וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: ייתכן שחלקי גופתו של חאשוקג'י הוברחו מהמדינה במזוודה

18.11.2018 / 17:59

שר ההגנה אמר כי ייתכן שהרוצחים השתמשו בחסינות הדיפלומטית שלהם כדי להוציא את חלקי הגופה של העיתונאי דרך נמל התעופה באיסטנבול ביום הרצח. טראמפ סירב להאזין להקלטות שתיעדו את הרצח: "זו הקלטה נוראית, זה היה אלים מאוד"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

שר ההגנה של טורקיה הולוסי אקאר אמר היום (ראשון) כי ייתכן שרוצחי העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י הבריחו במזוודה את חלקי גופתו המבותרת מחוץ למדינה. הוא אמר לרשת CNN הטורקית כי יתכן שהם ניצלו את חסינותם הדיפלומטית כדי לעבור עם חלקי הגופה דרך נמל התעופה באיסטנבול ב-2 באוקטובר, יום הרצח.

אתמול אמרה ארצות הברית כי היא טרם החליטה באופן סופי מי אחראי לרצח, אחרי שדווח כי סוכנות הביון המרכזית (CIA) ב"וושינגטון פוסט" הגיעה למסקנה כי יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, הוא זה שהורה על הרצח. זאת בניגוד לטענת ממשלת ערב הסעודית כי בן סלמאן אינו מעורב בפרשה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר כי הוא תודרך על המידע שבהקלטות שתיעדו את הרצח, אך הוא לא מעוניין לשמוע אותן בעצמו. "זו הקלטה של סבל. זו הקלטה נוראית", הוא אמר בראיון ל"פוקס ניוז". "זה היה אלים מאוד, מאוד מרושע ומאוד נורא".

אתמול אמר טראמפ שביום שלישי יגיע הדוח המלא של חקירת הרצח וכי טענות ה-CIA שבן סלמאן אחראי לרצח "מוקדמות מדי". הוא גם קיים שיחת טלפון עם ראשת ה-CIA ג'ינה הספל, ועם שר החוץ מייק פומפאו ודן עמם בנושא.

לקריאה נוספת בנושא
דיווח: ה-CIA קבע כי יורש העצר הסעודי הורה על רצח העיתונאי
סעודיה: התביעה דורשת עונש מוות לחמישה מרוצחי חאשוקג'י

אנשים מחזיקים בתמונותו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י במהלך הלוויה סימבולית בחצר מסגד באיסטנבול, טורקיה 16 בנובמברר 2018. רויטרס
טקס הלוויה שקיימו קרובי חאשוקג'י באיסטנבול, שישי/רויטרס

ההערכה של סוכנות הביון המרכזית, שאותה מסרו לוושינגטון פוסט כמה גורמים בביטחון רב, היא ההחלטית ביותר עד כה בקשירתו של בן סלמאן לרצח העיתונאי ב-2 באוקטובר, ובכך היא מסבכת את מאמצי ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ לשמר את היחסים עם בעלת בריתו ערב הסעודית, עמוד התווך במדיניות שלו במזרח התיכון.

לפי הדיווח, שהתבסס על גורמים המעורים בנושא, ה-CIA הגיע למסקנה זו אחרי בחינת מקורות מודיעיניים רבים, כולל שיחת טלפון שעשה אחיו של הנסיך, חאלד בן סלמאן, המשמש שגריר הממלכה בערב הסעודית, עם חאשוקג'י.

הוא לכאורה הורה לו להגיע לקונסוליה באיסטנבול כדי להשלים את הליך הגירושים שלו והבטיח לו כי יהיה זה בטוח עבורו. עוד דווח כי לא ברור אם השגריר ידע שהעיתונאי יירצח, אך הוא עשה את השיחה בהוראת אחיו.

השגריר הכחיש את הדיווח נמרצות ואמר כי הוא שוחח בפעם האחרונה עם חאשוקג'י דרך מסרון ב-26 באוקטובר אשתקד, כמעט שנה לפני הרצח. "מעולם לא דיברתי עמו בטלפון ואני בטח לא המלצתי לו להגיע לטורקיה משום סיבה שהיא. אני מבקש ממשלת ארצות הברית לשחרר כל מידע בנושא", כתב בטוויטר.

אחד הגורמים שצוטטו בוושינגטון פוסט אמר כי ההערכה לקחה בחשבון את העובדה שבן סלמאן הוא גם השליט בפועל של ערב הסעודית, ולכן דבר כזה לא היה יכול לקרות ללא ידיעתו או מעורבותו. הוא כינה אותו "טכנוקרט טוב", אבל גם מנהיג בלתי-צפוי שיכול "לעבור מאפס למאה" ואינו יכול להבין ש"יש דברים שאתה פשוט לא עושה".

עם זאת, לפי ניו יורק טיימס, ביירוט השיחות שעשה צוות החיסול לאחד מיועציו הבכירים של הנסיך, לא נשמע יורש העצר אומר שהוא מעוניין ברצח העיתונאי שכתב נגדו טורים ביקורתיים בוושינגטון פוסט. לפי גורמים שצוטטו בניו יורק טיימס, גורמי המודיעין בארצות הברית ובטורקיה לא מצאו ראיה ישירה הקושרת את בן סלמאן לרצח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ג'מאל חאשוקג'י סעודיה טורקיה. AP
הקונסוליה הסעודית באיסטנבול/AP

הרצח המתוכנן של חאשוקג'י, שכלל את ביתור גופתו וככל הנראה את המסתה, גרם לזעם בינלאומי ופגע בתדמיתו של הנסיך כרפורמטור. גם שינוי הגרסאות של הממלכה - שבתחילה טענה שהוא בכלל יצא בחיים מהקונסוליה - מקשה להאמין לה ולהכחשותיה.

הערכה זו של ה-CIA מגיעה על רקע החלטתה של התביעה בערב הסעודית מיום חמישי שקראה לגזור עונש מוות על חמישה נאשמים ברצח העיתונאי, שלטענתה הורו על הפעולה ופיקחו על ביצועה. כתבי אישום הוגשו נגד שישה מעורבים נוספים ואילו חקירתם של עשרה חשודים אחרים נמשכת.

לפי הצהרת התביעה מיום חמישי, הרצח התפתח כתוצאה מתגרה, גרסה שניתנה בהודאה הראשונה של ריאד במותו, אך שונתה מאז. עוד נטען כי הסוכנים הזריקו לו חומר רעיל, ולא חנקו אותו למוות כפי שנטען תחילה. הגופה, הודתה התביעה, בותרה, והועברה ל"משתף פעולה מקומי" שזהותו תוארה על ידי הנאשמים והועברה לאנקרה. גם ההסברים לגבי מקום הימצאה של הגופה שונו כמה פעמים.

אנקרה, מצדה, ממשיכה לשחרר הדלפות לתקשורת כדי לערער על הגרסאות הסעודיות. גורם טורקי אמר לרוירטס כי מי שנחשף להקלטות שתיעדו את הרצח ואת השיחות שקדמו לו היו מזועזעים, אולם הוסיף כי המדינות שלהם לא עשו דבר בעניין.

(עדכון ראשון: 16:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully