וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יממה גורלית בקואליציה: נתניהו ביטל את ישיבת ראשי הסיעות

רה"מ ייפגש עם כחלון, בניסיון להמשיך את ימי הממשלה ולא לפרקה. לפני כן אמור היה להיפגש עם ראשי סיעות הקואליציה ועם שרי הליכוד, אך ביטל את הפגישות. בקואליציה מעריכים שהסיכוי קלוש, שכן כחלון ובנט דוחפים לבחירות

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: איתי עמרם וניב מעוז

המשבר בקואליציה | כל הפרטים:

- ראש הממשלה נתניהו ייפגש עם שר האוצר כחלון ב-18:30 כדי לדון בניסיון לייצב את הקואליציה
- שר החינוך בנט הצטרף לקריאת כחלון לפירוק הממשלה
- מקורבי נתניהו: אין לחזור על טעויות העבר; יש להציל את ממשלת הימין
- בקואליציה מעריכים: הסיכוי למנוע בחירות - קלוש

בצל המשבר הפוליטי בעקבות התפטרות שר הביטחון אביגדור ליברמן, ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש היום (ראשון) עם שר האוצר משה כחלון לפגישה על עתידה של הממשלה ומועד בחירות 2019. נתניהו צפוי להפציר בכחלון להמשיך את כהונת הממשלה גם במתכונת של ממשלה צרה עם 61 חברים, אך כחלון הבהיר שהוא סבור שיציבות המדינה והמשק מחייבים הליכה לבחירות כמה שיותר מהר ושאם נתניהו לא ישכנע אותו, יתמוך בפיזור הכנסת.

גם שר החינוך נפתלי בנט אמר בסוף השבוע: "אין ממשלה. הולכים לבחירות". כך שלמרות ניסיונותיו של נתניהו, ההערכה הרווחת בקואליציה היא שהסיכויים להימנע מבחירות הם קלושים. "אין דרך להמשיך בממשלה כזו, עכשיו זה קרב על הנרטיב מי האשם בהפלת הממשלה", אמר בכיר בקואליציה לוואלה! NEWS.

עוד בוואלה! NEWS
ההחלטה שהצילה עשרות חיילים: פרטים חדשים מהאסון שנמנע בגבול הרצועה
בצל מכתבים מכפישים שנשלחו: ועדת גולדברג תדון במינוי אדרי למפכ"ל
ארה"ב מכחישה את הדיווחים: טרם נמצא האחראי לרצח העיתונאי הסעודי

פתיחת מושב הכנסת 15 באוקטובר 2018. ראובן קסטרו
יום מכריע במערכת הפוליטית. נתניהו/ראובן קסטרו

לפני הפגישה עם כחלון נתניהו היה אמור לפגוש את שרי הליכוד וראשי הסיעות אך הבוקר הוא ביטל את פורום שרינו ופורום ראשי הקואליציה. נתניהו צייץ אתמול בטוויטר שהפגישה עם כחלון היא "ניסיון אחרון לשכנע אותו לא להפיל את הממשלה" וסימן את כולנו כאחראית להפלת הממשלה: "אסור להפיל ממשלת ימין". כחלון, מצדו, אמר שמדובר ב"ספינים".

לדבריו, "בלתי אפשרי לנהל קואליציה של 61 בשנה הרביעית של הממשלה. אני לא אפקיר את הכלכלה והאזרחים למען עוד חודשיים או שלושה". בראיון ל"חדשות סוף השבוע" כחלון הבהיר שהוא אינו מתנגד למינויו של בנט לתיק הביטחון אך לא חושב שהממשלה יכולה להמשיך לתפקד כממשלה צרה. "אם נתניהו לא ישכנע אותי שאפשר להחזיק עד הסוף באחריות - נצביע בעד פיזור הכנסת ברביעי", הסביר כחלון.

אחרי הפרישה מהממשלה, ישראל ביתנו הניחה הבוקר על שולחן הכנסת הצעת חוק לפיזור הכנסת. מלבד הצעה זו, הונחו בקדנציה האחרונה תשע הצעות חוק דומות של האופוזיציה, בהן גם הצעה סיעתית של המחנה הציוני שהוגשה ביום חמישי האחרון. עם זאת, ההערכה היא כי ככל שיוחלט ללכת לבחירות, הקואליציה תצביע על הצעת חוק משלה.

נפתלי בנט במהלך כנס השקת הנושא השנתי של מערכת החינוך לשנת תשע?ט, מרכז וואהל, רמת גן 15 בנובמבר 2018. מגד גוזני, חדשות "הארץ", מערכת וואלה! NEWS
קרא גם הוא לפירוק הממשלה. בנט/מערכת וואלה! NEWS, מגד גוזני, חדשות "הארץ"

בימים שחלפו מאז ההתפטרות של ליברמן, נתניהו עסוק בניסיון לייצב את הקואליציה ולהמשיך את עבודת הממשלה במתכונת צרה של 61 ח"כים. אחרי סבב פגישות עם כל ראשי הסיעות, ביום שישי הוא נפגש עם בנט ודן עמו בדרישתו לקבל את תיק הביטחון כתנאי להמשך עבודת הממשלה.

נתניהו הודיע לבנט שהוא לא ימנה אותו בינתיים לתיק הביטחון - והתיק יעבור לידיו, אך הוא לא פסל לגמרי את דרישתו של בנט והטיל את האחריות על ראשי הסיעות האחרות בקואליציה שלטענתו לא יסכימו למינוי. כחלון הבהיר בסוף השבוע כי בניגוד לפרסומים, הוא לא הטיל וטו על מינויו של בנט לתיק הביטחון, וכעת הגלגל חוזר לנתניהו.

הדברים עוררו זעם בסביבת נתניהו, משם נמסר בתגובה כי: "אין סיבה ללכת לבחירות ואסור להפיל את ממשלת הימין. בנט חייב לגלות אחריות ולא לתת יד להפלת הממשלה שיכולה לכהן עוד כשנה".

שר האוצר משה כחלון טקס יום השואה ביד מרדכי. לירון מולדובן
לא מתנגד למינוי בנט לתפקיד שר הביטחון. כחלון/לירון מולדובן

באופן רשמי, נתניהו אומר שהוא מעוניין להמשיך שנה שלמה נוספת, עד סיום הקדנציה בנובמבר 2019, אך לפי ההערכה, הקואליציה תתקשה לתפקד במצבה הנוכחי עם 61 ח"כים ורוב זעום של קול יחיד שיהפוך אותה לתלויה בקפריזות של מורדים למיניהם דוגמת אורן חזן או רחל עזריה.

כחלון ובנט מתכננים בחירות במרץ; נתניהו שואף לסוף מאי

בשיחות והתייעצויות כבר מועלים תאריכים אפשריים: גורמים בליכוד אומרים שהם מעוניינים למשוך לפחות עוד כמה שבועות כדי להשלים חקיקה של כמה חוקים ולהרחיק את הבחירות מהביקורת הציבורית על ההסדרה ברצועת עזה. כך שבעוד כחלון ובנט מכוונים לבחירות במרץ, נתניהו מנסה לכוון יותר לסוף מאי. באופוזיציה, בינתיים, דוחפים לבחירות כמה שיותר מהר.

מרצ תעלה כבר ביום רביעי הקרוב הצעה לפיזור בכנסת ויו"ר המחנה הציוני אבי גבאי קרא "לבחירות עכשיו, מוקדם ככל האפשר" והודיע שגם הם מתכוונים להגיש הצעה לפיזור הכנסת.

בממשלה גם יצביעו היום על ההסכם השנוי במחלוקת עם גמלאי המשטרה בעלות של בעלות 22 מיליארד שקל עד שנת 2035 ו1.2 מיליארד ב-2019, מה שידרוש קיצוץ רוחבי בעלויות של עשרות ומאות מיליונים בחינוך בריאות ורווחה. הצעת ההחלטה אותה מביא שר האוצר לממשלה תדרוש קיצוץ רוחבי ממשרדי הממשלה, והשרים יידרשו להצביע על קיצוץ של 1.35% בתקציבי משרדיהם לשנת 2019.

"242 נדבקו" - ליצמן אמר במהלך ישיבת חירום שכינס במשרדו כי 42 בני אדם אובחנו עד כה כחולים בעכברת. אבי כהן
מתנגד באופן נחרץ לקיצוץ במשרדו. ליצמן/אבי כהן

ההצעה כבר מעוררת התנגדות בקואליציה ושר הבריאות יעקב ליצמן הודיע לנתניהו בצאת השבת שהוא מתנגד נחרצות לקיצוץ במערכת הבריאות. "צרכי הבריאות הולכים ועולים לצד העלייה בתחלואת החורף שהחלה והצורך להתמודד גם עם הסיכונים להתפרצויות בתחלואה. אני קורא לשר האוצר ולראש הממשלה לפעול בדחיפות להגדלת התקציב לבריאות ולבטל את הקיצוץ", ליצמן אמר.

השר ארדן התייחס להצעת ההסכם, ובטוויטר כתב כי "לחלק מכלי התקשורת יש קשיי הבנה לגבי ההחלטה, והם נוטים לייצר פייק ניוז ולחברה לאירועים הפוליטיים".

(עדכון ראשון 06:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully