וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ירושלים בסכנה": תומכי עופר ברקוביץ הפסידו בקרב חייהם

הפיצול הפנים-חרדי יצר קרקע פורייה לבחירתו של ברקוביץ, אך למרות עבודת שטח סיזיפית - שיעור ההצבעה בשכונות החילוניות נותר נמוך. כעת יצטרך ליאון לאחות את השסעים ולהוכיח את עצמו גם בפני המצביעים שלא בחרו בו, שחוששים מהפגיעה בצביון העיר

צילום: רוני כנפו ו-"כאן", עריכה: ירדנה עבודי פוקס

המרוץ בירושלים נותר צמוד עד הרגע האחרון. בתום ספירות הקולות, ללא המעטפות הכפולות, הפער עמד על 3% לטובת משה ליאון. מדובר בכ-6,500 קולות, והפער נשמר גם עם ספירת 9,000 המעטפות הכפולות של החיילים, האסירים והקלפיות הנגישות.

המתח המשיך לאורך כל יום הבחירות אתמול (שלישי), כשהבוקר נפתח בחדשות טובות עבור ברקוביץ. הפלג הירושלמי פרסם הודעה הקוראת להשתתף בבחירות ולפעול בכל דרך כדי למנוע את בחירתו של ליאון, הודעה שהצטרפה להחלטת אגודת ישראל שלא לתמוך באף מועמד. אך בערב, לקראת סגירת הקלפיות, כבר נראה היה שהקלפים משתנים לטובת ליאון כשאחוזי ההצבעה נמוכים מהסיבוב הראשון (33% לעומת 38%). עם הספירה, נראה היה שהתמונה שוב משתנה - אחרי ספירת כ-60% מהקולות ברקוביץ הוביל עם כמעט 9%, אך ככל שנספרו עוד ועוד קלפיות, בעיקר בשכונות החרדיות, התוצאות התהפכו - עד לניצחונו של ליאון, ובהתאם גם התחושות במטות השונים, שעברו במהרה מחגיגות לאכזבה - ולהפך.

עוד בוואלה! NEWS:
הנייה מברך על התפטרות ליברמן: "ניצחון של חמאס"
שיחת נזיפה במיי וריב עם מקרון: חמשת ימי הזעם של טראמפ באירופה
פה אחד: מועצת הביטחון הסירה את הסנקציות שהוטלו על אריתריאה

ברקוביץ' במטה בירושלים. רוני כנפו
עופר ברקוביץ' במטה שלו, אחרי הסיבוב הראשון/רוני כנפו

בקרב פעילי ברקוביץ, לצד תחושת ההצלחה על ההישג המכובד, היו תחושות קשות של אכזבה, והפעילים המשיכו להיאחז בסיכוי שקולות החיילים ישנו את התמונה. בסביבות השעה 1:30 הגיע המועמד למקום ההתכנסות בממילא והתקבל בקריאות תמיכה, ובנאומו עוד קיווה לשינוי המיוחל בבניין העירייה. "אנחנו שומעים את התוצאות, יש עוד את קולות החיילים וגם לא מעט אי סדרים ששמענו עליהם בקלפיות. הצוות המשפטי בוחן לעומק את התוצאות", אמר ברקוביץ והודה לפעילים. "את הלילה הזה אי אפשר לסיים ללא תקווה. אנחנו לא מוותרים על אף קול ולא מוותרים על אף ירושלמי".

אך גם במטה ברקוביץ היו מי שהביעו אכזבה משיעורי ההצבעה הנמוכים בשכונות החילוניות והמעורבות ביחס לשכונות חרדיות. פעילים שגדשו את הרחובות בשבועיים האחרונים, עברו בין הבניינים ודפקו על דלתות, גם ביום הבחירות, חשו שעשו את כל האפשר מבחינתם על מנת שמועמדם יזכה. אולם, למרות הפיצול החרדי, הם לא הצליחו ליצור קרקע פורייה לבחירתו.

עוד באותו נושא

משה ליאון ניצח את עופר ברקוביץ': "ירושלים בחרה את הביחד"

לכתבה המלאה
משה ליאון בנאום ניצחון 14 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
חגיגות במטה הניצחון. משה ליאון/ראובן קסטרו

מאידך, במטה המקביל באזור התעשייה בתלפיות נרשמו קריאות שמחה וריקודים, והשר אריה דרעי מיהר להתקשר ולברך את ראש העירייה החדש. ליאון התקבל בקריאות עידוד. "ירושלים בחרה את ה'ביחד", קרא בנאום הניצחון והוסיף כי הוא "מתכוון בעזרת השם להיות ראש העיר של כל תושבי ירושלים באשר הם".

ליאון חזר ודיבר שיתוף פעולה בעיר שבה שליש מהאוכלוסייה היהודית חילוני, שליש דתי ושליש חרדי, וכן חזר אתמול על כוונתו להכניס את סיעתו של ברקוביץ, המונה שבעה מנדטים, לקואליציה. זאת, על אף שלאורך הקמפיין ניסו פעיליו לתייג אותו שוב ושוב כ"שמאלן" שנשלח על ידי הקרן החדשה ואף יחלק את ירושלים.

ההכנות לקראת התוצאות במטה ליאון 13 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
החגיגות במטה ליאון, אתמול/ראובן קסטרו

אתמול גם הופצו לתושבים הודעות שקריות שבהם נכתב כי "הערבים במזרח ירושלים יוצאים עכשיו להצביע לברקוביץ", בצירוף סרטון של רכב הקורא להצביע לו בערבית. זאת, כשאחוז ההצבעה במזרח העיר נותר כמעט אפסי.

לאחות את השסעים

כעת, יצטרך ליאון לעבוד באמת קשה כדי לנסות לאחות את השסעים שנוצרו במערכת הבחירות, שהפכה לסוערת ככל שהתקדמה, והשלב הראשון במועצה יהיה להרכיב קואליציה. אמנם, הסכמי התמיכות שחתם עם ש"ס, דגל התורה, הליכוד, הבית היהודי ומאוחדים כבר מהווים רוב עבורו. הוא יצטרך להחליט אם לעמוד בראש קואליציה צרה חרדית-ימנית או רחבה שכוללת גם סיעות פלורליסטית. העובדה כי הוא עצמו לא הצליח להכניס אף חבר מועצה, ומכהן בתפקיד מכוח סעיף בחוק למקרים שבהם ראש העירייה אנו נבחר למועצה, תקשה עליו גם כן, שכן הסיעות הגדולות יראו את עצמן כ"בעלות הבית".

כמו כן, ליאון יצטרך להראות לכמעט 50% מהמצביעים שלא בחרו בו שהוא מתכוון לפעול כעת גם עבורם. איציק, בן 37, נשוי ואב לילדה שהצביע לברקוביץ, מתאר תחושת אכזבה ופספוס. "יש קודם כל תחושת פספוס שזה היה יכול לקרות וזה באמת עניין של עוד כמה אלפי אנשים שהיו צריכים לצאת ולהצביע, וגם תסכול מזה שאנשים לא עושים את חובתם", הוא אמר, ותיאר גם חששות. "יש חשש לעיר ירושלים באופן כללי, אבל בעיקר לקבוצות שאני חלק מהן - הציבור היותר פלורליסטי שבאמת מחפש עיר שתהיה טובה לכולם. ו'התעוררות' מייצגת את הסיפור הזה, כי יש דתיים, וחילוניים וחרדים ומסורתיים".

המועמד לראשות ירושלים עופר ברקוביץ' מתחיל את הבוקר הקלפי ברחביה, 30 באוקטובר 2018. ללא,
עבודת שטח אינטנסיבית. עופר ברקוביץ' עם פעיליו/ללא

איציק חושש ממצב שבו התושבים מהמגזר הפלורליסטי, כהגדרתו, לא יקבלו את הצרכים שלהם ויעברו לעיר חד-גונית. לדבריו, "נבחר ראש עיר בתמיכה של קבוצות מסוימות שחלקן מייצגות תפיסה אחרת, מאוד מגזרית. הוא אומר שיהיה ראש עיר של כולם. אז נותר רק לקוות. אבל בשבילנו בירושלים, כל דבר בעשור האחרון זה מאבק, דברים לא קורים פה בקלות, אם זה מתחם התחנה או פאב המפלצת (שרצו לסגור בשבתות, מ"ה). דברים שלא אמורים להיות סיפור, ויש תחושה שנורא קל להתעלם מהתחושה של הצעירים הלא חרדים, כשלכולנו יש המון חברים שעזבו או מתכוונים לעזוב. התחושה היא שהעיר הרב-גונית בסכנה".

ירושלים - המועמד עופר ברקוביץ' בכותל המערבי. מערכת וואלה! NEWS
"חשש לציבור הפלורליסטי". עופר ברקוביץ' בכותל המערבי/מערכת וואלה! NEWS

עם זאת, הוא הדגיש כי הוא עדיין שומר על אופטימיות. "אני מתכוון לתת לליאון הזדמנות. ובסוף יצא גם משהו טוב מהבחירות - התעוררות עם שבעה מנדטים, וכמעט 50% מהמצביעים שהצביעו לעופר ברקוביץ, וזה מראה שיש פה עדיין ציבור עם כוח ולא ציבור שהתייאש. וצריך לתת קריאה למשה ליאון שבאמת יהיה ראש עיר של כולם, ולא בסיסמאות".

גם שני, בת 31 מנחלאות, מתארת תחושת אכזבה. "אני מאוכזבת קשות מהתוצאות וחוששת לעתידי בירושלים. מאוד מבאס לדעת שאנשים לא יצאו להצביע מספיק והפסדנו במאבק חיינו", היא אמרה. "בתור ילידת ירושלים שחיה פה כל חיי תמיד הרגשתי שראש העיר מייצג אותי ואת האוכלוסייה שלי. היום אני לא מרגישה ייצוג. אני חוששת שראש העיר יפגע במעמד שלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully