעין אמריקניים וגורמי ממשל השמיעו זהירות דומה לגבי זה. גם אם מוטרב האמין שההוראה הגיעה מיורש העצר, לדוגמה, ייתכן שהוא לא הבין את מקור ההוראה.

בכירים סעודים מסרו אתמול כי הם מכחישים כל קשר בין נסיך הכתר ורצח העיתונאי ואף גורסים כי האמירה המפלילה אינה נשמעת כלל בחומר ההקלטות שקיים בידי המודיעין הטורקי. ייתכן שהטורקים מחזיקים בעוד קלטות, כולל יירוט של שיחות טלפון, וייתכן שהם חלקו אותן בהתאם לאינטרסים שלהם. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר כי ממשלתו חלקה את ההקלטות עם ערב הסעודית, ארצות הברית ומדינות באירופה, אנקרה לא העבירה אותן למומחים עצמאיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
היעלמות העיתונאי - תיעוד של ג'מאל חאשוקג'י נכנס לדירתו החדשה ביום הרצח. טוויטר Ragıp Soylu, עיבוד תמונה
חאשוקג'י ביום היעלמותו/עיבוד תמונה, טוויטר Ragıp Soylu

הטבעת המתהדקת סביב בן סלמאן תגביר את הלחץ על הבית הלבן, המסתייג מהענשה חריפה של בעל בריתו הקרוב במאבק באיראן. ג'ארד קושנר, יועצו וחתמו של הנשיא דונלד טראמפ, גיבש עמו קשרים קרובים. לפי גורמים רשמיים בעבר ובהווה, הממשל מקווה שסנקציות צנועות על ריאד וצמצום התמיכה במלחמה שלה בתימן תרצה את מבקרי יורש העצר, כולל את אלו בקונגרס.

ואולם, השתלטות הדמוקרטים על בית הנבחרים מגבירה גם היא את הלחץ על הממשל לנקוט פעולות תקיפות יותר נגד הממלכה הסונית. ה-CIA וגורמי מודיעין אחרים אמורים לתדרך את הקונגרס השבוע, שבתורו אמור לבקש הבהרות לגבי מידת מעורבות של הנסיך. טראמפ עצמו אמר כי הוא יגבש דעה מבוססת יותר בימים הקרובים.

סימנים להקשחת המדיניות של הממשל כבר צצים. מחלקת המדינה מסרה ביום ראשון כי שר החוץ מייק פומפאו אמר ליורש העצר הסעודי בשיחת טלפון כי "ארצות הברית תגבה את המחיר מאלו המעורבים ברצח של ג'מאל חאשוקג'י. עם זאת, הגורמים שצוטטו על ידי ניו יורק טיימס לא צופים כי טראמפ יסיר את תמיכתו מיורש העצר.

גורמים סעודיים אמורים לפרסם בימים הקרובים את החקירה שלהם, אך החשיפות של טורקיה עלולות להקשות על הממלכה ולאלץ אותה לחשב מחדש את צעדיה לפני ההכרזה על מסקנותיה. גם ללא מסקנות חותכות, סוכנויות המודיעין סבורות כי רק הנסיך מוחמד היה יכול להורות על רצח העיתונאי בשל שליטתו הכמעט מוחלט על הממלכה.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully