וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במקום בית משפט - שיקום בקהילה: התכנית החדשה של משרד הרווחה

15.11.2018 / 17:03

השר חיים כץ חתם על הוראה המרחיבה את היקף העבירות הפליליות שבגינן ניתן יהיה לסגור תיקים בהסדר וללא הגשת כתב אישום - כך נודע לוואלה! NEWS. "תינתן לעבריינים הזדמנות לפצות את החברה ולעבור תהליך שיקומי, כל זאת מבלי שדבק בהם הכתם הפלילי"

אקדחים, אזיקים וניידת משטרה. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
"תינתן הזדמנות לפצות את החברה"/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

פרסום ראשון: משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ירחיב את היקף העבירות הפליליות בגינן ניתן יהיה לסגור תיקים פליליים בהסדר - כך נודע לוואלה! NEWS. השר חיים כץ חתם אתמול (רביעי) על הוראה הכוללת תשע עבירות פליליות נוספות בגינן ניתן יהיה לסגור תיקים ללא הגשת כתב אישום, אלא במסגרת הליך שיקום בקהילה. כמו כן, ניתן יהיה להפנות את העבריין לשירות המבחן למבוגרים לבדיקת התאמה לסגירת תיק פלילי בהסדר וללא הגשת כתב אישום פלילי.

ההרחבה תאפשר למעורבים באירועים פליליים להשתלב בתכנית הכוללת סגירת תיקים בהסדר ללא הליך משפטי, זאת באמצעות סדנאות שיקומיות ועבודות שירות לתועלת הציבור. בעקבות השינוי צפויות להגיע יותר מ-2,000 פניות חדשות מדי שנה של עוברי חוק לשירות המבחן למבוגרים.

עד היום לפי החוק, הופנו לשירות המבחן למבוגרים לסגירת תיק בהסדר מותנה רק חשודים באיומים, הסגת גבול ומעשי פזיזות ורשלנות בבעלי חיים, שלא הורשעו או ביצעו עבירות בחמש השנים האחרונות. כעת, עם ההסדר הנוכחי, נכללות תשע עבירות נוספות: תקיפה, גניבה, גרימת נזק לרכוש, הזנחה של כלי ירייה או חומר מסוכן, תגרה, החזקת נכס בגניבה, הטרדה, העלבת עובד ציבור ואיסור מכירת משקאות משכרים לקטין - 12 סעיפי עבירה סך הכל.

שר הרווחה ביטל מיקור החוץ במעונות נוער "תקווה לצעירים". צילום: גדעון צנטנר, גדעון צנטנר
עבריינים יטופלו במסגרת הקהילה. שר הרווחה חיים כץ/גדעון צנטנר, צילום: גדעון צנטנר

מדובר בשיתוף פעולה של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים עם משרד המשפטים, המשטרה והפרקליטות, כדי לצמצם את מספר מבצעי העבירה שיגיעו לבתי המשפט וכן במטרה למנוע תיוג של עוברי חוק והדרתם מהחברה, בייעול של מערכת האכיפה והמשפט ובחיסכון כלכלי משמעותי. כחלופה, תוצע לכל עובר חוק העומד בקריטריונים של המשטרה והפרקליטות תכנית טיפול שיקום ותיקון. עמידה בתכנית תוביל להמלצה לסגירת התיק הפלילי.

"חתימת השר על הרחבה לעבירות נוספות מהווה בשורה חסרת תקדים לחשודים ללא רקע פלילי מכביד", אמרה סיגל חכמוב, סגנית קצינת מבחן מחוזית ומנהלת התכנית בשירות המבחן למבוגרים. "תינתן להם הזדמנות לפצות את החברה ולעבור תהליך שיקומי, כל זאת מבלי שדבק בהם הכתם הפלילי, מבלי שנאלצו לסטות ממסלול חייהם התקין. בכך, נמנע מהם לאבד את מקום עבודתם ופרנסתם, וכן נמנעת פגיעה במשפחתם".

חכמוב ציינה כי התכנית מבוססת על מניעת הדרה חברתית ואפשרות לחוות את מערכת אכיפת החוק ואת שירות המבחן למבוגרים במשרד העבודה והרווחה כמערכת שמושיטה יד לחשוד ומאפשרת לו להימנע מהליך פלילי משפטי. "המטרה היא להעניק לכמה שיותר אנשים שמעדו באופן חד פעמי, הזדמנות להתחלה חדשה ללא רישום פלילי", הסבירה. "עוברי העבירה ישוקמו בצורה איכותית, העומס על מערכת המשפט יפחת והחברה כולה תרוויח".

מחקרים:98% מהחשודים בוגרי התכנית לא שבו לבצע עבירות

במשרד הרווחה טוענים כי מממצאיו של מחקר שערכה אוניברסיטת חיפה מלמדים כי 98% מהחשודים שסיימו את התכנית לא שבו לבצע עבירות נוספות. "התכנית היא בעלת משמעות חברתית ייחודית", אמרו במשרד. "השתתפות עוברי חוק בתכנית סגירת תיק בהסדר של שירות המבחן למבוגרים מחייבת אותם להכיר באשמה, לקחת אחריות על העבירה, לעמוד מול תוצאות מעשיהם, לכפר על מעשיהם ולפעול לפיצוי החברה".

עוד הסבירו במשרד כי "התוכנית בשירות המבחן למבוגרים תכלול ביצוע עבודות שירות לתועלת הציבור בקהילה המבוצעות במסגרות קהילתיות שונות כמו מתנ"סים, בתי אבות, פנימיות, עבודה עם נוער בסיכון ובבתי חולים".

כמו כן, עבריינים ישתלבו וישתתפו בסדנאות פסיכו-חינוכיות למניעת עבריינות חוזרת ובמקרים המתאימים יופנו להליך המכונה צדק מאחה, המהווה גישור בין הפוגע לנפגע, לצורך איחוי הפגיעות. "מנגד, אם מבצע העבירה לא יעמוד בתוכנית, הדבר יוביל להגשת כתב אישום נגדו", הבהירו במשרד. "מי שייקח חלק בתוכנית יחתום גם על הסדר שיכול לכלול אחד או יותר מהתנאים הבאים: פיצוי לנפגע העבירה, קנס כספי לאוצר המדינה והתחייבות להימנע מביצוע עבירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully