וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבד, ללא קשר לארגון: בצה"ל מנסים לפתור את תעלומת המחבל מברקן

10.10.2018 / 10:33

במערכת הביטחון מתעקשים כי אשרף אבו שחה הוא מפגע בודד קלאסי, כזה שלקח החלטה עצמאית מבלי שנתמך על ידי תשתית טרור ממוסדת. על פי ההערכות, הוא לא תכנן את נתיב ההימלטות שלו ואין לו רשת סייענים, ולכן הזמן משחק לרעתו

עריכה: יאיר דניאל

אשרף אבו שחה, המחבל שרצח שני ישראלים באזור התעשייה ברקן ביום ראשון, "הגיח מהאפלה" עבור גורמי המודיעין ועדיין מוגדר בתוך צה"ל כתעלומה אחת גדולה. במערכת הביטחון מתעקשים כי מדובר במפגע בודד קלאסי, כזה שלקח החלטה עצמאית לבצע פיגוע ולא כמי שנתמך על ידי תשתית טרור ממוסדת או יצא לרצוח יהודים במסגרת מבחן קבלה לזרוע הצבאית של חמאס.

הוא אמנם הזכיר כמה פעמים במכתב ההתאבדות שלו שנותר במפעל - בו החל לעבוד לפני כשלושה חודשים - את הרצון להפוך ל"שאהיד" אך עד כה לא אותרה זיקה בין הפעולה לבין ארגון טרור, או מניע ברור וישיר אחר, למעט מצבם של הפלסטינים. כמו כן לא אותר עד כה בחקירה שום מניע אישי ולא כל כוונה מיוחדת לנקום באחד העובדים. במערכת הביטחון מעריכים כי שילוב של בעיה אישית ומערכת הסתה הם אלו שהביאו אותו לרכוש נשק, לתכנן בקפידה את הפיגוע ולבצע אותו במקום עבודתו.

אשרף נעאלווה, המחבל מפיגוע הירי באזור התעשייה ברקן שבשומרון. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
מוגדר בצה"ל כתעלומה אחת גדולה. המחבל אשרף אבו שחה/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

לא ברור גם מדוע דרש מאחד מעובדי המפעל לאזוק את הנרצחת רגע לפני שירה בה למוות. גם לכך אין הסבר שמניח את הדעת בשלב זה. חוקרי הפיגוע מעריכים כי דבר מסוים הפריע לו או הלחיץ אותו ברגע האחרון וגרם לו להימלט מהשטח, אחרת היה ממשיך את מסע ההרג ברחבי המפעל. בשונה מהנוכחות של גורמי הביטחון הרבים או אזרחים חמושים שדרוכים לכל פיגוע ברחבי יהודה ושומרון, לא היה מי שיבלום את המחבל במנוסתו - מה שדורש חשיבה מחודשת לגבי האבטחה של אזור התעשייה והפעילות השגרתית במפעלים.

הטיפול בפיגוע בכלל הרבדים מתחלק למספר תחומים. אחד מהם, כאמור, הוא המאמץ להבין מה הוביל את המחבל לביצוע הפיגוע. מה היה הטריגר? והאם מתפתח פה פרופיל חדש של מחבל בודד? בשלב זה לגורמי הביטחון אין תשובות טובות או לפחות לא מושלמות. רק כשיעצרו את המחבל ויושיבו אותו בחדר החקירות, ניתן יהיה להבין את האמת המלאה, וגם זה בספק. זה עולמם של אלו המתחקים אחר צעדיהם של מחבלים במטרה להקדים אותם לפני הפעולה: יש דמויות שיקבלו טלפון באישון לילה מגורם ביטחוני שיזהיר אותם מלעודד אלימות או הורים שיקבלו דיווח טלפוני על ההתבטאויות של ילדיהם ברשתות החברתיות, ויש כאלה שייעצרו בעודם ישנים במיטתם. עם זאת, יש גם כאלה שלא ניתן לצפות מראש מה יעשו.

עוד באותו נושא

ליברמן: אנחנו מתקרבים אל המחבל מברקן, זמנו הולך ואוזל

לכתבה המלאה

מצפים לטעות של המחבל

דוגמה קלאסית לכך ניתנה בחקירה של המחבל נמר מחמוד ג'מל, שרצח בספטמבר 2017 בהר אדר לוחם מג"ב ושני מאבטחים ופצע אדם נוסף באורח קשה. מפקד אוגדת איו"ש, תא"ל ערן ניב, הגיע אל ביתו של ג'מל אחרי הפיגוע הקשה כדי להבין לעומק, ללא מתווכים, מה הניע אותו לבצע את הפיגוע. התברר כי המחבל סבל מבעיות אישיות קשות לאחר שאשתו נמלטה לירדן, והותירה באחריותו את הילדים. כשהתהלך מפקד האוגדה בבית המחבל הוא גילה כי חדר המקלחת בשיפוצים. בני המשפחה סיפרו כי הוא גילה לאחרונה אופטימיות, השלים עם המשבר הזוגי והחליט לצאת לדרך חדשה, לשפץ את הבית ולהינשא לאישה אחרת, אך משהו קרה בדרך. טלפון אחד מאשתו בירדן שצחקה על מצבו דחף אותו לבצע פיגוע, בו הבין כי גם ימצא את מותו. הוא שלח הודעה לאשתו כי הוא מתכוון לבצע משהו עליו הוא מבקש סליחה ויצא לבצע את הפיגוע.

כך חומקים להם מחבלים בודדים מתחת לרדאר של מערכת הביטחון, אך יחד עם זאת חשוב להבליט כי רק בשנת 2017 סוכלו למעלה מ-800 תשתיות לביצוע פיגועים שונים. את כהונתו כמפקד האוגדה החל תא"ל ניב כשהוא מחלק את האיומים למספר קבוצות: גורמים אלימים שרוצים לבצע פיגועים, גורמים אלימים שרוצים לעשות פיגועים אך מורתעים, וגורמים האדישים לאלימות או כאלה שהמציאות לא גוררת אותם לאלימות, אך עשויים להצטרף למעגל האלימות. המטרה של כלל הפעולות שמבצע צה"ל בשטח היא להוציא את האלימים מהמשחק, ואף למנוע מהם לשמש השראה לאדישים.

המפעל באזור התעשיה ברקן, יום למחרת הפיגוע. ראובן קסטרו
מודעת אבל על שערי המפעל בו אירע הפיגוע/ראובן קסטרו

עם קו החשיבה הזה מפקד תא"ל ניב בשלושת הימים האחרונים על המצוד אחר המחבל מאזור התעשייה ברקן. בגזרה פועלים בימים אלו מיטב הכוחות של צה"ל עם מיטב הטכנולוגיה במטרה לאתר את המחבל הנמלט. המפקדים בשטח היו רוצים לסיים את המרדף כמה שיותר מהר, מאחר ומדובר במחבל מסוכן העשוי לבצע פיגוע נוסף, אך יחד עם זאת מבינים היטב כי הם תלויים בין היתר בטעות אחת קטנה שהוא יבצע. כך היה עם המחבל עבד אל חכים עאסי שרצח את איתמר בן גל בצומת אריאל, ונעצר חודש וחצי לאחר מכן, או כמו במצוד אחר המחבל אחמד ג'ראר, ראש החוליה שרצחה את הרב רזיאל שבח, שחוסל חודש אחרי.

אוגדת איו"ש נמצאת במצב של התקפה: במשך 24 שעות ביממה הכוחות פועלים בדרכים מגוונות במטרה לאתר את מקום המסתור של המחבל, לגרום לו לטעות ולהרים את הראש החוצה. ההערכות הן כי הוא לא תכנן את ציר ההימלטות שלו ופשוט רץ מאזור התעשייה. אולי עלה על רכב כטרמפ ונסע אל מקום מוכר לו היטב. אין לו רשת סייענים כמו למבוקש אמיתי, ולכן הזמן משחק לרעתו. ברגע שיוציא את הראש כדי לאכול או לשפר את מקום המסתור הוא ייחשף.

מיפוי בית משפחת המחבל אשרף וליד סלימאן נעאלוה, שביצע את פיגוע הירי באיזור התעשייה ברקן, ופעילות הכוחות המיוחדים באזור 7 באוקטובר 2018. דובר צה"ל, דובר צה"ל
מפעילים לחץ כבד על השטח. פעילות צה"ל באזור בימים האחרונים/דובר צה"ל, דובר צה"ל

כוחות צה"ל מפעילים לחץ כבד על השטח אך מנסים לדייק בפעילותם, בצורה שלא תקים עליה את כל האזור. בהתאם להערכות מצב, ניתוח הקרקע, שילוב של מידע מודיעיני וניסיון להתחקות אחרי היגיון של דמות שמכירה היטב את השטח באזור מגוריו, פועלים הכוחות בדרכים רבות. בין היתר, הם פועלים לעצור כל מי שבא איתו במגע בתקופה האחרונה, כולל בני משפחה, חברים ועוברי אורח. אלו מובלים לחקירה כדי לגלות שבבי מידע, אך גם כדי לגרום לו לעשות טעות.

לא ניתן לפסול את האפשרות שמידע כזה או אחר יגיע ממנגנוני הביטחון הפלסטינים ויביא לסוף התעלומה. גם להם יש אינטרס לשמור על יציבות האזור ולהימנע מפעולות צבאיות של צה"ל שפוגעות במציאות היומיומיות, מה שלא אמור למנוע מיו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לאשר לאחר מכן משכורת חודשית למחבל, או במקרה וייהרג בעת המעצר, לתת מענק למשפחתו - שכבר נערכת להרס ביתה על ידי צה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully