וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצאי צה"ל וחקירה פלילית: הצל הישראלי על התובע הזמני בארה"ב

11.11.2018 / 10:48

מאת'יו וויטאקר, שיחליף את התובע הכללי המודח של ארצות הברית, קיבל רבבות דולרים מחברה שהופללה בעבירות מרמה והונאה. החברה, ששייכת למומחה אמנויות הלחימה מוטי הורנשטיין, הואשמה באיומים על משקיעים מרומים שתבעו את זכויותיהם

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

מוטי הורנשטיין, מומחה בקרב מגע ואמנויות לחימה משולבות מאסכולת "הישרדות" של דניס הנובר, הוא אחד הצללים המעיבים על סיכוייו של ממלא מקום התובע הכללי של ארצות הברית לזכות במינוי קבוע.

ממלא המקום, מאת'יו וויטאקר, כיהן כראש מטהו של התובע הכללי המודח, ג'ף סשנז. הנשיא דונלד טראמפ המתין עד לבחירות אמצע הכהונה, בשבוע שעבר, כדי לסלק את סשנז ובכך לקדם שני יעדים - לשנות את נושא השיח, מהפסדו בבית הנבחרים (ההולך וגדל, יחד עם צמצום ההישג הרפובליקאי בסנאט, ככל שספירת הקולות מתקרבת לסיומה) ולהפריע לחקירת התובע המיוחד רוברט מולר בפרשת המעורבות הרוסית בבחירות 2016.

לקריאה נוספת:
ארדואן: העברנו את הקלטות רצח העיתונאי לסעודיה ולארה"ב
מעשרות גידולים נותר רק פחם: תיעוד החממה שהוצתה בנתיב העשרה

עורך הדין האמריקאי מתיו וויטקר במהלך מסע"ת 26 בינאור 2007. AP
מאת'יו וויטאקר במהלך מסיבת עיתונאים (צילום: אי-פי)/AP

סשנז, שהשתתף במגעים עם השגריר הרוסי בוושינגטון בעת מערכת הבחירות, פסל את עצמו מפיקוח על חקירת מולר, למרבה תסכולו של טראמפ. הפיקוח הושאר למשנהו, רוד רוזנשטיין. טראמפ עמד להדיח את רוזנשטיין, במרוצת השנה האחרונה, אך נמנע מכך וצפוי שהמשימה תוטל על התובע הכללי הבא, בנימוק שהוא זכאי לבחור לעצמו את משנהו. כאיתות לכך שאין בכוונתו לקדם את רוזנשטיין לתובע הכללי הקפיץ טראמפ מעליו כממלא-מקום את וויטאקר, הזוטר ממנו, מהלך השקול למינוי תת-אלוף לממלא-מקום רמטכ"ל שהתפטר, כשהאלוף המכהן כסגן הרמטכ"ל כפוף לו.

לפני כחודש, כשסירב לאשר את ההערכות בוושינגטון שסשנז יודח למחרת הבחירות וכי וויטאקר יתמנה במקומו, שיבח טראמפ את וויטאקר באומרו, "אני מכיר אותו". לאחר ההודעה על מילוי המקום והביקורת שבעקבותיה, התכחש טראמפ להיכרותם ואותת בכך חרטה אפשרית על הכוונה לשיגור שמו של וויטאקר לסנאט, כמיועד למינוי קבע, אף שלכאורה מובטח לאישור רוב בוועדת המשפט ובמליאה.

בנוסף להתבטאויות מקוממות של וויטאקר, פוגמים בסיכוייו קשריו עם חברה שהופללה בעבירות מרמה והונאה, "וורלד פטנט מרקטינג". בין השאר הואשמה "וורלד פטנט" באיומים על משקיעים מרומים, שתבעו את זכויותיהם, לשסות בהם את המאבטחים הגברתנים ששכרה. המאבטחים הוצגו כ"מומחי קרב מגע", יוצאי צה"ל וכוחות מיוחדים אחרים במערכת הממלכתית הישראלית. וויטאקר, שקיבל מ"וורלד פטנט" רבבות דולרים תמורת שירותיו, הוא בין החתומים על מסרי ההפחדה וההשתקה, שנזכר בהם גם תפקידו הקודם כתובע פדרלי, ועשוי להיחקר בפרשה זו כחשוד.

עוד באותו נושא

חברים לחוד, עסקים לחוד: הבוסית מכוונת הכי גבוה שיש

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב טראמפ מברך את התובע הכללי סשנז אחרי השבעתו לתפקיד, פברואר 2017. רויטרס
סשנז עם טראמפ ב-2017 (צילום: רויטרס)/רויטרס

עיון במסמכי "וורלד פטנט" מעלה כי חברת האבטחה שפעלה בשירותה שייכת להורנשטיין, שאכן התמחה בקרב מגע בצה"ל ותואר כאלוף אמנויות לחימה. הנובר העניק לו חגורה שחורה ועודד אותו לפתח את עסקיו האמריקניים, אך הקשרים ביניהם דעכו.

באוגוסט 2015 התגאתה "וורלד פטנט" במינויו של הורנשטיין ל"מנהל סיכוני אבטחה" ו"חבר במועצה המייעצת" להנהלה, עם אחריות ל"שידרוג ושיפור האבטחה במטה במיאמי ביץ' ובשלוחות ברחבי תבל". סקוט קופר, נשיא החברה, התמוגג בדברו על הורנשטיין. "הוא אדיר", העיד. הורנשטיין נימק את הצטרפותו לחברה בגידול המואץ בסגל עובדיה, בפריסת משרדיה ובתשומת לב כלפיה.

הורנשטיין מוכר לחובבי אמנויות הלחימה בישראל כחניכו של דניס הנובר. בביקוריו בארץ השתתף בתחרויות, שבאחת מהן התמודד עם חניך אחר של הנובר, עמרי (בן אריאל) שרון, וגבר עליו.

התובע הכללי של אמריקה ג'ף סשנז במהלך מסע"ת וושינגטון, ארה"ב 15 בדצמבר 2017. רויטרס
סשנס במהלך מסיבת עיתונאים ב-2018 (צילום: רויטרס)/רויטרס

בהודעת "וורלד פטנט" נאמר שהורנשטיין היה "ילד פלא" בתחום אמנויות הלחימה, התגייס לצה"ל ב-1983 ושירת ביחידות מיוחדות כמדריך קרב מגע. "יחד עם עמיתו, מיקי ארז, ייסד את 'קרב מגע הישרדות', שיטת הגנה עצמית, ומנהל בתי ספר בפלורידה ובניו יורק. יועץ לצבא האמריקאי, למשטרות ולהפקות קולנועיות, שבאחת מהן, 'מיאמי - מפלג מוסר', גם הופיע בתפקיד מאבטח. נכלל בספר השיאים של גינס לשנת 2008 כשיאן השוברים של מחבטי בייסבול בדקה - שבר 38 מחבטים וסדק עוד 11".

אם קופר ושותפיו ל"וורלד פטנט מרקטינג" התכוונו להרשים את לקוחותיהם בסיפורי גבורתו של הורנשטיין עד כדי שכנועם לשקול מחדש את תגובתם לתרמית, הייתה לכך הצלחה מוגבלת בלבד. קרבנות ההונאה התלוננו, חקירה פלילית מתנהלת וטראמפ נראה בסוף השבוע רחוק יותר ממינוי וויטאקר מכפי שהיה בתחילה.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully