וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי לוחמים שמחכים לטעות של מחבל אחד: המצוד אחרי הרוצח מברקן

9.11.2018 / 15:35

כבר יותר מחודש מחפשים כוחות הביטחון את המחבל שרצח שני אזרחים ישראלים באזור התעשייה ברקן. במקביל לחיפוש אחר כל טיפת מודיעין, מנסים בצה"ל להרתיע את האוכלוסייה מלסייע לו. כך מתנהלים החיפושים באזור טול כרם

עריכה: יאיר דניאל

אחרי חתימת הסכמי אוסלו ולפני הגעת יאסר ערפאת ליהודה ושומרון, החלה תופעה של פעילי פתח לבצע פיגועים עממיים. רכזי השב"כ הוותיקים נזכרו לקראת ציון יום פטירתו של ערפאת ביום ראשון כי הפלסטינים שחלמו על עבודה ברשות הפלסטינית האמינו כי דקירת חייל צה"ל או אזרח ישראלי תזכה אותם בזכות להתמודד על משרה ולצאת ממעגל העוני.

ישראל נאלצה להתמודד עם פלסטינים ללא רקע ביטחוני, שמסתערים על מחסומי צה"ל ועל מוקדי חיכוך עם אזרחים. בשטח לא ידעו כיצד להתמודד עם התופעה.

שילוב של פעולות בשטח והרתעה הביאו לירידה באלימות. אחרי יותר מעשרים שנה מאז אותו גל פיגועים ביהודה ושומרון מכנים גורמי הביטחון את הפלסטיני שמחליט בעצמו ובאמצעים מאולתרים לבצע פיגוע: מפגע בודד. אחד שחוליית טרור ממוסדת, מאומנת וממומנת על ידי ארגון טרור לא עומדת מאחוריו והוא צריך לתכנן ולבצע את הפיגוע בעצמו. ההיסטוריה חוזרת.

עוד בוואלה! NEWS:
בגלל הדלפה לתקשורת: ליברמן ביטל פגישה עם משפחות הנרצחים מברקן
שב"כ מגשש באפלה: המחבל הבודד שהצליח להערים על כוחות הביטחון
לבד, ללא קשר לארגון: בצה"ל מנסים לפתור את תעלומת המחבל מברקן

פעילות צה"ל בטול כרם לאיתור המחבל מברקן - 20 אוקטובר 2018. צילום מסך
צה"ל פועל באזור טול כרם לאיתור המחבל/צילום מסך

הפעם, במקום סכין למחבל הבודד יש רובה מאולתר מסוג קרל גוסטב שלרוב מיוצר בשטחים. כך למעשה היה גם עם המחבל מהכפר שויכה בנפת טול כרם אשרף, וליד סלימאן נעאלוה, שביצע את הפיגוע באזור התעשייה ברקן, רצח שני ישראלים, נמלט מהמקום ומאז מתנהל אחריו מצוד.

וכך, למרות הלחץ הכבד של צה"ל, ביהודה ושומרון ממשיכים לייצר את הרובים המאולתרים. משתי סיבות עיקריות. הראשונה היא האבטלה הגבוהה, שגורמת לסוחרים לעסוק בתחום, חרף העונשים הכבדים והשנייה היא התרבות הפלסטינית שמפארת את האחיזה בנשק ומחייבת כל חמולה לאחוז ברובה או אקדח כדי להגן על התא המשפחתי. לכן, רכישת רובה וקליעים לא נתפסת כאירוע חריג. תמיד יכול לטעון הרוכש כי מדובר בקנייה לחתונה בה יורים ירי שמחה.

עוד באותו נושא

בגלל הדלפה לתקשורת: ליברמן ביטל פגישה עם משפחות הנרצחים מברקן

לכתבה המלאה

חיפושים אחרי כל פיסת מידע

השילוב בין טענה זו לבין האפשרות שהכפר ממנו בא המחבל לא זכה לכיסוי מודיעני איכותי בגלל תקופה יחסית שקטה במרחב הביאו לכך שהמחבל הצליח להתארגן מתחת לאף של גורמי הביטחון. אך כל אלו נחלת העבר וכעת מתמקד צה"ל בסיוע גורמי המודיעין לאסוף כל פיסת מידע כדי להתחקות אחריו עקבותיו ולחשוף את מקום המסתור.

ריכוז המאמץ הוא בידי המטה הכללי ומנוהל ומובל על ידי שני אלופים: ראש אגף המבצעים במטה הכללי אהרון חליוה שמווסת ומרכז כוחות מיוחדים ואחרים בפיקוד המרכז לצורכי המבצע בנוסף לכוחות הפועלים במרחב בשגרה ומפקד פיקוד המרכז נדב פדן.

בשטח מוביל את הפעילות מפקד חטיבת מנשה אל"מ שרון אלטיט, שהמחבל התגורר בגזרתו ולפי הפעילות המדווחת בכלי התקשורת הפלסטינים המחבל מסתתר באותו אזור. אל"מ אלטיט היה גם מי שפיקד על מבצע לכידתו וחיסולו של אחמד ג'ראר, בנו של בכיר בחמאס וראש חוליית הטרור שרצחה השנה את הרב רזיאל בכביש 60 ליד חוות גלעד.

אשרף נעאלווה, המחבל מפיגוע הירי באזור התעשייה ברקן שבשומרון. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
המחבל, וליד סלימאן נעאלוה/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

בשונה מהמצוד אחר ג'ראר, מחבל מאומן שנעזר ברשת סייענים בשונה מהמחבל שביצע את הפיגוע באזור התעשייה ברקן שמנהל את ההימלטות מצה"ל כשהוא פועל לבד. המשימה היא הרבה יותר מורכבת גם מהמצוד אחר המחבל עבד אל חכים עאדל שרצח בדקירות את הרב איתמר בן-גל בכניסה לאריאל. העובדה שהמחבל הסתתר בשכם סייעה לצה"ל ללכוד אותו. במצוד הנוכחי ולפי הדיווחים הפלסטינים נמצא המחבל במרחב כפרי שמאוד קשה לניטור.

המצוד מתחלק למישור המודיעיני ולמישור המבצעי. איסוף מודיעין מסוגים שונים, המיתרגם לאחר הערכת מצב ביטחונית לפעילות מבצעית בשטח. בפעילות זו משתתפים כוחות רבים, כולל כוחות שמוקפצים בזמן קצר כדי לבדוק מידע או חשד שעולה בזמן אמת באזורים שונים. אלפי חיילים מחפשים את המחבל הנמלט ועל רקע הייחודיות של המשימה המוטיבציה גבוהה מאוד.

צה"ל מפיץ כרוזים המבהירים מה יהיה עונשם של הסייענים לבני המשפחה

הקושי הנוסף נעוץ בעובדה כי הוא מפגע בודד, וכדי לשרוד הוא יכול לבקש עזרה או לדרוש אותה באיומי הרובה שברשותו. לפחות לפי הלחץ שצה"ל מפעיל בשטח והתשאולים של הפלסטינים קרובי משפחתו ומכריו חוששים מאוד כי יפנה אליהם מאחר ועל סיוע למחבל משלמים מחיר כבד מאוד ואם לא יסייעו ייתפסו בעיני הסביבה כ"בוגדים" או יתרה מכך הוא עלול לפגוע בהם.

כדי לשרוד הוא חייב לקבל סיוע מהאוכלוסייה המקומית, וגם לכך המודיעין צריך להתייחס. לא בכדי נעצרו בני משפחה וזומנו לתשאולים כל מי שבא עמו במגע בחודשים האחרונים. לפי הערכות בצה"ל רוב האוכלוסייה במרחב מורתעת, וכדי להעצים את הלחץ מחלק צה"ל כרוזים המבהירים מה יהיה עונשם של הסייענים ואף בני המשפחה שינסו לסייע לו.

קים יחזקאל שנרצחה בפיגוע באזור התעשיה ברקן בשומרון, 7 באוקטובר 2018. ., מערכת וואלה! NEWS
קים יחזקאל לבנגרונד, נרצחה בפיגוע בברקן/מערכת וואלה! NEWS, .

גורמי מודיעין ותיקים שניהלו מרדפים אחרי מבוקשים בגדה המערבית סיפרו השבוע כי מחבל במנוסה גם כשלא הוכשר לכך מוצא תוך כדי הימלטות כוחות לא הגיוניים כדי לשרוד ולכן המצוד אחריו צריך להתנהל בהתאם ולהתמקד בצירים ובמקומות לא סבירים לחלוטין. הוא אוכל מעט ומתקשר פחות עם הסביבה אך לבסוף הוא פועל כמו אדם ומבצע פעולות אנושיות טבעיות.

חודש חלף מאז הפיגוע הקשה בו נהרגו שני אזרחים ישראלים. ויש לא מעט שאלות פתוחות. השטח בו יכול לנוע המחבל הולך ומצטמצם. כך גם מקומות המסתור. גם הלילה פעלו כוחות צה"ל בנפת טול כרם בחיפושים. הלוחמים מחכים לטעות אחת של המחבל כדי ללכוד אותו.

זיו חג'בי שנרצח בפיגוע באזור התעשיה ברקן בשומרון, 7 באוקטובר 2018. ., מערכת וואלה! NEWS
זיו חג'בי, נרצח בפיגוע בברקן/מערכת וואלה! NEWS, .
זירת פיגוע הירי במפעל המחזור בברקן 8 באוקטובר 2018. ראובן קסטרו
המפעל בברקן בו היה הפיגוע/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully