וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב ההישרדות של הקואליציה: החשש מ"המורדים" שיפילו את הממשלה

האתגר שיעמוד בפני הממשלה, אם זו לא תיפול, יהיה המשך ההתנהלות עם 61 ח"כים בלבד, לאחר פרישת ליברמן. בליכוד ינסו לרסן את חזן, גליק ובגין, וכן את ח"כ עזריה שהצביעה בעבר נגד הממשלה. בניסיון להאריך את ימיה, סימנו בקואליציה ח"כ ש"יערוק" משורות המחנה הציוני

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: איתי עמרם וניב מעוז

בצל המשבר הפוליטי, חלק מראשי מפלגות הקואליציה הביעו חשש בסוף השבוע מקואליציה צרה של 61 חברי כנסת בגלל "המורדים" - שורה של ח"כים שמנצלים את הרוב הקטן ומתנים את תמיכתם בהצעות חוק תמורת דרישות שונות. בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו טענו בתגובה שבקואליציה כזו "יש הרבה פחות מרחב תמרון וזו עשויה להיות קואליציה חזקה יותר, כפי שהיה בשנה הראשונה לממשלה".

בליכוד משקיעים מאמצים בניסיון להרחיב את הקואליציה הצרה באמצעות חברי כנסת מהאופוזיציה. ביממה האחרונה גורמים במפלגה פנו לח"כ החדש רוברט טיבייב מהמחנה הציוני במטרה לבחון איתו אפשרות של שיתוף פעולה בהצבעות. טיבייב לא דחה על הסף את האפשרות שישתף פעולה בהצבעות מסוימות אך טרם קיבל החלטה סופית. לא רק טיבייב עלה כאפשרות, גם שמה של ח"כ אורלי לוי אבקסיס עלה בליכוד, אך בסביבתה אמרו כי לא קיבלה אף פנייה בנושא.

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו במאמץ אחרון למנוע בחירות: "תקופה ביטחונית רגישה"
יממה גורלית בקואליציה: נתניהו ביטל את ישיבת ראשי הסיעות
השליך רימון על תחנת המשטרה - ונמלט: כתב אישום נגד בן 31 מת"א

רוברט טיבייב, קדימה, חבר כנסת 11 במאי 2012. עומר מירון
טרם קיבל החלטה סופית. ח"כ טיבייב/עומר מירון

המהלך לגיוס "מורדים" באופוזיציה מתרחש לאור החשש כי לקואליציה הנוכחית, לאחר פרישת ישראל ביתנו, לא יהיה רוב בהצבעות בגלל דרישות מוגזמות של ח"כים "מורדים" בקואליציה. בקואליציה סימנו מזמן את חברי הכנסת הבעייתים, ובהם חברי הכנסת אורן חזן, שרן השכל, יהודה גליק, בני בגין מהליכוד ורחל עזריה מכולנו.

חזן הורחק מהכנסת על ידי ועדת האתיקה למשך שישה שבועות, הוא יוכל להשתתף בהצבעות בוועדות ובמליאה, אך במקרים קודמים, הוא נעדר ימים רבים בטענה כי הוא לא רואה עצמו מחויב להצבעות לאור הרחקתו. ח"כ השכל נענשה רק לאחרונה על ידי יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם לאחר שהפרה משמעת קואליציונית כי הצביעה בעד חוק הפונדקאות שיזמה האופוזיציה. השכל גם עמדה בפני סכנת הדחה ממפלגתה בעקבות שנעדרה מההצבעה על חוק המרכולים שיזם שר הפנים אריה דרעי.

עוד באותו נושא

"שקרן ושרלטן": בתום דיון סוער הממשלה אישרה את הקיצוץ הרוחבי

לכתבה המלאה
ח"כ אורן חזן מגיע לבית הדין הצבאי בקרייה לגזר דין של אלאור אזריה. ראובן קסטרו
טען בעבר כי הוא לא מחוייב להצבעות אם הוא מורחק. חזן/ראובן קסטרו

ח"כ גליק אומנם הצטרף לממשלה הנוכחית אחרי התקופה של 61 חברי הכנסת, אך בהשוואה לחברי כנסת אחרים בקואליציה הוא איים לא מעט שלא להצביע עם הקואליציה זאת אם לא יקבל את דרישותיו. כך, בחוק המרכולים, גליק התנה את תמיכתו בקידום הצעתו שתאסור על מכירה של מוצרי טבק לצעירים מתחת לגיל 21, והתפשר לבסוף על הצעה אחרת שתאסור פרסום מוצרי טבק בתנאים מסוימים.

גם ח"כ בגין הוא מכשול לא קטן עבור הקואליציה הנוכחית. ככל שהמשבר הפוליטי ייפתר, חוק "נאמנות בתרבות" שאמור לעלות מחר להצבעה צפוי להיות המבחן הראשון של הקואליציה הצרה. בליכוד הביעו חשש מכך שבגין יתמיד בהתנגדותו לנוסח החוק אולם שרת התרבות מירי רגב הבהירה כי ליברמן התחייב לה שמפלגתו תתמוך בהצעה חרף הפרישה מהקואליציה. בגין גם עורר סערה לאחר שנמנע בהצבעה על חוק הלאום, מחוקי הדגל של מפלגתו.

בני בגין במליאת הכנסת 25 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"האידאולוג". ח"כ בגין/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

ח"כ עזריה מכולנו גם נחשבת ל"מורדת" בקואליציה. בחודש יולי היא לא הצביעה בעד חוק הפונדקאות יחד עם הקואליציה לאחר שהחוק החריג אבות יחידנים. גם במקרה של חוק ההמלצות, עזריה התנגדה, ובחלק משלבי האישור בכנסת, הצביעה נגד הצעת החוק. במקרה של עזריה ובגין, השניים לא ביקשו תמורה לסירובם לתמוך בהצעות חוק ופעלו מתוך שיקול ענייני או אידאולוגי.

(עדכון ראשון: 16:26)

חברת הכנסת רחל עזריה. ראובן קסטרו
לא ביקשה תמורה עבור הצבעותיה עם הממשלה. ח"כ עזריה/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully