וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסדר חיסונים בקבוצת הווטסאפ של הגן: בהלת החצבת נמשכת

8.11.2018 / 21:01

הדיווחים על המחלה מעצימים את הדאגה בקרב ההורים. קבוצות הווטסאפ של הגנים הפכו במה לדיונים רפואיים: בעוד שחלק מההורים דורשים לדעת כמה לא חוסנו, אחרים טוענים כי "אין להם זכות להיכנס לנו לתוך פנקסי החיסונים". משרד הבריאות: עלייה במספר המתחסנים

אתר רשמי

התפרצותה של מחלת החצבת מוסיפה לעורר דאגה בקרב הורים רבים. דנה, אימא מחולון, סיפרה כי קבוצת הווטסאפ של גן הילדים בו לומדת בתה בת השלוש הפכה למסדר חיסונים. "גילינו השבוע כי כמה הורים החליטו לא לחסן את ילדיהם נגד חצבת על אף החיסונים המוצעים בטיפות החלב", סיפרה. "כששאלתי אותם למה בחרו לא לחסן, תגובתם של שני הורים הייתה לעזוב את הקבוצה. כעבור כמה דקות קיבלתי הודעה פרטית מאחד מהם שכתב: 'אין לך זכות לקבוע מה טוב לילדים שלי. אין לך זכות להיכנס לנו לתוך פנקסי החיסונים'".

דנה העידה כי מאז הנזיפה שקיבלה מאותו אב לא התנהלו דיונים נוספים בנושא הרגיש, אך היא עדיין מוטרדת ממנו. "באופן מסוים האב הזה צודק - אין לי זכות לקבל פרטים על הבנות שלו", הסבירה. "אך כאימא אני חושבת שמותר לי לדעת מה מספר הילדים בגן שאינם מחוסנים. כך אוכל לדעת אם אני רוצה להשאיר את הקטנה בגן, או לעבור לאחר".

משה בר סימן טוב, מנכ''ל משרד הבריאות הגיע לביקור פתע באחת מתחנות טיפת חלב בירושלים. בלי, מערכת וואלה! NEWS
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב מפקח על מבצע החיסונים, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, בלי

הרשתות החברתיות מלאות בדיונים סביב נושא החצבת. רונה, אימא צעירה מאזור הדרום, סיפרה לחברותיה על החשש לקחת את בתה למקומות ציבוריים מלאים ילדים בעקבות סכנת ההידבקות. בשיחה עם וואלה! NEWS הביעה את דאגתה: "כשמזג האוויר קריר והפכפך אנחנו מוצאים את עצמנו מחפשים בילויים לילדים במקומות סגורים, אבל אנחנו לא היחידים שעושים את זה".

לדבריה, היא נאלצת לחשוב פעמיים לפני יציאה לג'ימבורי או למשחקייה. "אם כבר הסכמתי ללכת לשם עם הילדים אני לא נחה", העידה. "העיניים כל הזמן 'רצות' לראות שאין להם מגע עם ילד זר. זה מצב מעוות".

נ', אימא נוספת לפעוט מאזור המרכז חיזקה את דבריה של רונה: "הפצפון האישי שלי לצערי עוד לא יכול לקבל חיסון. לכן אני לא לוקחת אותו יותר לקניונים, משחקיות, או כל מקום אחר שיש בו ילדים שאני לא יודעת אם הם מחוסנים, למעט ביקורי חובה בטיפת חלב. עצוב כל כך שזה המצב".

עוד באותו נושא

נתוני התפרצות החצבת: 1,401 חולים ברחבי הארץ, 838 בירושלים

לכתבה המלאה
גן משחקים. ShutterStock
הורים חושבים פעמיים לפני יציאה עם הילדים. גן משחקים/ShutterStock

בקבוצת הפייסבוק "מדברים על חיסונים" שמפעיל ארגון "מדעת" עולים מדי יום עשרות דיונים ערים בנושאי התמודדות עם מחלת החצבת. "מרגישה מתוסכלת", כתבה אחת האימהות. "בגן העירייה שלנו יש שלושה ילדים שלא מחוסנים. העברתי פניה למפקחת ולמיטב הבנתי אין כרגע מה לעשות. התעמתי עם שניים מההורים שילדיהם אינם מחוסנים. מעבר לכך שקראו לי מפיצת מחלות כי ילדיי קיבלו חיסון חי מוחלש, הם גם דאגו שאבין עד כמה אין לי ידע ואני זו שמסכנת את ילדיהם".

אב אחר התייעץ עם חברי הקבוצה לאחר שהתגלה מקרה חצבת בגן הסמוך לזה של ילדו: "בתי בת השלוש וחצי מחוסנת בהתאם לגילה. קיבלנו הודעה שבגן הצמוד בו היא לומדת התגלתה ילדה חולה בחצבת", סיפר. "מסתבר שהילדה החולה נעדרה במשך חמישה ימים וחזרה אתמול לגן ללא יידוע הצוות על מחלתה. רק בצהרי היום, בשיחה אקראית, האם סיפרה לגננת שהילדה הייתה חולה בחצבת. האם שהות בגן סמוך נחשבת חשיפה? האם מחר בבוקר עלינו לרוץ לטיפת חלב?".

אינפו - חצבת. מערכת וואלה! NEWS
אינפו - חצבת/מערכת וואלה! NEWS

יו"ר בית הדין בהסתדרות הרפואית בישראל, פרופסור אבינועם רכס, אמר כי "בריאות החברה מותנית בכך שכולם יהיו מחוסנים. בחברה שלנו יש אנשים המתנהגים כ'רוכבי חינם' ואומרים לעצמם כי אם האחרים מחוסנים, זה פותר אותם מחיסון מבלי לקחת סיכון. בפועל, הרמה החיסוניות של החברה יורדת ככל שישנם יותר אנשים שאינם מחוסנים".

בכנס שהתקיים אתמול במרכז הרפואי צפת בנושא התפרצות החצבת הוסיף רכב כי "במוקדי תת-קבוצות מסוימות מתוך האוכלוסייה החרדית בירושלים, שאינן מכירות במדינה ובשירותי הבריאות שלה ואינן מתחסנות, פרצה מגפת חצבת נוראית, העולה גם לצערנו, בחיי אדם. המגיפה נמצאת רק בתחילתה, כך שהמספרים הנוכחיים שמדברים עליהם הם רק ההתחלה של הגרף. מדובר בסוגיה אתית היוצרת בעיה בניהול נכון של החברה שלנו. כל אחד צריך להתחסן כדי להגן על עצמו, על משפחתו ועל כלל הציבור".

"בשנת 2016 היו עשרה מקרים של חצבת בלבד בישראל. בשנת 2017 היו 30 מקרים ועכשיו הגענו כבר ל-1,400 מקרים", פירט הפרופסור. "אינני מאמין בכפייה. עם זאת, חובה על כל פרט מהחברה להתחסן. האתיקה הרפואית אומרת כי גם חובתם של רופאים הבאים במגע עם מטופלים היא להתחסן , אך אני סבור כי חובה זו צריכה להיות מונחלת לציבור בדרכים של חינוך והסברה".

אינפו - חצבת. מערכת וואלה! NEWS
"רק ההתחלה של הגרף"/מערכת וואלה! NEWS

בתוך כך, מבצע החיסונים שמפעיל משרד הבריאות במחוז ירושלים נמשך ביתר שאת גם היום. מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הגיע יחד עם רופאת מחוז ירושלים, ד"ר חן זמיר, ועם מנהלי שירותי בריאות הציבור במשרד בפיקוח על הנעשה בשטח. על פי הנתונים ישנה עליה דרמטית בשבועות האחרונים בהתחסנות האוכלוסייה בתוך שכונות העיר.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן הביע אופטימיות זהירה, אך עם זאת ביקש מהאוכלוסייה להמשיך ללכת להתחסן. "לא להקל ראש, יש להמשיך ללכת ולהתחסן", אמר ליצמן. "ישנה עליה במספר המתחסנים וזוהי תוצאה של עבודה מאומצת של כל הגורמים במערכת הבריאות אך עדיין החצבת לא מאחורינו".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב: "אנחנו בריכוז מאמץ אדיר על החצבת והמערכת משתלטת על האירוע, למרות שאנחנו צפויים לצערי עוד לראות עליה במספר הנדבקים. בהובלת הצוותים הרפואיים שלנו, ובעיקר צוותי האחיות המקצועיות והמסורות הצלחנו להעלות את הכיסוי החיסוני. בחלק מהתחנות הן הצליחו להעלות את שיעור אחוז למעל 90%".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully