וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטנזניה לישראל: התינוק עם המום הנדיר בלבו שיוטס לטיפול בחולון

10.11.2018 / 19:30

במדינה שבה לא מתבצעות בדיקות בהריון וילדים רבים נולדים עם מחלות ומומים, פועלים רופאים ואחיות מבית החולים וולפסון לביצוע בדיקות, צנתורים וניתוחי לב. זאת, במסגרת פרויקט שהעניק טיפול ליותר מ-4,700 ילדים מ-57 מדינות מתפתחות. "המפגש עם המשפחות מרגש ועוצמתי"

צלמים זמניים מורשים

אם לא יקרה משהו יוצא דופן בשבועות הקרובים, יגיע לישראל בטיסה מיוחדת של עמותת "הצל לבו של הילד", אורח צעיר במיוחד, ליתר דיוק בן שבועות בודדים בלבד; מדובר בתינוק הטנזני, חקימה ניאמבלי שנולד עם מום נדיר בליבו, מום בו קיים היפוך בחיבורי העורקים הראשיים שיוצאים מהלב (TGA). במצב רגיש זה, אבי העורקים יוצא מהחדר הימני, ולא מהחדר השמאלי, ואילו העורק הריאתי יוצא מהחדר השמאלי ולא מהחדר הימני.

כתוצאה ממבנה לקוי זה, ישנו "דם כחול", דם בעל חמצן נמוך שחוזר למשאבה הימנית, מוזרק אל הגוף ומקנה לתינוק גוון כחלחל, בעוד שהדם הוורוד ועתיר החמצן החוזר מהריאות מגיע לחדר השמאלי, ומוזרק שוב לריאות. כדי שחקימה הקטנטן ישרוד, הוא חייב לעבור ניתוח מספר ימים לאחר לידתו, ניתוח מורכב שאיננו יכול לעבור בטנזניה, לכן הוא יוטס לישראל וינותח בקרוב במרכז הרפואי ע"ש וולפסון בחולון.

חקימה הוא רק אחד מבין עשרות ילדים טנזנים שטופלו במהלך השבוע החולף על ידי צוות הרופאים והאחיות הישראליים, שהגיעו לבית החולים הגדול בדר א-סלאם שבטנזניה, במסגרת משלחת מיוחדת מהמרכז הרפואי ע"ש וולפסון בחולון ועמותת "הצל ליבו של ילד", כדי לבצע יחד עם הצוותים המקומיים, בדיקות מקיפות, ניתוחי לב וצנתורים בילדים ובצעירים מטנזניה. בראש המשלחת הישראלית עומדים ד"ר ליאור ששון, מנהל המחלקה לניתוחי לב-חזה וד"ר עקי תמיר, מנהל היחידה לצנתורי ילדים. ואילו בראש הצוות הרפואי הטנזני המקומי, עומד ד"ר גודווין גודפרי.

עוד בוואלה! NEWS:
מסדר חיסונים בקבוצת הווטסאפ של הגן: בהלת החצבת נמשכת
דקר את אשתו בסכין בשר: כתב אישום נגד רוצח עליזה שפק
הדילים, ההכפשות והקרבות: מסירים את הכפפות לקראת הסיבוב השני

טנזניה- התינוקי חקימה. גילי בניטה, מערכת וואלה! NEWS
נולד עם מום נדיר בליבו. חקימה ניאמבלי בן מספר שבועות/מערכת וואלה! NEWS, גילי בניטה
טנזניה- צוות ישראלי מנתח ילד טנזני. גילי בניטה, מערכת וואלה! NEWS
משלחת מיוחדת לטנזניה, בית החולים דר א-סלאם/מערכת וואלה! NEWS, גילי בניטה

"אני רואה את ישראל כמו הבית השני שלי. האנשים בישראל מאוד חמימים וטובי לב, היה לי טוב בישראל", אמר בהתרגשות, בעברית כמעט שוטפת, ד"ר גודפרי. את השפה למד כשהגיע לישראל לראשונה בשנת 2008, במטרה ללמוד לנתח לב. לאחר חמש שנים של הכשרה, חזר ד''ר גודפרי לטנזניה והפך למנתח לב הראשון שם. מאז, לכל ביקור שלו בארץ מתלווים אליו אנשי צוות טנזניים המגיעים לקבל את הכשרתם, כמוהו, כאן בישראל, על מנת לשוב לטנזניה, לסייע לחולים ולהעביר את הידע הלאה. כפי שמסביר ד''ר גודפרי, בכל משלחת ועבודה משותפת בין הצוותים המלאכה מרובה: "עד כה ניתחנו ארבעה ילדים. מקווים להספיק לנתח לפחות עוד עשרה ילדים ולהעביר לפחות 20 צנתורים".

"המפגש עם המשפחות והילדים הוא חווייתי, מרגש ועוצמתי. כולם פה אסירי תודה לנו", אמרה ד"ר רחלי שיאון שריד, שעומדת בראש צוות טיפול נמרץ ילדים במשלחת ואחת הרופאות הבכירות בטיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי ע"ש וולפסון. "זאת המשלחת החמישית שיצאה מחולון לדר א-סלאם, יש כאן גם רופאים ואחיות, כולנו הגענו לכאן במטרה לעשות כמה שיותר ניתוחי לב וצנתורים. הרופאים הם רופאי לב, רופאי טיפול נמרץ, מרדימים וקרדיולוגים, כולם מרכיבים את הצוות שצריך להיכנס לחדר הניתוח". לדבריה של ד"ר שיאון שריד, הצוות הטנזני שהוכשר בישראל, הוא זה שהקים במו ידיו את המערך לניתוחי לב בילדים בבית החולים בדר א-סלאם.

טנזניה-  ד''ר גודווין גודפרי מנתח לב ילדים. גילי בניטה, מערכת וואלה! NEWS
מנתח לב הראשון בטנזניה, ד''ר גודווין גודפרי/מערכת וואלה! NEWS, גילי בניטה
טנזניה- ד''ר שיאון שריד מטפלת בילד טנזני. גילי בניטה, מערכת וואלה! NEWS
"כולם פה אסירי תודה לנו'', ד''ר שיאון שריד ורופאה טנזנית/מערכת וואלה! NEWS, גילי בניטה
טנזניה - משלחת ישראלית מצליחה חיי ילדים בטנזניה. גילי בניטה, מערכת וואלה! NEWS
"מרגישים אחריות'', צוות ישראלי וצוות מקומי בעת ניתוח לב/מערכת וואלה! NEWS, גילי בניטה

כמו כן, במהלך הבדיקות הנערכות בטנזניה, נמצא שחלק מהילדים סובלים ממומים מורכבים, כמו במקרה של חקימה, " מי שצריך לעבור ניתוח מורכב ורגיש יותר מוטס לישראל". לדבריה של ד"ר שריד, הצוותים הישראלים מרגישים אחריות על הצוותים המקומיים, "זה לא רק להכשיר רופא מקומי, זה גם לראות איך כל המערך הזה מתנהל כאן בטנזניה. זה לא פשוט לערוך כאן ניתוח, יש כאן רשימה ארוכה של מגבלות ובעיות, למשל נושאי בנק הדם למשל, והחשיפה למחלות שחפת, איידס, אנמיה חרמשית ועוד".

למרבה הצער, תופעת מחלות הלב ומומים בקרב צעירים אינה נדירה בטנזניה. ד''ר שריד מסבירה כי בטנזניה לא נעשות סקירת מערכות ואקו לב עובר, כפי שנהוג בישראל במהלך חודשי ההיריון, "כל זה לא מפותח כאן, יש הרבה ילדים שנולדים מומי לב, גם האבחנה של המומים היא מאוד מאוחרת, צריך לזכור שלא מדובר בילדים שרואים רופא כל יום".

למעשה, המומים בילדים טנזניים מתגלים בשלבים מאוחרים מאוד ביחס לרפואה המערבית. לדבריה של ד''ר שריד, מחלת לב נפוצה במיוחד בטנזניה היא מחלת לב ראומטית. ''אם בארץ כשכואב הגרון עושים משטח גרון, מזהים סטרפטוקוק ונותנים אנטיביוטיקה - כאן זה לא קורה". כך ילדים טנזנים שנדבקים בחיידק, השגרתי לכאורה, אך נושאים מחלת לב ראומטית, החיידק יפגע במסתמי הלב והילדים מדרדרים במהרה למצב אי-ספיקת לב. טיפול שגרתי וקל בדלקת גרון הופך לפרוצדורה מצילת חיים. "אנחנו רואים כאן הרבה ילדים מחלות לב ראומטיות קשות ממש, שיש צורך להחליף את להם את כל מסתמי הלב''. עד הביקור הבא, אומרת ד''ר שריד, בכוונתם לקיים שמונה ניתוחי לב ו-16 צנתורים.

טנזניה- רופא ישראלי מנתח ילד טנזני. גילי בניטה, מערכת וואלה! NEWS
זכו להוקרה הומניטרית בינלאומית. חבר צוות בעמותת "הצל ליבו של ילד"/מערכת וואלה! NEWS, גילי בניטה

הפרויקט ההומניטרי בינלאומי "הצל לבו של ילד", הוקם בשנת 1995 על ידי מנתח הלב המנוח, ד"ר עמרם (עמי) כהן, למטרה אחת - להעניק טיפולי לב מצילי חיים לילדים ממדינות מתפתחות ברחבי העולם. מאז שהוקמה טיפלה העמותה ביותר מ-4,700 ילדים מ-57 מדינות מתפתחות ברחבי העולם, והכשירה למעלה מ-120 אנשי צוות רפואי ממדינות אלו. 40% מהילדים שעברו ניתוחי לב הגיעו מאפריקה; 49% מהרשות הפלסטינית, ירדן ועיראק; 4% מרוסיה וממדינות ברה"מ לשעבר ו-7% מסין, סרי לנקה ומווייטנאם. פעילות העמותה מרוכזת סביב המרכז הרפואי ע"ש וולפסון שבחולון, 100 אנשי צוות, ממנחים ועד לפיזיותרפיסטים המקדישים בקביעות חלק ניכר מזמנם לפרויקט זה, ללא קבלת תשלום מעמותה.

מעבר לטיפולים הרפואיים מצילי החיים, מפעילה העמותה תכניות הכשרה מקיפות לאנשי צוות רפואיים שעושים את דרכם להרצאות והכשרות בישראל מהמדינות המתפתחות. העמותה אף מסייעת בהקמת מרפאות לבדיקות טרום ניתוח ולמעקבים שוטפים לאחר ניתוח במדינות המתפתחות ועוד. בשנה שעברה קיבלה העמותה את פרס האוכלוסין של האומות המאוחדות, כהוקרה על הפעילות ההומניטרית לטובת ילדים חולי לב מכל העולם. זו הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה שהאו"ם העניק את האות היוקרתי הזה לאדם או לארגון ישראלי. במהלך השנה הקרובה צפויה העמותה לסיים את הקמתו של בית חולים לילדים במרכז הרפואי ע"ש וולפסון, אשר ישפר משמעותית את התנאים עבור ילדי חולון, בת ים, דרום תל אביב ויפו ויהיה מרכז בינלאומי לניתוחי לב ילדים.

טנזניה- תינוק טנזני. גילי בניטה, מערכת וואלה! NEWS
תינוק טנזני המטופל בבית החולים דר א-סלאם בטנזניה/מערכת וואלה! NEWS, גילי בניטה
  • עוד באותו נושא:
  • טנזניה
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully